Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fällande domar i Pirate Bay-målet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-17, 19:01 #61
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by kalasboll@Apr 17 2009, 18:47
Som jag skrev, pengar.
Jo, men på vilket sätt är det relevant ? Vad är det som utgör ett svenskt skivbolag och ett amerikanskt ? (är det i vilket land man grundades, vart man har sitt huvudkontor ? Hur, i den bedömningen, tar du hänsyn till uppköp och sammangåenden man gjort ?)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 19:25 #62
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Lokalt? Finns det lokal nedladdning?
100% ökning ser du som liten?
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/laglig-...aftigt-1.841734

Nej 100% är verkligen inte en liten ökning, det pekar ju bara på att jag hade rätt dessutom

Och anledningen till att jag safe:ade och skrev att den legala försäljningen i alla fall ökat lokalt är för att det är bara därifrån jag har säkra källor.

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Jo, men på vilket sätt är det relevant ? Vad är det som utgör ett svenskt skivbolag och ett amerikanskt ? (är det i vilket land man grundades, vart man har sitt huvudkontor ? Hur, i den bedömningen, tar du hänsyn till uppköp och sammangåenden man gjort ?)
Anser du att det är rimligt att göra en seriös jämförelse med Sveriges största (ekonomisk sett), enskilda filmbolag och USAs största?

Självklart finns det ett enormt pengaintresse från de stora bolagen i staterna. Främst därifrån då det är där de allra flesta filmer produceras som vi i Sverige ser.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 19:51 #63
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by kalasboll@Apr 17 2009, 19:25
Anser du att det är rimligt att göra en seriös jämförelse med Sveriges största (ekonomisk sett), enskilda filmbolag och USAs största?
Självklart finns det ett enormt pengaintresse från de stora bolagen i staterna. Främst därifrån då det är där de allra flesta filmer produceras som vi i Sverige ser.
Rimligt ? Jag vet inte, det beror på vad man vill visa med jämförelsen. Om syftet med jämförelsen är att man vill distansera bolagen för att på så sätt "legitimera" sitt nedladdande (ingen vill ju sno 100 spänn ur Maia Hirasawas plånbok när man träffar henne på McDonalds, men att beröva ett "stort", "ont", "Amerikanskt" skivbolag på motsvarande belopp är ju inte lika farligt) så fungerar det säkert, speciellt om man saknar förmågan, eller är ointresserad av, att se saker i ett sammanhang.
Vad ÄR ett stort skivbolag jmf. med ett litet....ja...det är fler människor (men lik förbaskat bara människor, varav en del i det här fallet säkerligen är svenskar) mer kostnader, mer inkomster....så frågan kvarstår, på vilket sätt menar du att det är relevant att dom är stora och/eller Amerikanska...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 19:59 #64
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll
Rimligt ? Jag vet inte, det beror på vad man vill visa med jämförelsen. Om syftet med jämförelsen är att man vill distansera bolagen för att på så sätt "legitimera" sitt nedladdande (ingen vill ju sno 100 spänn ur Maia Hirasawas plånbok när man träffar henne på McDonalds, men att beröva ett "stort", "ont", "Amerikanskt" skivbolag på motsvarande belopp är ju inte lika farligt) så fungerar det säkert, speciellt om man saknar förmågan, eller är ointresserad av, att se saker i ett sammanhang.
Vad ÄR ett stort skivbolag jmf. med ett litet....ja...det är fler människor (men lik förbaskat bara människor, varav en del i det här fallet säkerligen är svenskar) mer kostnader, mer inkomster....så frågan kvarstår, på vilket sätt menar du att det är relevant att dom är stora och/eller Amerikanska...
Vad är skildnaden att en yrkesmördare dödar något mot att en soldat går in i något annat land och dödar någon?

Vad som är rätt eller fel är inte alltid självklart, rätt behöver inte alltid vara rätt och fel behöver inte alltid vara fel.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 20:06 #65
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 17 2009, 19:51

Du läser då bara precis det du vill läsa och du ignorerar totalt sammanhanget.

I ett tidigare inlägg skrev rhuse "Sluta kalla multinationella bolag för amerikanska" och att det inte var någon skillnad på ett svenskt företag och ett amerikanskt.

Det håller jag inte med om. Jag sa inte heller att det på något sätt var rätt att stjäla från ett amerikanskt bolag bara för att det är "stort" och "ont".

Det jag skrev var att det säkerligen finns ett större intresse hos bolagen i amerika att få ett slut på piratkopieringshärvan, då de producerar och förlorar mer pengar på piratandet.
Oläst 2009-04-17, 20:24 #66
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by kalasboll@Apr 17 2009, 13:06
Det jag skrev var att det säkerligen finns ett större intresse hos bolagen i amerika att få ett slut på piratkopieringshärvan, då de producerar och förlorar mer pengar på piratandet.
60% av den sålda musiken i sverige är svenskproducerad. Så det argumentet håller inte.
http://www.dn.se/kultur-noje/ipred-gynnar-...tister-1.835737
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 20:29 #67
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by WebboT@Apr 17 2009, 20:24

60% av den sålda musiken i sverige är svenskproducerad. Så det argumentet håller inte.
Pratade jag bara om musik?
Oläst 2009-04-17, 20:48 #68
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT

Pratade jag bara om musik?
Nej, såg det nu. h34r: Men nu vet du hur det ligger till med musiken i alla fall.....
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 20:58 #69
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by WebboT@Apr 17 2009, 20:48

Nej, såg det nu. Men nu vet du hur det ligger till med musiken i alla fall.....
Japp, tack för länken!
Oläst 2009-04-17, 22:52 #70
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Ja, vad ska man säga. Äntligen börjar det bli lite ordning och reda. Tycker väl inte rätten hanterat målet perfekt men däremot så är det mycket positivt att man börjar bekämpa internetanarkismen. Inte en dag för sent.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017