FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kommer ihåg att Encarta följde med när jag fick min första dator runt 95'. Det var ju bra... Aldrig någonsin hört någon från det sedan dess. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns en stora fara med "dela med sig-kulturen" också. Det är många idag, särskilt unga människor, som anser att allt ska vara gratis och inte vill anstränga sig det minsta för att ge något tillbaka. Det dödar i förlängningen mycket skaparkraft, initiativtagande och motivation. Det för givetvis mycket gott med sig också men det måste finnas en balans mellan de bägge sidorna.
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För övrigt tycker jag väldigt bra om Wikipedia, där kan man spendera mycket tid på att klicka sig runt och insupa kunskap. Jag förutsätter att det mesta stämmer ganska bra. Och är det viktigt att det stämmer så ska man ju som alltid kontrollera med ytterligare minst en källa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jämförelsen med Google haltar väl också lite, jag håller med om att dom är bra på vad dom gör, och att dom absolut KAN bli ett hot mot Microsoft, det är bara ta deras storlek i beaktning så inser man att dom är en kraft att räkna med, men man ska också sätta saker i ett perspektiv, speciellt med tanke på hur det ser ut i dagsläget, vi kan väl vänta ett par år innan vi väljer att utse "fildelarideologin" till vinnare i den här striden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
OK, jag vet inte. Man kanske inte ska jämföra Microsoft med något annat företag? Bara för Microsoft är så stora?
Oavsett vilket, och det kanske var en dålig jämförelse, så måste man på något vis förhålla sig till både marknaden, Internet, "dela med sig kulturen" och "betalningsförmågan hos marknaden." Jag tycker inte Microsoft levererar överlägset. Kanske floppen med Vista ger en vink? Folk är rätt trötta på Microsoft. Det är mycket snack och lite verkstad. Då kommer snart Windows 7 som ska bli så bra. Men vem är det som säger det? Jo artiklar i datorpress, Microsoft och konsulter som arbetar med Windows 7 på ett eller annat sätt. Men är det någon som minns kampanjen för Windows 98? Det var huvudvärkstabletter modell Treo som skulle hjälpa mot ont i huvudet. Kampanjen för Windows 2000 och även Office 2000 var de där människorna med sjukt långa huvuden. De såg ut som missfoster allihopa. Under varje kampanj de senaste tio femton åren erkänner Microsoft att de levererar sjuka produkter. Det är ett konstigt upplägg. Från förra året, för att öka hajpen med Vista och varumärket, kampanjen med Seinfeld. Det funkade ju inte det heller. Microsoft har faktiskt svårt att på ett trovärdigt sätt bli folkligt. Det är kanske det dom skulle göra nåt åt... En mer utstuderad analys finns här: http://blogs.computerworld.com/ten_r...ip_doesnt_work |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag tycker att Wikipedia slår alla "vanliga" uppslagsverk med hästlängder. Felaktigheterna som kan förekomma vägs upp av den massiva omfattningen av artiklar och spridningen som kunskapen får. Vad som är sant och falsk beror dessutom ofta på vem och när man frågar. Tittar vi i ett gammalt uppslagsverk så hittar man snabbt mycket som vi med dagens kunskap vet är felaktigt. Därför kan vi med all säkerhet säga att det även i dagens uppslagsverk finns störande mycket som inte stämmer. Problemet är bara att vi inte vet om det ännu. Ska vi jämföra Wikipedia med ett vanligt uppslagsverk som allmän kunskapskälla, så tycker jag dessutom att vi bör göra en rättvis jämförelse. Jag skulle gissa på att inte alla har den senaste upplagan av Nationalencyklopedin i sin bokhylla. Själv har jag någon upplaga från tidigt 90-tal. Jag vågar chansa på att information som jag hittar i Wikipedia (som uppdateras löpande) är mer tillförlitlig än den jag hittar i mitt gamla uppslagsverk i bokhyllan. Jag säger om Wikipedia som Douglas Adams skrev om Guiden. "The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate." ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||