FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Jag har min colo-server ståendes i Patrikwebs hall i Växjö. Mitt företag finns i Stockholm och jag har aldrig varit i Växjö, utan Dell skickade servern direkt till Patrik och sedan dess så fungerar allt som det ska. Vad 500 mbit/s kostar har jag inte en aning om. Mina webbsidor drar inte i närheten av den bandbredden. Men jag betalar i dagsläget ett väldigt billigt pris för min hosting, så det skulle inte förvåna mig ifall Patrikweb var det mest prisvärda alternativet i Sverige. Patrik är duktig på hosting, men han förstår inte att ta betalt för sina tjänster ![]() Själv så hade jag enorm beslutsångest innan jag valde leverantör. Det bästa du kan göra är att begära en offert från så många leverantörer som möjligt, så får du en bra uppfattning av vad det bör kosta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Nykomling
|
Här kommer en uppföljningsfråga: Hur såg priserna ut för ett år sedan, för två år sen? Jag antar att priserna ständigt är påväg nedåt. Hur ser trenden ut vad gäller årlig prissänkning?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Svårt att säga exakt, tekniken går framåt. Kostnad för trafik idag är nästan 0 om man ser över befintlig infrastruktur och hur många vågor man kan tända upp.
Men kostnader tillkommer alltid på olika sätt runt omkring, men om man ser till 1GE till 10GE så blev ju 10GE lika billigt som 1GE när väl 10GE kom ner i pris. Men åt andra sidan sjönk ju priset för 1GE samtidigt då. Nu när 100GE kommer bli klart och bli en standard nu sedan i framtiden samt några år framåt även kommit ner i pris. Då är vi nere på samma kostnad för 100GE som 10GE kostade förut. Du kan ju alla fall räkna med minst 5% prisminskning varje år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Flitig postare
|
När vi flyttade vårt kontor bytte vi från SDSL till fiber. jag tror vi betalar 6500kr för 30Mbps från Ventelo, fiber levererad av stokab detta inkluderar leverans till avlämningspunkt i fastighetens källare. Jag vet att vi kan komma undan för nästan halva det priset nu, dock har vår fiber 30Mbps begränsning så vi kan köra 100/100Mbps.
Det dyra med kalaset var att dra den jävla fibern från avlämningspunkten i garaget under huset till våning 8. fastighetsägaren tvingade oss att dra 250-300m fiber på stegar i taken och brandtäta mellan våningsplan osv.. gick på 45,000kr när kabelkillarna var klara. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
|
Heh avtal, vi körde med 2mbit via fiber till jobbet, betalade nått snuskigt för de och så förnyade vi avtalen så fick vi 50mbit för under halva det tidigare priset.
Kanske dags att förnya snart igen :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För ett par veckor sedan bad jag om prisförslag från Patrik för 500Mbit commit GT trafik.
Priset skulle tydligen va rätt mycket dyrare än vad som nämndes här. Sen skulle det tydligen kosta några hundra tusen bara att bygga ut och då var det inte lika intressant att leverera trafiken till mig längre ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
Citat:
Cisco 6500 med sup720 med PFC-3BXL för klara mer än 256k prefix kostar några 100k om du vill ha den redundant bestyckad. Men nu snackar vi äpplen och päron. Och var även Svensk trafik som blev bra pris på för hans del. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Patrik, du säger att du kan ge saker utan problem sen när det väl kommer till kritan kommer du på att du också har kostnader du måste ta betalt för liksom alla andra
![]() Trafiken är inte magiskt kostnadsfri som du verkar tro. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|