Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lägsta pris 500 megabit/s

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-17, 22:30 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:
Originally posted by -Anders Larsson@Mar 17 2009, 22:15
Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Jag har inte sagt något om var. Det var du som ändrade till 10-12K.
Var i Stockholm kan du leverera det? När kan du leverera det?
Jag är inte den som brukar ta Patrik i försvar, men han skriver faktiskt tydligt 5-15, vilket i min 10-12 ligger inom.
Frågan är också trafik, ingenting annat.

Han sa 10-12K och ännu billigare i Stockholm vilket han bevisligen inte kan leverera.
Jag betalar såklart colokostnaden.
Jag är ganska säker på att han inte ens kan leverera för för 10-12K där han har sina egna prylar.
Men jag är den förste som erkänner att jag har fel när Partik kan leverera bevis istället för skitsnack.
Så du vill köpa 500Mbit avlämmnat i Växjö med colo med andra ord?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-18, 01:22 #22
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by arneevertsson@Mar 17 2009, 22:18
Bra motfråga! Jag försöker ta reda på hur billigt man kan komma undan, oberoende av om det är colo eller om jag måste be någon god kontakt att få ställa en server på deras kontor (eller hemma).

500 mbit/s blir nog aldrig "billigt", hur du än vrider och vänder på det . Men du bör komma billigast undan om du köper en egen server (behöver inte bli dyrt) och ställer den colo i någon serverhall. Jag tror att det är få kontor eller bostäder som kan hantera 500 mbit/s.

Jag har min colo-server ståendes i Patrikwebs hall i Växjö. Mitt företag finns i Stockholm och jag har aldrig varit i Växjö, utan Dell skickade servern direkt till Patrik och sedan dess så fungerar allt som det ska.

Vad 500 mbit/s kostar har jag inte en aning om. Mina webbsidor drar inte i närheten av den bandbredden. Men jag betalar i dagsläget ett väldigt billigt pris för min hosting, så det skulle inte förvåna mig ifall Patrikweb var det mest prisvärda alternativet i Sverige. Patrik är duktig på hosting, men han förstår inte att ta betalt för sina tjänster .

Själv så hade jag enorm beslutsångest innan jag valde leverantör. Det bästa du kan göra är att begära en offert från så många leverantörer som möjligt, så får du en bra uppfattning av vad det bör kosta.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-18, 10:00 #23
arneevertssons avatar
arneevertsson arneevertsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2008
arneevertsson arneevertsson är inte uppkopplad
Nykomling
arneevertssons avatar

Reg.datum: Dec 2008
Här kommer en uppföljningsfråga: Hur såg priserna ut för ett år sedan, för två år sen? Jag antar att priserna ständigt är påväg nedåt. Hur ser trenden ut vad gäller årlig prissänkning?
arneevertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-18, 11:45 #24

Svårt att säga exakt, tekniken går framåt. Kostnad för trafik idag är nästan 0 om man ser över befintlig infrastruktur och hur många vågor man kan tända upp.

Men kostnader tillkommer alltid på olika sätt runt omkring, men om man ser till 1GE till 10GE så blev ju 10GE lika billigt som 1GE när väl 10GE kom ner i pris.

Men åt andra sidan sjönk ju priset för 1GE samtidigt då.

Nu när 100GE kommer bli klart och bli en standard nu sedan i framtiden samt några år framåt även kommit ner i pris. Då är vi nere på samma kostnad för 100GE som 10GE kostade förut.

Du kan ju alla fall räkna med minst 5% prisminskning varje år.
Oläst 2009-03-18, 13:49 #25
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
När vi flyttade vårt kontor bytte vi från SDSL till fiber. jag tror vi betalar 6500kr för 30Mbps från Ventelo, fiber levererad av stokab detta inkluderar leverans till avlämningspunkt i fastighetens källare. Jag vet att vi kan komma undan för nästan halva det priset nu, dock har vår fiber 30Mbps begränsning så vi kan köra 100/100Mbps.

Det dyra med kalaset var att dra den jävla fibern från avlämningspunkten i garaget under huset till våning 8. fastighetsägaren tvingade oss att dra 250-300m fiber på stegar i taken och brandtäta mellan våningsplan osv.. gick på 45,000kr när kabelkillarna var klara.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-18, 14:08 #26
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Heh avtal, vi körde med 2mbit via fiber till jobbet, betalade nått snuskigt för de och så förnyade vi avtalen så fick vi 50mbit för under halva det tidigare priset.
Kanske dags att förnya snart igen :P
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-18, 18:58 #27
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by Gustav@Mar 17 2009, 20:25
Utan att kunna någonting om saken så skulle jag gissa på att 500mbit/s till sommarstugan på månen blir betydligt dyrare än till colo-servern i serverhallen...
Det är ju dyrare att surfa via GPRS än att ta kort med en satellit. Så kostnaden kanske inte blir så dyr...
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 17:18 #28
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Normans avatar

För ett par veckor sedan bad jag om prisförslag från Patrik för 500Mbit commit GT trafik.
Priset skulle tydligen va rätt mycket dyrare än vad som nämndes här. Sen skulle det tydligen kosta några hundra tusen bara att bygga ut och då var det inte lika intressant att leverera trafiken till mig längre
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 18:22 #29

Citat:
Originally posted by Norman@Mar 25 2009, 18:18
För ett par veckor sedan bad jag om prisförslag från Patrik för 500Mbit commit GT trafik.
Priset skulle tydligen va rätt mycket dyrare än vad som nämndes här. Sen skulle det tydligen kosta några hundra tusen bara att bygga ut och då var det inte lika intressant att leverera trafiken till mig längre

Skildnaden var att du ville ha 500Mbit Global Transit, som även du kan sälja vidare. Sedan att du ville ha full tabell levererad från router du termineras i.

Cisco 6500 med sup720 med PFC-3BXL för klara mer än 256k prefix kostar några 100k om du vill ha den redundant bestyckad.

Men nu snackar vi äpplen och päron. Och var även Svensk trafik som blev bra pris på för hans del.
Oläst 2009-03-25, 18:29 #30
Normans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Normans avatar

Patrik, du säger att du kan ge saker utan problem sen när det väl kommer till kritan kommer du på att du också har kostnader du måste ta betalt för liksom alla andra

Trafiken är inte magiskt kostnadsfri som du verkar tro.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017