Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Minderåring kund, vad gäller?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-08, 21:43 #1
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
I min webshop har jag köpvillkor som man måste godkänna innan man kan beställa, där det står att man måste vara 16 år eller ha föräldrarnas medgivande.

Är detta inte tillräckligt? Alltså om en person som är 15 år beställer och inte hämtar ut paketet, via postförskott då, då tar jag alltid en avgift på 200:- som jag fakturiserar. Men arga föräldrar kan då höra av sig och anser att detta inte alls är juridiskt riktigt och att man måste ha ett skriftligt medgivande. Detta skulle ju vara omöjligt för mig att kolla upp med tanke på hur många beställningar jag får in.
Hur gör ni i en sån här situation?

Jag tänker att man genom att godkänna köpvillkoren bekräftar att man har föräldrarna tillåtelse, i alla fall i teorin, och därmed får göra köpet.
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-08, 21:58 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Det som gäller är i princip att kunden ska vara över 18. Om kunden är över 16 måste det röra sig om mindre belopp samt finnas medgivande från föräldrarna.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-08, 23:07 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Du kan ju alltid polisanmälla han för bedrägeri, eller möjligt bedräligt beteende om han medvetet beställer utan han får och har då som mål att blåsa en.

Du kan aldrig kräva betalning eller använda civilrätt, dock kan du anmälla för olika saker så det blir ett brottsmål och kräva skadestånd den vägen.

Långt ifrån det går igenom, men polisanmällan kan man ju alltid göra så beror det på omständigheterna eller hur åklagare väljer att tolka lagen.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-08, 23:17 #4
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Du kan ju alltid kräva personnr vid PF beställningar. Har dom angivit ett falskt personnr kan ju ialfall inte föräldrarna gnälla att ni gjort fel. Oftast använder minderåriga sina föräldrars personnr när dom beställer och då kan man be föräldrarna polisanmäla sitt barn för bedrägeri eller betala avgiften.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017