Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Victoria och Daniel förlovar sig

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-25, 22:22 #61
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Kungen bör få tillbaka lite politisk makt.
Instämmer. Sverige borde vara lite mer som Thailand där kungen läxar upp korrupta politiker emellanåt. Det skulle det här landet må bra av.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-25, 22:29 #62
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Citat:
Originally posted by klein@Feb 25 2009, 19:05
Kungen bör få tillbaka lite politisk makt.

Politisk makt och tillsättande genom arv tycker inte jag ser så bra ut.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 01:16 #63
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xpower
Citat:
Originally posted by -kw_wasabi@Feb 25 2009, 05:02
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Feb 24 2009, 23:51
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Bröllopet beräknades kosta några miljoner..
och det blir väl skattebetalarna som får stå för det, eller?

Jag bryr mig väldigt lite om detta giftemål, men de får gärna en krona av mig. Blir så jävla trött på att det ska hojtas om skattebetalarna varje gång det handlar om struntsummor. Förövrigt hörde jag att tillresta gäster och turister beräknas handla för ~25 miljoner. Stämmer det så kanske folket t.o.m. går plus på kalaset.

För skojs skull...skulle inte du kunna definiera vad "struntsummor" innebär lite mer exakt för dig?
Samtidigt som pensioner sänks 4 procent nästa år så får kungen ännu mer pengar.
Om vi drar till med att bröllopet kostar 5 miljoner så skulle det ge 5.000.000/1.500.000 = 3,33 kr per pensionär. En halv liter mjölk är enligt ditt argument vad som gör en pernionär glad? Struntsummor för mig är sådana belopp som varken skulle göra till eller från i samhället i stort. Summor under 50 miljoner kronor ungefär. Jag förstår att för en enskild individ låter några miljoner väldigt mycket, men sätt det i förhållande till vad all offentlig verksamhet kostar per år (1 500 000 000 000 kr). Om du tjänade 1 miljon om året så skulle du behöva jobba i 1,5 miljoner år för att samla ihop till den summan (utan att ha några utgifter såklart).

För övrigt så får väl inte kungahuset extra apanage bara för att det är bröllop?

Citat:
År 2003 uppgick apanaget till 87 miljoner kronor (ungefär 10:- per svensk)
http://susning.nu/Apanage
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 02:00 #64
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Originally posted by -xpower@Feb 25 2009, 05:47
Citat:
Originally posted by -kw_wasabi@Feb 25 2009, 05:02
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Feb 24 2009, 23:51
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus
Bröllopet beräknades kosta några miljoner..
och det blir väl skattebetalarna som får stå för det, eller?

Jag bryr mig väldigt lite om detta giftemål, men de får gärna en krona av mig. Blir så jävla trött på att det ska hojtas om skattebetalarna varje gång det handlar om struntsummor. Förövrigt hörde jag att tillresta gäster och turister beräknas handla för ~25 miljoner. Stämmer det så kanske folket t.o.m. går plus på kalaset.

För skojs skull...skulle inte du kunna definiera vad struntsummor innebär lite mer exakt för dig?
Samtidigt som pensioner sänks 4 procent nästa år så får kungen ännu mer pengar.

Om vi drar till med att bröllopet kostar 5 miljoner så skulle det ge 5.000.000/1.500.000 = 3,33 kr per pensionär. En halv liter mjölk är enligt ditt argument vad som gör en pernionär glad? Struntsummor för mig är sådana belopp som varken skulle göra till eller från i samhället i stort. Summor under 50 miljoner kronor ungefär. Jag förstår att för en enskild individ låter några miljoner väldigt mycket, men sätt det i förhållande till vad all offentlig verksamhet kostar per år (1 500 000 000 000 kr). Om du tjänade 1 miljon om året så skulle du behöva jobba i 1,5 miljoner år för att samla ihop till den summan (utan att ha några utgifter såklart).
För övrigt så får väl inte kungahuset extra apanage bara för att det är bröllop?
Citat:
År 2003 uppgick apanaget till 87 miljoner kronor (ungefär 10:- per svensk)
http://susning.nu/Apanage

Tack, jag har nu fått klar bild på vad du anser är en struntsumma.

Jo, dem får extra pengar för detta bröllopet.
2003? Det är faktiskt 2009 och han får 112miljoner. Detta ska höjas till 115miljoner 2010...sedan 2011, 2012, 2013 vet jag inte än men det är säkert en höjning där också.
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 08:33 #65
Firekicker Firekicker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Firekicker Firekicker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Nu har vi en äkta svensk i kunga huset =) Bernadotte släkten är ju fransmän/kvinnor från början. (och jag säger det inte av rasism!)
Firekicker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 15:10 #66
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Snälla nån, några miljoner för ett kungligt bröllop? Det är ju vad var och varannan medelklassvilla eller innerstadslya är värd. Bränn på ordentligt, några hundra miljoner för ett kalas i världsklass. Inte som om Sveriges statsfinanser går under av denna engångshändelse. Och som sagt hamnar de flesta pengar inrikes, väldigt bra stimulans och uppmuntran.

Folk stör sig på dessa struntsummor? Då skulle de veta vad våra kära politiker och myndighetsbyråkrater kostar i drift. Och vem gör mest för Sverige, egentligen?

Konsumtionen som turister och besökare i anslutning till bröllopet står för lär med alla säkerhet inbringa mer skattepengar än några ynka miljoner, så statskassan går med all säkerhet minst +-0. Så vad är problemet? Avundsjuka som vanligt skulle jag tro.

Så jäkla typiskt Svensson så det finns inte. De som gnäller mest är troligen även de som betalar minst eller inget i skatt...
Oläst 2009-02-26, 16:20 #67
Frejs avatar
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare
Frejs avatar

Reg.datum: Jul 2004
Försäkringskassan
Frej är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 16:35 #68
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Adestro@Feb 26 2009, 16:10
Snälla nån, några miljoner för ett kungligt bröllop? Det är ju vad var och varannan medelklassvilla eller innerstadslya är värd. Bränn på ordentligt, några hundra miljoner för ett kalas i världsklass. Inte som om Sveriges statsfinanser går under av denna engångshändelse. Och som sagt hamnar de flesta pengar inrikes, väldigt bra stimulans och uppmuntran.
Folk stör sig på dessa struntsummor? Då skulle de veta vad våra kära politiker och myndighetsbyråkrater kostar i drift. Och vem gör mest för Sverige, egentligen?
Konsumtionen som turister och besökare i anslutning till bröllopet står för lär med alla säkerhet inbringa mer skattepengar än några ynka miljoner, så statskassan går med all säkerhet minst +-0. Så vad är problemet? Avundsjuka som vanligt skulle jag tro.
Så jäkla typiskt Svensson så det finns inte. De som gnäller mest är troligen även de som betalar minst eller inget i skatt... *

mm, och dem som inte gnäller lika mycket är nog dem som jobbar svart och inte lägger en krona i skatt!
För varför skulle dem bry sig vart skattepengarna skulle gå till när dem ändå inte betalar skatt?

"Prisvärd webbutvecklare" intressant.. är det utan skatt som gäller eller? skämt å sido..
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 16:39 #69
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Originally posted by xpower@Feb 26 2009, 03:00
Jo, dem får extra pengar för detta bröllopet.
2003? Det är faktiskt 2009 och han får 112miljoner. Detta ska höjas till 115miljoner 2010...sedan 2011, 2012, 2013 vet jag inte än men det är säkert en höjning där också.
Precis som lönerna följer ju även apanaget inflationstakten. För övrigt så är inte apanaget bara till för att kungafamiljen ska kunna leva ett lyxliv. Det går till underhåll av alla kungliga slott runt om i Sverige, och den kostnaden hade staten fått oavsett om vi haft monarki eller inte.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 17:28 #70
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by xpower@Feb 26 2009, 17:35
mm, och dem som inte gnäller lika mycket är nog dem som jobbar svart och inte lägger en krona i skatt
För varför skulle dem bry sig vart skattepengarna skulle gå till när dem ändå inte betalar skatt?
Prisvärd webbutvecklare intressant.. är det utan skatt som gäller eller? * skämt å sido..
Oväntat, vänstersympatisörer brukar försöka ta till personangrepp (eller våld...) när argumenten tryter.

Jag betalade för inkomståret 2008 skatt för att finansiera 1-2 undersköterskejobb i den offentliga sektorn. Själv då?

Och jag har för längesen slutat bry mig vart mina skattepengar går till, det är ändå max 40% som kommer till riktig nytta.

Nej, ställ till ett jäkla kalas i samband med bröllopet nu! Jag blir besviken om notan bara blir 8-siffrig. Bygg om hela Stockolms innerstad så mycket det hinns på ett år. Den 70-tals bubblan behöver en rejäl uppfräschning för att kunna visas upp.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017