FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Nu får vi betala uppehälle för både knugen och Herr Reinfeldt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det enda som gör mig tveksam till republik är Mona Sahlin. Tänk att ha Mona Sahlin som representant för hela svenska folket.
Styrkan med att ha en monarki är att kungen kan representera hela folket som svensk och inte som sosse, moderat, kommunist eller liknande. Förtroendet för monarkin var ju skyhög vid tsunami-katastrofen medan den sittande regeringen fick svidande kritik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
||||
|
Citat:
Du har inte lagt märket till att en svensk kung/president och en statsminister inte gör samma jobb? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Medlem
|
Frankrike avskrev fordringar på 8 miljoner france i samband med att Bernadotte blev svensk kung 1810. Har ingen aning om hur växelkursen såg ut på den tiden och vad beloppet motsvarar idag om man haft det indexuppräknat.
Men tydligen så gjorde man på den tiden bedömningen att det var lönsamt att ge kungafamiljen apanage i stället för att behöva amortera och betala ränta på skulden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
||||
|
Att kungahuset är ekonomiskt lönsamt behöver egentligen inte diskuteras. Det har gjorts många studier i frågan och samtliga har kommit fram till samma resultat - vi får tillbaks pengarna och en fin vinst på det. Det kanske inte går jämt ut för varje skattebetalare, men så är det med alla skatter.
Vad som tål att diskuteras är den demokratiska frågan. Att ett så viktigt ämbete ärvs är varken tidsenligt eller demokratiskt. Det finns en majoritet för ett avskaffande av monarkin inom riksdagen. Men det vore politiskt självmord att rösta igenom ett avskaffande av monarkin där, eftersom kungahuset har ett så starkt folkligt stöd. Därför väljer man att inte göra någonting och att avvakta. Den demokratiska frågan är inte ett så stort problem, så länge som kungahuset har ett sådant brett stöd bland folket. Det är detta som gör att varje giftermål och tronskifte kan bli slutet för monarkin. Kommer Victoria och Daniel att ha ett lika brett folkligt stöd när de tar över som dagens kungapar har? Om de inte har det så kommer riksdagen se sin chans och avskaffa monarkin. Det blir i så fall slutet för monarkin. Det har alltså inte så mycket med att göra med om Daniel har blått blod i ådrorna eller inte. Det har inte Silvia heller och Jean Baptiste Bernadotte började sin karriär med att skura golv och mocka hästskit. Som jag skrev tidigare så tror jag att valkungadöme vore en bra medelväg. Vi väljer vår kung i demokratiska val. Det kommer att ge en PR-förlust utomlands, men våra statsbesök kommer fortfarande att bli mer uppmärksammade än om vi hade haft en president. Det väcker mer uppmärksamhet om det står i tidningen att landet har besök av en kung, än en president. Vi har ju en historia av att välja våra kungar i det här landet, så vi kan nog sälja in en vald kung utomlands minst lika bra som en ärvd sådan. Och snäll fråga nu inte varför det är bra med uppmärksamhet utomlands. Fråga er då istället varför t ex Coca Cola betalar dyra pengar för att synas världen runt. Det kallas marknadsföring. Människor har i regel en mer positiv inställning till sådant som de känner till, än sådant som är okänt. Det gäller både läskedrycker och nationaliteter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
I princip är jag väl rent personligen för avskaffandet av monarkin som sådan men jag tycker nog ändå det vore dumt att avskaffa den, dels på grund av att den faktiskt gör Sverige mycket gott och dels för att det är så pass stor andel av befolkningen som vill ha kvar den. Är ganska kluven där men det verkar väl vara samma sak för politikerna, oavsett vem som styr.
![]() |
![]() |
#57 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jo fast dom flesta (tror jag) länder har ju faktiskt 2 statschefer... Citat:
Faktum kvarstår, vill dom så kan dom... Personligen är jag tveksam till att välja kung, det finns som sagt egentligen ingen vald statschef (Obama undantagen) som är lika populär som kungahusen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nja, statschef kan bara EN person vara.
Tror nog de flesta vågar stå för det. Däremot tycker kanske många som mig att det ska vara kvar trots att jag själv inte tycker det, hur bisarrt det än låter =)
![]() |
![]() |
#59 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Jag säger bara som det är. En majoritet av riksdagsmännen är republikaner och det är ingenting som de smyger med. Däremot så skulle de inte rösta igenom ett avskaffande av monarkin i dagsläget. Det vore politiskt självmord, eftersom monarkin har ett brett folkligt stöd inom såväl underklassen, medelklassen som överklassen. Det är i stort sett bara en del av den övre medelklassen som är emot monarkin (och som av en händelse så kommer de flesta riksdagsmännen från övre medelklassen). Det är klart att man kan ifrågasätta om riksdagen är representativ när en majoritet där är republikaner och folket är konstitutionella monarkister. Men det beror förmodligen på att monarkin inte är det som Svensson i första hand har i huvudet när han går till valurnorna. I alla fall inte så länge som monarkin får vara kvar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
|
Citat:
Kan ge ett exempel , när båten göteborg besökte kina med kungaparatet så skrev Kinesisk press spaltmeter om Sverige och kungen. Jag har hellre en anständig kung , än en dålig president. Ta att tex Gudrun Schyman skulle bli Sveriges president, sedan är hon på lite hörat , så början själv "direkera" välkomst orkensten. Nej, Tack! Fördelen med en Kung, är att man vet att han kan uppföra sig. Politiker har tillräcklig med makt i Sverige som det är. Monarkin tillhör vårt kulturarv. Kungen bör få tillbaka lite politisk makt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|