Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Saab går i konkurs idag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-20, 16:45 #51
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
man blir riktigt förbannad gång på gång på de korkade, klantiga och naiva uttalanden som kommer från ärketomten Maud Olofssons mun. Har svårt att förstå vad hon har i regeringen att göra.
Ja fram för Thomas Östros, han kan sina saker Seriöst... Och vad är en ärketomte?
Måna
Thomas Östros är nog minst lika kompetent som Maud Olofsson och betydligt mer kompetent än du och jag att avgöra sådana frågor. Sedan är du nog inte speciellt insatt i vad facken gör om du nu anser att de bara gnäller på företagen.....
Oläst 2009-02-20, 16:47 #52
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Det vore tragiskt även om jag inte tror på en konkurs i det här läget. Visst förstår jag regeringens inställning till det hela men samtidigt så har en rad andra länder stöttat sin bilindustri och man blir riktigt förbannad gång på gång på de korkade, klantiga och naiva uttalanden som kommer från ärketomten Maud Olofssons mun. Har svårt att förstå vad hon har i regeringen att göra.
Och jag har svårt att förstå varför jag ska vara med och betala SAABs inkompetens. Varför ska SAAB stödjas av staten men inte Sterling, Märklin eller byggfirman? Hade jag velat stödja SAAB hade jag köpt deras aktier. Mina skattepengar ska inte gå för att finansera inkompetenta företagsledningar
För övrigt som det redan påpekats har SAAB inte gått med vinst på många många år, så hoppet att rädda bolaget är mindre än 0. Företaget skulle ha satsat på MILJÖbilar för 3 år sedan istället för etanolen som egentligen inte är en miljöprodukt. Denna nisch kunde gett företaget ett visst hopp tror jag, men nu är det som sagt kört.
Jag har varken tagit ställning för eller emot något alls, jag är mest upprörd över "kasta skit på varandra"-attityden som allt för många politiker, och "vanliga människor", har.
Oläst 2009-02-20, 17:05 #53
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 20 2009, 17:47

Jag har varken tagit ställning för eller emot något alls, jag är mest upprörd över "kasta skit på varandra"-attityden som allt för många politiker, och "vanliga människor", har.
Citat:
man blir riktigt förbannad gång på gång på de korkade, klantiga och naiva uttalanden som kommer från ärketomten Maud Olofssons mun. Har svårt att förstå vad hon har i regeringen att göra.
Ja du är mycket konstruktiv själv.

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 20 2009, 17:45

Thomas Östros är nog minst lika kompetent som Maud Olofsson och betydligt mer kompetent än du och jag att avgöra sådana frågor. Sedan är du nog inte speciellt insatt i vad facken gör om du nu anser att de bara gnäller på företagen.....
Gnälla var en underdrift. Trakassera passar nog bättre. Jag tycker du ska testa att anställa några innan du uttalar dig om fackens, i synnerhet LO-fackens, sysslor.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 17:52 #54
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Det är vår export som byggt vår välfärd, hur tror du att en inhemsk marknad på 9 miljoner människor ska kunna utgöra en avsättningsbas för högteknologisk industri som Ericsson, ABB, Volvo, SAAB....etc.
Utan export hade vi varit på samma nivå som Albanien idag.
Sverige är exportberoende, ja, men det är nödvändigt om vi vill behålla en någorlunda vettig standard.

Som sagt, titta på andra i-länders exportberoende. Sveriges inhemska marknad är ett skämt jämfört med andra länder. Och då menar jag naturligtvis inte dess storlek i siffror utan dess betydelse för BNP.

Naturligtvis ska man dra nytta av export, men att basera ett välfärdssystem på den är ingen vidare lösning... Titta på Norge som sätter i princip alla sina intäkter från oljeexporten i sparande.
Som vanligt tycker jag att dessa generella jämförelser brukar sakna tydlig faktagrund.

Relaterat till BNP har följande europeiska länder högre andel export jämfört med Sverige med de som är närmast Sverige sist:
Belgien, Ungern, Estland, Slovenien, Vitryssland, Bulgarien, Irland, Schweiz, Österrike.

Följande europeiska länder ligger max 5% lägre:
Luxemburg, Tyskland, Norge, Finland, Polen

Som du ser är det en stor andel av de europeiska länderna med bäst levnadsstandard som ligger på ungefär samma nivå som Sverige. För norra Europa är väl undantagen i den "rika klicken" Storbritannien (21% lägre) och Danmark (7% lägre).

Källa: http://www.nationmaster.com/graph/eco_exp_...exports-per-gdp
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 18:07 #55
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Adestro@Feb 20 2009, 18:05

Gnälla var en underdrift. Trakassera passar nog bättre. Jag tycker du ska testa att anställa några innan du uttalar dig om fackens, i synnerhet LO-fackens, sysslor.
På vilket sätt menar du att facken trakasserar företagen? Ge gärna några konkreta exempel.
Oläst 2009-02-20, 19:32 #56
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 20 2009, 19:07

På vilket sätt menar du att facken trakasserar företagen? Ge gärna några konkreta exempel.
Några kända fall:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article483141.ab

– Vi har på nio punkter av tio visat att vi har lika bra eller bättre villkor än kollektivavtalets och den tionde, som gällde försäkringen, har vi rättat till, säger Appelgren.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaxholmskonflikten

Senare framkom det att Byggnads hade ställt ett löneultimatum för att företaget skulle få skriva på kollektivavtalet. Löneultimatumet motsvarade en lön på 145 kronor per timme. Genomsnittslönen för svensk byggnads*arbetare var under det året 133 kronor per timme.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 19:54 #57
Supermoderator

Supermoderator

I de två fallen har fackförbunden agerat tveksamt men jag har aldrig läst något närmare om fackförbundets orsak till agerandet. Att man ofta trycker på hårt för kollektivavtal är ju inget konstigt i sig. Sen finns det ju skitstövlar på alla platser i samhället.

Anser du att situationen för anställda var bättre innan fackförbundens tid?

Fackförbunden hanterar tusentals ärenden varje år och det är ytterst få som slutar på det viset som du tar upp.
Oläst 2009-02-21, 15:52 #58
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Hade jag velat stödja SAAB hade jag köpt deras aktier
På vilket sätt hade du stött SAAB om du köpt deras aktier?
SAAB får inte en krona för att du köper deras aktier (utom vid nyemissioner).
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 16:07 #59
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
Några kända fall:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article483141.ab
– Vi har på nio punkter av tio visat att vi har lika bra eller bättre villkor än kollektivavtalets och den tionde, som gällde försäkringen, har vi rättat till, säger Appelgren.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaxholmskonflikten
Senare framkom det att Byggnads hade ställt ett löneultimatum för att företaget skulle få skriva på kollektivavtalet. Löneultimatumet motsvarade en lön på 145 kronor per timme. Genomsnittslönen för svensk byggnads*arbetare var under det året 133 kronor per timme.
Du resonerar dessutom väldigt märkligt. Fackförbunden har gjort oerhört mycket för anställdas situation sedan dess de startades. Ska vi lägga ner sjukhusen för att de har ihjäl folk?
Oläst 2009-02-21, 18:07 #60
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by vco-systems@Feb 21 2009, 15:52
Citat:
Hade jag velat stödja SAAB hade jag köpt deras aktier
På vilket sätt hade du stött SAAB om du köpt deras aktier?
SAAB får inte en krona för att du köper deras aktier (utom vid nyemissioner).
Om jag äger aktier, äger jag företaget. Det är vad jag kallar visa stöd. Sedan är det upp till företagsledningen att fråga mig som ägare om pengar eller lägga ner, mycket mer kan jag som ägare inte göra, möjligtvis avsätta styrelsen om jag får med mig fler aktieägare.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017