FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Internetsweden har nog missuppfattat det lite. Att folk sätter tokpriser som utgångspris är bara deras eget problem.
Min kritik var att säljaren kan ändra utgångspris under auktionens gång, till och med efter att bud kommit in. Det är inte seriös auktionsverksamhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag kan hålla med om att det inte är optimalt att man kan ändra startbud och samtidigt ha kvar "bud på domänen" - utan detta skulle ju lätt kunna lösas om budhistoriken "nollas" om man ändrar startbud (eller andra för auktionen viktig information) - för att undvika medvetna/omedvetna missförstånd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag håller helt med er om att det skulle varit väldigt dumt om det gick att ändra utropspriset på en auktion om vinnande bud inkommit och om auktionen är aktiverad. Men vad som missas här är att de "bud" som inkommit endast är anbud, dvs "offers", som inte har accepterats. Det är i ett förhandlingsskede och ingen officiell aktiv auktion. Jag skulle kunna tänka mig att säljaren bara tröttnat på en del "skambud" pga för lågt satt utropspris och sedan tagit i rejält och satt ett högre (som han själv kanske tycker är rimligt, det bedömmer inte jag och är helt upp till säljaren själv).
Det finns ingen anledning att man ska först ska behöva ta bort objektet och sedan lägga upp det igen bara för att man vill ändra utropspriset. Visst kanske de inkomna anbuden bör raderas om detta skulle ske så att antalet nollas. Det är något som kan ses över. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Det är väl också där som ert system brister. Går jag till en vanlig auktion, Bukowskis till exempel, finns det ett utropspris, och ett återropspris. Utropspriset finns i katalogen och är en uppskattning som ska ligga på ca 70-80 % av beräknat slutpris. Återropsprist sätts av säljaren och är hemligt för spekulanterna, en försäkring mot skambud kan man säga. När budgivningen startar börjar man på utrop, och väntar in bud. Kommer inte högsta bud upp över återropspriset säljs den inte, och man får besked om man inte är över återrop under auktionen. Lämnar man in (skam)bud i förväg så får man chansa, eftersom man inte får veta om man är över återropspris förrän i efterhand.
Poängen är att alla bud är bud och att alla bud räknas lika, det är bara storleken som skiljer. Återropspriset ligger fast och kan inte höjas - eller sänkas. Ett bud över återropspris leder oåterkalleligen till affär. Säljaren är inte med under tiden i nån slags förhandling. Det är vad jag kallar ett transparent och fungerande system. Hos er finner jag objekt som legat ute i åratal och vad vet vi om dem nu? Vill ens ägaren sälja? Efter att ett objekt legat ute ett tag, några månader eller så, och inte blivit sålt, borde auktionen avslutas och objektet läggas ut igen med nytt utrop/återköpspris eller så dras tillbaka helt. Det ni föreslår tror jag bara virrar till det. Ta bort lagda bud, på vilket sätt förbättrar det marknadens funktion? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
|
Citat:
Just i detta exempel så anser åtminstone jag att det kan ses som vilseledande att se att en domän med ett utgångspris på 616000 € fått 3 tidigare bud. Det ser jag som mikroskopiskt troligt och här har MD en del att vinna tycker jag om det istället stått 0 bud. (Även om det är en domän som jag inte ser det värde i, som innehavaren uppenbarligen gör.) Annat exempel: Sätter någon ett utgångsbud på en bra domän tll 10€ och nekar till ett 30-tal bud och sedan ändrar utropsbud till 1000€ - så ser jag det som "förbättringsbart" om tidigare antal bud då får stå kvar - det blir direkt missvisande, då förutsättningarna förändrats radikalt för auktionen. En sådan förbättring (nollning) ser jag då inte alls som förvirrande.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
Det är kanske säljarnas intresse att kunna härja hur de vill och bedöma och förkasta olika bud och förslag, dra tillbaka sina domäner från försäljning. Men då är det inte fråga om en auktion, utan på sin höjd en mer eller mindre riggad budgivning.
Och varför är det bara säljarna som ska kunna ändra sig hit och dit? I så fall borde även köparna kunna ändra sina bud, höja, sänka eller dra tillbaka? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
|
Citat:
MissDomain är att betrakta som ett skyltfönster eller marknadsplats för domäner. När en budgivare tangerar eller överstiger säljarens utropspris och säljaren accepterar budet - Det är först DÅ som en 7-dagars auktion startar. Fram till det är det inget annat än en exponeringsyta för domänen (som jag ser det iaf). Är du osäker på hur det fungerar så finns reglerna att läsa här: MD´s Allmäna villkor |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kul att denna tråd inte spårade ur utan istället tog en bra vändning! Magnus, jag förstår ditt tänk och tar förslagen till mig för att se om det kan gå att förbättra utan att förändra hela modellen. Men som ISW säger så ska man inte glömma förhandlingsskedet innan, och inte förväxla detta med själva auktionen. Det må vara lite förvirrande i sig självt att ha detta steget innan men jag tycker ändå fördelarna överväger nackdelarna. Ett ganska vanligt problem var att säljare gärna får hybris när ett bud väl inkommer och plötsligt vill ha så mycket mer än va de först tänkte sig, kanske just för att domäner är en svår sak att värdera och man vill inte göra misstaget att sälja för "underpris".
Just detta fallet med denna domän tillhör dock verkligen undantagen, det är inte vanligt att det händer. Vanligare är dock att man satt ett för lågt utropspris i förhållande till vad man vill sälja för och ger motbud som är ofantligt mycket högre vilket får budgivaren att lacka ur. Tidigare förslag har varit att införa möjligheten att sätta "Make offer" istället för en faktisk summa som utropspris, men det löser egentligen inte hela problemet. Tack för synpunkterna. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|