FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag funderar på att utöka min jämförelse av webbhotell till att även inkludera registrering av domännamn, Egen server och VPS kanske co-location. Stora frågan är, om vi pratar privatpersoner, är detta intressant i överhuvudtaget? Domännamn är jag väl mest tveksam till. Men dom andra - hur många privatpersoner köper VPS? Finns det några webbhotell här som kan sprida lite ljus? (Till företag är det helt annorlunda, och där vet jag vad jag ska göra) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Alla kunder som har lite mer kunskap och är trött på alla begränsningar som webbhotell innebär skaffar väl VPS.
Har en hel del privatpersoner på VPS |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är typisk privatperson, ser gärna VPS med på din sajt.
Tack |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Lägg till dedikerad server också. Det finns vissa som vill ha en helt egen server. ( Som jag själv.)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ok
![]() Vad är det för egenskaper som är viktiga vid val av VPS då? På webbhotell har jag 44 egenskaper nu (Om jag inte minns fel) - Hur tänker man på VPS? Är det vanligt att man kan välja olika server os? Finns det många VPS lösningar? (Riktiga delade, typ vmware, eller virtuellt delade i samma os, Linux-on-linux) Hur är det resurser? Kan man bli garanterade resurser, eller få mer om man vill betala lite extra? Hur är det med underliggande hårdvaran, brukar man skriva vad VPS'erna körs på? Berätta mer :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Minne, CPU, OS, antal IP:n, brandvägg, timtaxa vid
support, etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Det är av stor vikt som du är inne på vilken vps lösning man kör, om det är:
1. Xen 2. vmware 3. openvz (vanligast förekommande, går att trycka in flest vps:er på en server, kallas för vps men är det egentligen inte utan är bara en isolering, sk. container) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sen hur man ska kunna jämföra prestanda på VPS'er är för mig en riktig klurig gåta. Har funderar lite på CPU cycles man får, men det är väl ändå en rätt stor djungel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Virtuozzo = OpenVZ med lite extra verktyg.
Men ja det är mycket viktigt, ska man sälja VPS så vill man ju ha en VPS på riktigt. Kör man ej riktig virtualisering som OpenVZ så riskerar man alla kunders säkerhet vid ett säkerhetshål, även driftsäkerhet och en jäkla hög begränsningar. Och kul att behöva döda alla kunder för en kernel update. CPU är ju en av dom viktigaste frågorna att veta vad som ingår, om man ska köra vissa saker som ställer vissa krav. Mät på reserverad Mhz samt max Mhz. För vissa så är OS viktigt, beror på vilken nivå av kunskap och vad för system man gillar. Dedikerade servrar är ju inte så svårt, finns ju några saker som är intressant på det. CPU/Minne/Disk(SAS/SATA samt om det är hw raid) + extra tjänster. Sedan spelar väl märket i grunden inte så stor roll. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|