Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stegen från idé till stor och populär webbtjänst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-28, 02:19 #1
yellowdog101 yellowdog101 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Medlem

Hej,

Som rubriken lyder, vad är de olika stegen?

Låt säga jag har en affärsidé. Jag får väl först anlita/anställa/samarbeta med en webbprogrammerare för att tillsammans med mig ta fram webbtjänsten. När den är klar efter ca ett halvår, var lägger man upp tjänsten? Alltså, hyr man in sig hos ett webbhotell som ger en hårddisk (många GB behövs) och bandbredd?

Sedan märker man att tjänsten blir populär och är det då man försöker tjäna pengar på att ha reklam på sidan eller ska man försöka nu först få finansering från riskkapitalbolag/affärsänglar?

Eftersom antalet medlemmar växer så behöver man också mycket mer hårddiskutrymme. Flyttar man ut från webbhotellet till någon annan leverantörer som Qbranch?

Vet inte hur vägen riktigt ser ut i denna branschen. Skulle uppskattat om någon gav mig en snabbkurs så jag vet på ett ungefär.

Någon med erfarenhet som kan ge konkreta råd och tips?
yellowdog101 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 07:45 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Hur du tjänar pengar kan jag inte gå in på, det är olika för olika sajter och har du tänkt driva det som företag bör du kanske fundera på affärsplanen redan från första stund.

Beroende på hur snabbt och hur stort du tänkt växa sajten så kan du oftast börja på ett webbhotell eller på en VPS. I webbhotellet kör du helt och hållet i webbhotellets miljö tillsammans med många andra kunder, och du är relativt låst till hur den miljön ser ut. En VPS ser ut och fungerar som en helt egen maskin (du har alltså ditt eget operativsystem, dina egna program etc) men den är virtuell och hårdvaran delas därför av flera VPS:er/kunder.

När du märker att du växer ur en VPS eller ditt webbhotell så kan de flesta webbhotellen erbjuda dig egen eller egna servrar, antingen att du hyr hårdvaran och bara behöver tänka på mjukvaran (dedicerad server), att du själv köper in hårdvara och placerar i hallen (co-location) eller att du låter webbhotellet sköta hela driften även av din/a maskin/er (kallas managed hosting och då behöver du knappast kunna något sjlv om serverns programvara, detta är också det dyraste alternativet).

De flesta webbhotell kan idag erbjuda VPS, dedicerad server och co-location. En del kan även erbjuda managed hosting där du inte behöver tänka på något vad gäller serverdriften.

Qbranch riktar snarare in sig på en annan nivå, att sätta upp lösningar för stora kunder med egen IT-infrastruktur. Du ska växa till att bli sjuhelsikes stor innan du behöver deras tjänster.

Om du tänkt växa till att ligga på mer en en server (vldigt många samtidiga besökare alltså) så bör du tänka på detta redan på utvecklingsstadiet nr du väljer teknik, hur du ska skala etc. Men ska du bli så stor att du behöver mer än en server så kanske du ändå vill ha en utvecklare anställd eller nära till hands som löser sådana problem under tidens gång.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 12:07 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Du tjänar inte pengar på att ta in externa finansiering i form av affärsänglar/riskkapital. Det är att se som lån, och de vill ha tillbaka sina pengar snabbt och med riktigt bra ränta. Du måste tjäna pengar åt dom.

Tjänar pengar gör du genom att ta betalt, antingen genom annonser, trafikstyrning där du får betalt, eller att folk köper en tjänst/produkt på din sida.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-29, 17:45 #4
Medlem

Medlem

Tack för ett grundligt svar Emilv.

Då vet jag att det är ett webbhotell jag ska hyra in mig på.

Vilka bra webbhotell för billig peng finns det för företag som behöver stort lagringsutrymme för filer som användare kan ladda upp och stor trafik varje månad?

Läst något om att webbhotell i USA erbjuder mycket mer i lagringsutrymme och trafik för mycket lägre kostnader än i Sverige. Är det att rekommendera att välja dem istället? Det kvittar väl för mig var webbhotellet är placerat bara hastigheten är rätt?

Om jag anställer en webbprogrammerare som programmerar i PHP, det fungerar i de flesta webbhotell antar jag?
Oläst 2009-01-29, 22:03 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
När du är i denna idéfas så är det viktigt att du dokumenterar hela förfarandet hur du ska tjäna pengar, det kallas Affärsplan!

I affärsplanen ska du skriva vad som krävs för att du ska få fart på din idé och hur du ska tjäna pengar, innan du har ellt detta klart för dig i teorin och skrivit ner det i din affärsplan ska du inte starta din verksamhet, se till att bolla din affärsplan med några som drivit företag tidigare och som har erfarenhet av att bedönma affärsplaner så de kan ge dig konstruktiva synpunkter. Bör vara en person som du kan lita på.

När du väl fått din affärsplan att fungera i teorin, då är det dags att testa den i verkligheten.

Det är billigare att misslyckas på papper än i verkligheten.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-29, 22:07 #6
Medlem

Medlem

Det har du rätt i. Har redan börjat skriva den.

Det är ju ett bra "manus" för en själv så man vet hur vägen framför en ser ut på ett ungefär.
Oläst 2009-01-30, 11:41 #7
Callemos avatar
Callemo Callemo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Callemo Callemo är inte uppkopplad
Medlem
Callemos avatar

Reg.datum: Apr 2008
Du bör inte lägga dina servrar i USA såvida inte din målgrupp är amerikaner. I rent SEO-syfte och även för hastigheten.
Callemo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017