FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag har en affärsidé som går ut på en webbtjänst. Har börjat skissa fram den med FireWorks. Men eftersom jag inte kan webbprogrammering så måste jag antingen anlita, anställa eller samarbeta med någon som kan. Vad är att rekommendera? Har inte mycket pengar och vet att det kommer att kosta flera hundratusen om jag anlitar en webbyrå, vilket nog inte heller är så smart då det är riskfyllt att slänga ut så mycket pengar på något som kanske inte slår igenom. Tänkte att det kanske blir billigare och starta enskild och anställa en. Blir väl mycket billigare eller vad säger ni? Tredje alternativet för mig är att samarbeta med någon som har erfarenhet av webbprogrammering och lite design också. Men är detta att rekommendera? Var hittar jag denne isf, via forum? Och hur riskfyllt är det med samarbete? Han kanske stjäl min idé och alla funktionerna till webbtjänsten jag kommit på... Finns det andra alternativ? Lite råd och tips skulle varit väldigt uppskattat! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du behöver inte starta företag innan du har inkomster, det är nog inte så bra.
Börja med att ta kontakt med yngre killar som är bra på koda och designa webbsidor. Många av dessa killar har egna företag och kan fakturera dig för arbetet. Det behöver inte vara så dyrt som du tror. Här hittar du dock inte många kunniga programmerare som jobbar billigt. Jag skulle rekommendera att leta efter programmerare i Indien. Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
getacoder.com
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Angående partnerskap så tror jag det blir svårt för dig att hitta nån som är villig om det enda du tar till bordet är en ide.
Din partner kommer ju då utföra allt det praktiska arbetet för att få din idee i hamn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Lär dig göra det själv istället.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Finns som sagt några sådanna sidor att annonsera tjänsten på och låta någon indie eller liknande göra det. Du låter dem bjuda på ditt projekt för vad de är villiga att utföra det för, sen när du valt vilken du vill ha så skall du betala in pengar i escrow och när projjet är klart och du godkänner så betalar du ut pengarna till personen. Dock kan de vara svårt att hitta någon som är bra, testade att lägga ut inmatning av data i en crm portal. Blev billigt men tog tid, antar att personen som tog jobbet gjorde det manuellt en i taget. 100 dollar för att mata in 3000 företag med adresser osv i diverse fält. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Skapa ett samarbete med någon du litar på, skriv ett tydligt avtal som bygger på avkstning när idéen har blivit bra. Hitta en eldsjälv som tror lika mycket på idéen som du!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
En nackdel med att inte först starta ett företag är att de utgifter som du har ådragit dig kan du inte sedan kvitta i räkenskaperna mot de kommande inkomsterna. Att skapa ett företag är bara att registrera sig för FA-skatt på skatteverket och kostar inget. Att registrera ett företagsnamn är inte nödvändigt såvida du inte vill skydda ett företagsnamn. Om du dessutom har företag så får du tillbaka momsen, annars får du inte det.
Säg att du utvecklar din idé under 1 år och har 5000kr i kostnader. Då deklararer du att du första året har en förlust på 5000kr. Denna förlust kan du sedan använda i ditt företag under de 3 kommande åren. Detta förlustavdrag missar du helt om du kör utan firma i början. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Samarbete är ju gratis, men att hitta någon som kan dedikera sig såt detta till 100% och på heltid är inte det lättaste. Vill absolut inte det ska bli deltid vid sidan om för detta är ett stort projekt och tar ca flera månader OM han är helhjärtat på det. Tänkte jag kunde betala några tusen kr till honom varje månad om han är villig att ta uppehåll från jobbet/inte söka jobb och satsa på detta. För jag är väldigt säker på att det kommer ge stora avkastningar när tjänsten är klar. Och kan man skriva någon form av avtal med den personen även då man inte har startat företag, där det står hur mycket vi kommer äga i framtiden, t.ex. 50% var? Och var söker man isf denne person, via forum? Förslag på bra forum och ställen? Så alternativ 1 är ju uteslutet, så vad säger ni, hur brukar andra som lyckats göra (som inte själv är programmerare), anställa eller samarbeta? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|