FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du "är väldigt säker på att det kommer ge stora avkastningar när tjänsten är klar" borde det väl inte vara några problem att slanta upp 200000 kr?
Vad du säger är att programmeraren du hittar ska gå miste ett halvårs inkomst, medan du i princip inte riskerar någonting. Låter inte som du är så säker när det väl kommer till kritan.. Om man går med till ett samarbete med dig så skulle det ju vara kul att veta vad du mer hade att bidra med, förutom den här idén som du inte är så säker på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Att hitta någon som för några tusen tar ledigt från jobbet för att göra ditt projekt låter optimistiskt. Det är som så att även programmerare behöver äta och vill gärna kunna ha ett liv de också. Att hitta någon som gör det näst intill gratis vilket du verkar vilja lär bli svårt. Jag tror inte du hittar någon sådan vare sig via forum eller någon indier.
En sak jag lärt mig med åren är att kompetens kostar pengar, och att man ofta får vad man betalar för.... och att när man verkligen tror på något måste man för att få samarbetspartners vara beredd att själv satsa pengar och tid. Ett samarbete ska bägge ha nytta av inte bara den ena parten. Sedan skulle jag aldrig ingå ett samarbete där jag ser at otparten är så osäker att han själv inte vill investera egna pengar eller annat likvärdigt |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men när det gäller att programmeraren får göra allt håller jag inte riktigt med. Kraften ligger inte i programmeringen, långt ifrån alla som programmerare är storslagna entreprenörer. Kraften ligger i affärsidén. Har försökt ta fram det i FireWorks och visst förstår jag att programmeringen kommer ta ännu längre tid. Men vem som helst kan programmera Facebook-prototypen, det är affärsidén som ger pengar, inte programmeringen. Lät som att jag åkte på snålskjuts men tycker man tänker kortsiktigt då. Om de som programmerade Facebook/youtube inte själv kunde programmering och kunde gå med på 50-50, vem är det då som åker "snålskjuts"?=) Safety first tänker programmeraren, ej entreprenören. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Utan att jag riskerar något? Om jag riskerade något så är det bättre för programmeraren alltså? Det handlar om hur mycket man har att vinna på här, inte vad man måste/ska/borda riskera. 1 års idéutveckling. Programmeraren får den gratis och hoppar in på den direkt med 50-50 som kommer vara värt en hel del direkt efter lansering (joo, jag hör er säga OM den kommer bli värd något=)). Idéer blir inte mogna själv, beror inte heller på programmeraren, beror på han/dom med visionen. Det är så världens rikedom startas, med en enkel vision som man utvecklar... Men så kan jag förstå att man brukar tänka så...men DU har inget att förlora på här! Jag kommer vara med min programmerare hela vägen. Jag kommer fixa ALLT som krävs för att få den i att gå i hamn... Men jag kanske är för optimistisk, märker faktiskt att jag inte vill förklara något för en programmerare som inte förstår sig på vad entreprenörskap är. Alternativ 3 uteslutet verkar det som. Tack för svaren, now i really know my path!=) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Även om du har en superidé och inte själv kan genomföra den, så måste du i alla fall förmodligen satsa pengar på att låta någon bygga din idé åt dig, och även om det är världens bästa idé har jag svårt att tro att en programmerare i dagens samhälle skulle ge upp sitt jobb för ett par tusenlappar i månaden för något som du själv i ditt första inlägg säger kanske inte fungerar. Så mitt råd är, börja med att bestäm dig om du tror på idén så mycket att du är beredd att lägga ner de pengar det faktiskt kostar att förverkliga den. Sedan kan du leta samarbetspartners om det är det du vill, för det är först då du kan övertyga dem om att vilja samarbeta. Och nej, jag är absolut ingen programmerare, men jag är gift med en duktig en, att annat alternativ om du ska få någon att bygga något...... :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Taget från Facebook
"Funding Round one: $500,000 from Peter Thiel, Summer 2004; Round two: $12.7 million from Accel Partners, April 2005; Round three: $27.5 million from Greylock Partners leading the round, Meritech Capital Partners participating, and Accel Partners and Peter Thiel increasing their investment in the company. " Facebook grundades i februari 2004 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Facebook received its first investment of US$500,000 in June 2004 from PayPal co-founder Peter Thiel.[21] This was followed a year later by $12.7 million in venture capital from Accel Partners, and then $27.5 million more from Greylock Partners. Verkar som att den första investeringen till de riktiga programmerarna, alltså inte programmeraren som jag är ute efter att eventuellt samarbeta med, kom efter att 500 000 dollar hade investerats av affärsängeln Peter Thiel. I början var det Mark Zuckerberg själv tillsammans med några andra som själv stod för programmeringen. Om jag kommer att anställa en programmerare så blir det en ren anställning och inget samarbete. Han får en vanlig lön för att ta fram prototypen och jag får 100%. Var noga med ordet prototyp. Facebook prototypen var inte den vi ser idag...det var en enkel prototyp. Den idag är ett resultat av många programmerares jobb och självklart får de lön de förtjänar, för att de är anställda och INTE samarbetspartner. Men det jag tänkte var ju på ett samarbete, ingen anställning, för att ta fram prototypen och vi delar 50-50 var. Efter lansering och bra repsons kommer riskkapital att sökas och man har råd att anställa folk på riktigt. När jag väl får trafik i tjänsten, kommer vägen att vara väldigt enkel, och jag kommer INTE heller att behöva någon samarbetspartner, bortsett från finansiärer som investerar i företaget. Jag tänker väl inte fel här? Det är väl så det är? Samarbetspartner = han får 50%, men det lät indirekt att jag tänker fel/egoistiskt för jag inte vill betala min samarbetspartner? (Inte för att man inte kommer stå för all andra kostnader som behövs när tjänsten är klar). Varför skulle han annars få 50%? Får han lön är han ju anställd som alla de som arbetar på facebook/youtube, de är inte grundarna...de är anställda! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
"och även om det är världens bästa idé har jag svårt att tro att en programmerare i dagens samhälle skulle ge upp sitt jobb för ett par tusenlappar i månaden" Det är ju just det som kommer göra att han blir min samarbetspartner som äger 50%=) Annars hamnar vi i ruta 1 igen, han blir en anställd, jobbar åt mig mot timlön. Ville bara veta om någon kunde tänka sig detta, men förstår nu att man måste vara en programmerare OCH en entreprenör samtidigt för att gå med på något så "absurt" förslag som jag kastade fram=) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ditt förslag är inte absurt så om du tror på idén ska du inte ge upp. Det finns många som startat företag på det sättet, även i vår bransch. Men det krävs ju som sagt att det är en utvecklare som vågar satsa en del och har entreprenörskänsla, och att du tillför något hon/han saknar. Om jag var utvecklare skulle jag till exempel uppskatta en partner som kan sköta ekonomi och marknadsföring.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|