Citat:
Originally posted by pitbull@Jan 21 2009, 02:11
Vår tolkning av ansvarig utgivare skiljer sig dock från Anders Larssons förklaring. Vi ser begreppet ansvarig utgivare som den person som är ytterst ansvarig för forumets innehåll och den man vänder sig till vid synpunkter om olämpligt/olagligt/oetiskt innehåll.
|
Det är inte min tolkning, utan det är vad lagen beskriver. En ansvarig utgivare kan man bara ha om man har ansökt om utgivningsbevis eller databasskydd för medieföretag. Det finns även en hel del regler kring detta, bla att allting ska förhandsmodereras.
Uttryckligen skriver RTVV (som är myndigheten som handlägger detta) att forum aldrig kan få utgivningsbevis om man inte förhandsmodererar samtliga inlägg.
Givetvis måste man ta ansvar för vad som skrivs, och för att tex ta bort materal, vid behov stänga av medlemmar och allmänt tillämpa sunt förnuft.
Däremot, om någon skulle skriva tex hets mot folkgrupp på Pitbullforum tycker ju inte jag att Stefan ska dömas för detta i rätten, utan personen som skrivit det.
Jag tycker inte heller att Stefan ska dömas för att han inte raderade ett inlägg han inte uppmärksammats på.
Det bästa i just fallet med Pitbullforum vore att byta ut ansvarig utgivare till något liknande, kanske forumansvarig eller liknande.