FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Microsoft erbjuder alla som köpt 32-bitars version av Windows Vista att gratis uppgradera till 64-bit. Allt man gör är att skriva in sitt reg nummer på en hemsida och så skickar Microsoft ut en ny DVD.
De som köpt en dator med Vista förinstallerat måste istället vända sig till datortillverkaren. I USA erbjuder Dell denna DVD gratis. Jag ringde Dell i Sverige och här i skandinavien ses tydligen 64-bitarsversionen som en helt egen produkt och således tar Dell ut en avgift på 1352 kr med moms och frakt. Det sjuka är att jag köpte datorn i Oktober och då erbjöds inte 64-bitars versionen, men nu 2 månader senare säljs samma dator med 64-bit. Om jag fattat det rätt från Microsoft så får Dell erbjuda versionen gratis om de vill (vilket troligen innebär att Microsoft inte tar ut någon avgift från Dell i det fallet). Innan jag går med på att betala denna avgiften vill jag gärna kolla med andra i Sverige om det är någon som fått uppgraderingen gratis (med ev extra avgift för frakt och en liten administrativ avg)? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Och man byggt datorn själv med OEM då?
Vart såg du att MS erbjuder alla som köpt 32-bitars versionen av Windows Vista att uppgradera gratis till 64-bit? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Free Retail Vista 32-bit upgrade to Vista 64-bit
Notera texten där Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Varför accepterar man sådana villkor, där tillverkaren ensidigt har alla rättigheter?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag går på Connys linje. Men det jag stör mig mest på är att de kör med förinstallationer (OEM) över huvud taget. För mig är det helt omöjligt (vad jag vet) att byta filsystem på enhet C till NTFS. Detta eftersom återställningsskivan inte låter mig formattera disken med den typen av filsystem, utan automatiskt väljer FETT32.
Återinför orginalskiva från Microsoft! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Man kan ju inte häva ett köp gjort i Oktober med mindre än att datorn inte är enligt dom specikationer som angavs, och det finns ett rimligt skäl att man inte upptäckt det förrän nu, och kunden har ju accepterat ett köp med 32 bitars Windows.
Sen löser ju inte det problemet helt, han KAN få datorn med 64bitars Windows idag, men det är ju istället för 32bitars. Sanningen bakom OEM avtalen för dom stora tillverkarna är väl att dom i princip skulle kunna skicka med både 32 och 64 bitars Windows till "alla" maskiner utan att behöva betala extra till Microsoft för det, men det skulle ju vara korkat rent ekonomiskt för dom själva, eftersom mycket inom den branschen bygger på mer och uppförsäljning. Det här erbjudandet gäller ju retailsålda Vista, som troligtvis inte sålt i några jätteupplagor, och jag tror att Microsoft ser det som ett smart sätt att dels snabba på övergången till 64bitar, men även att testa hur deras support klarar av att hantera dom nya frågor som uppstår när "Svensson" ska installera sitt första 64bitars Windows, vilket väl får sägas vara ganska modigt med tanke på att drivrutinsstödet jmf. med 32bitars Windows är marginellt. Kanske gäller det omvända för Windows 7, det kommer som 64bit som standard, eller kanske bara....det skulle ju innebära att stort viktigt steg för Microsoft, att släppa bakåtkompatibiliteten med alla problem det inneburit... kw_wasabi: jag håller med i sak, men du vet att det går att konvertera från FAT32 till NTFS ? Sen finns det ju ett par saker man kan göra, och tänka på: 1) i det här fallet tycker jag man med gott samvete kan ladda hem en skiva från Piratskeppet, som fungerar med den licens man har. 2) Köper man "business" maskiner så är det sällan återställningsskivor, dessa har ju framkommit för att det ÄR enkelt för slutanvändaren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Ifall du inte har alltför stora samvetskval, låna någons 64-bitars installationsskiva. Din OEM-nyckel fungerar att installera med alldeles utmärkt, oavsett om installationsmediat är 32-bit eller 64-bit (har gjort så själv så jag talar av erfarenhet).
Så ifall du inte känner att du måste ha en orginalskiva att installera från så kan du med gott samvete bara kopiera din kompis 64-bit-skiva skulle jag säga, det är ju trots allt som så att installationsmediat är gratis (minus fraktkostnader). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad är det man betalar 1300 kr för när man beställer från dell om OEM-nyckeln funkar för en "lånad" vista skiva???
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|