FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Nu har jag slitit hår hur långe som helst, har sökt på så många dokumentationer som finns på nätet, alla skiljer från varandra vilket gör uppgiften omöjlig. Apaches egna dokumentation är värdelös, den förklarar stötvis, tar 1 del av koden och förklarar den på 33423 A4 sidor, sen tar den nästa del av koden och förklarar, jag vill bara ha en sida som visar själva koden, inget annat som förvirrar. Jag kör apache på Vista, jag använder WAMP (ja, jag fick inte in min gamla MySQL databas i blandningen när jag installerade Apache och PHP rent, så tog Wamp sålänge). Min nuvarande domän ligger på C:\wamp\www Den fungerar perfekt. Nu vill jag ha en namnbaserad vhost som ligger på C:\wamp\www-speedrevision.se\ Har testat hur många olika lösningar som helst men inget fungerar. Kan ingen snäll person bara skriva in koden som jag skall använda mig av för att få det att fungera? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan få några generella tips.
1.) POSTA din "kod" - dvs din vhost config !!! 2.) Berätta vad det är som inte fungerar - typ "öhh typ min skärm är svart liksom, typ" - Det får oss inte direkt att slänga allt vi har och lägga 100 timmar på att hjälpa dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, såhär ser vhost ut:
NameVirtualHost *:80 <VirtualHost *:80> ServerName www.speedrevision.se ServerAlias www.speedrevision.se DocumentRoot "C:\www\speedrevision.se" </VirtualHost> Det som händer är att jag kommer till min huvuddomän när jag surfar till www.speedrevision.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Japp, glömde nämna att jag bytte namn på mappen, den heter numera speedrevision.se, trodde att apache inte fixade - tecknet men det gör den.
Problemet kvarstår alltså |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad står i errorloggen?
Ligger webbservern på samma dator som du surfar från? har du startat om apache? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
ServerName & ServerAlias kanske du skall läsa på lite om.
ServerName, ditt primära servername, alltså det namn som servern skall lyssna på. ServerAlias, om du har tex, har en IDN domän eller liknande som servern skall lyssna på. Som Magnus säger, vad säger dina loggar? Sitter du bakom bredbandsdelare samt har servern på din maskin så har du säkerligen problemet där. Då får du editera din hosts-fil och hur du gör det svarar google mer än gärna på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Som sagts tidigare, vad får du för eventuella fel i loggarna?
Katalogen hade bytt namn till speedrevision.se skrev du, men är den också flyttad till www istället för wamp? Annars stämmer ju sökvägarna fortfarande inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |