FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Skrymmande brev är mer än 3cm på höjden eller 25cm på bredden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Nykomling
|
Själv väger jag alla brev i samband med att jag packar. Har man bara en våg som står igång på packbordet går det snabbt och man kluddar enkelt ditt "ordinarie priset" , t ex 44 kr för skrymmande brev upp till 500 g, på brevet i högra hörnet (eller var man nu vill ha det), samt kryssar jag i en lista snabbt enlig denna modell:
Brev Antal 0-20g III 21-100g II 101-250g IIII 251-500g III 501-1000g II 1001-2000g I Skrymmande IIII Innan jag sticker till Posten räknar jag ut summan. Är summan över 400 kr (inkl moms) stämplar jag "Porto Betalt" på breven, skriver en elektronisk följesedel på Posten.se och lämnar in breven på Postens lokala Företagcenter. = Ingen väntetid alls. Är summan under 400 kr (inkl moms), skriver jag bara upp summan på en lapp, går till Postens lokala företagscenter, lämnar in breven, talar om vilken summa och betalar med kort. = Väntetid för den tid det tar att ta betalt. Detta kräver ju dock att du har god kontakt med de som jobbar på Posten. I början kontrollvägde de alltid mina sändningar, men eftersom jag dök upp dagligen så och fick en etablerad kontakt så började de lita på mig och nöjer sig numera med de uppgifter jag lämnar. Jag antar dock att de ibland tar stickprover på mina sändningar precis o de gör på "Porto Betalt" sändningar. Tycker personligen att det lilla jobb jag lägger på detta är värt att slippa stå i en och vänta på att någon annan ska göra det. Dessutom tror jag att personerna efter mig i kön också har vettigare saker för sig än att vänta på att mina brev ska bli färdiga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
När man ser över sina kostnader för sin verksamhet MÅSTE man även räkna in sin tid. Den tiden du använder för att stå på Posten kan du använda till mycket bättre saker som att exempelvis arbeta med att din butik eller höja omsättningen på annat sätt.
Om du någon gång ska sälja din verksamhet till ett företag som ska ha en anställd för att sköta det du gör, hur ska du då förklara att du varje månad står (20 x 15 minuter = 300 minuter) 5 timmar på Posten? Här Postens prislista för kunder som har porto betalt: http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4347.5858 Jämför det med ordinarie prislista: http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=0000.5281 Alla pengar du kan spara ska du spara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
En VD för ett småföretag har ju garanterat hägre självkostnad än en kontorsanställd på samma företag eller om jag behöver betala någon krona extra för portot. En ofta förbisedd exkavtion är att Tid=Pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja tid är pengar. Där vi lämnar in "breven" är det sällan kö och oftast är det två från Postpersonalen som tar hand om våra brev. De tar mindre tid att lämna in dem där än att göra det själv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Men då är du inte "porto betal-kund"?
|