FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tänkte kolla regler eller kanske bara allmänt uppförande när man skickar nyhetsbrev eller info från en webbutik
Vi har i dagsläget ingen information på vår sida om att man när man lämnar sin e-postadress också samtycker till att ta emot information eller nyhetsbrev eller liknande....tänkte lägga upp det i samband med att nyhetsbrevet kommer igång, vi har ännu inget. Däremot har jag vid något tillfälle när vi haft problem med sidan i efterhand skickat ut information till kunder som registrerat sig på sidan (inte nödvändigtvis köpt något) att "vi har haft tekniska problem men att sidan nu fungerar igen, vid frågor kontakta kundtjänst....." Detta har varit till kunder som t.ex besökt sidan vid tillfällen då något blev fel med betalningslösningen. visst kan jag skicka ut information till dem som själv lämnat ut sin e-post (tänker att det är som NIX, där det är ok att ringa om personen varit i kontakt med företaget tidigare t.ex köpt något eller anmält intresse)? De som registrerar sig som kunder har ju gjort en form av intresse- anmälan även om de inte köpt något vid just det besöket Tänker jag rätt eller ska jag satsa på att förtydliga mig inför kunderna? Typ "lämna din e-postadress och riskera att få info, erbjudanden eller nyhetsmail.... I så fall hur formulerar ni denna text? Gjorde jag rätt som mailade kunderna vid detta tillfälle? Hur ska jag göra i framtiden? (som ni fattar är webshoppen väldigt ny) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du bör ju iallafall inte skicka nyhetsbrev och erbjudanden om inte kunderna samtycker, risken är bara att de blir uppretade och det vill du inte.
Säkrast är att ha något i stilen med "Klicka här för att anmäla dig till vårt nyhetsbrev" när dom handlar, klickar dom inte i så får man respektera att dom inte vill ha nyhetsbrev. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
du får skicka ut mail till dina kunder då ni har en relation samt om vissa kriterier är uppfyllda... kolla följande:
http://www.epostreklam.konsumentverket.se/...gArticleId=3607 sen om det är bra eller inte är en annan fråga. det lär du få ta ställning till själv. kanske är det rätt att be om deras tillåtelse i ett mail innan du skickar reklam till dom. om du väljer att skicka ändå till din befintliga lista, så är det rätt vettigt att berätta varför dom får sitt mail... läs lite tips om det här... http://www.mailchimp.com/blog/what-makes-a...ssion-reminder/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack weetabix...Det var nog detta jag letade efter....
Jättesvårt, man vill ju iaf kunna informera, men vart gränsen går till att bli reklam till att kallas spam är inte lika enkel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Framför test sänd ditt nyhetsbrev, din e-post skall kunna läsa i allt från pine under UNIX till thunderbird, förutsätt inte att mottagaren kan ta emot HTML. Jag har stäng av html i min thunderbird, av säkerhetsskäl. Nu till det viktiga, kunden skall då själv göra ett opt-in förfarande t.ex klicka på en länk Visst du kan göra tolkning att du har relation till kunden och sedan dumpa iväg en jävla massa gegga mojja till mottagaren sinbox. men du skall helst inte få mottagaren att få knepig attityd till dig. Jag blir skitförbannad på folk som tro att dom skicka skit till min e-post. Ok! En gångd utskick är ok, men göra negativ anslutning, och tro det är ok, är inte godtagbar, sedan fortsätta skicka skit, bästa fall hittar man en länk där man kan hoppa ur nyhetesbrevet, i värsta fall får man ringa upp personen ifråga och tala om att man inte vill ha skiten i lådan och hjälper inte det, så är man nästa beredd att åka hem till dem låta dem ha lite oralsex med en flamdämpare. Eller så ser man till avsända domänen kommer på lämplig blacklist för spam, det bruka har god verkan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja all obeställd reklam är spam. Det är jobbigt som attan att bli av med.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker att om ni inte skrivit något om nyhetsbrev så skall ni få skicka ut till de som handlat av er som ett informationsbrev att vi skall börja med nyhetsbrev (fast detta informationsbrev eg är ett nyhetsbrev per se).
Innehållet skall inte vara så mycket sälj, utan så fall nyheter om företaget eller butiken. Redan vid detta läge skall man utan problem avregistrera sig för fler nyhetsbrev och det bör framgå på hemsidan om användaren från start får nyhetsbrev eller om detta är valbart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack Allstars....den idén låter sund.
Så om jag nu lägger in en text om nyhetsbrev på sidan för nya kunder som registrerar sig, och sedan skickar ut ett engångserbjudande att prenumerera till gamla kunder, då har jag förhoppningsvis inga större problem, eller? och givetvis med info om avregistrering etc... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Arga mail får man alltid ändå. Befogat som obefogat
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad som ar lag och vad som ar "Best Practice" skiljer sig lite,
Vad jag skulle gora ar att skicka ett engangsutsick till all "gamla" anvandare och erbjuda dom att borja fa ditt nyhetsbrev, men se till att det ar latt att 1. Avregistrera sig 2. Se vem som avsandare 3. Ge anledningar till dom varfor dom skulle vilja ha ditt nyhetsbrev( inte varfor du vill skicka) Nar det kommer till nya anvandare sa ar "double opt in" det enda som galler (enligt mig) Personligen s asager jag alltid att man ska folja Best Practise, eftersom Blacklisters ar hardare en lagen och det finns inget varre en en eshop eller publisits som skriver "Var snall och inte anvand Hotmail" eller liknanade lycka till |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|