FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag sitter här med en bunt outlösta paket som kommit outlösta i retur. Samtliga beställningar har varit mot faktura via Kreditor.
Hittills har jag alltid bara makulerat beställningarna samt fakturan. Nu börjar jag dock tröttna på det här. Kunderna har inte meddelat oss att de häver köpet. De har inte kontaktat oss överhuvudtaget. Det trots att Kreditor alltid hinner skicka en påminnelse. Fakturan medföljer alltid försändelsen och en påminnelse skickas efter 14 dagar. Försändelser går dock i retur först efter 31 dagar. Jag funderar på att makulera fakturorna exkl avgifter från och med nu. Jag kommer då att tvinga kunden att betala fraktavgift samt påminnelseavgift. Vi har trots allt haft kostnader i samband med köpet. Hur hanterar ni outlösta beställningar mot faktura? Vad är brukligt? Vad säger konsumentköplagen? Observera att jag här inte avser beställningar där kunden har hört av sig till oss och sagt att de ångrar köpet. I de fallen brukar jag vara mån om att ge god service. Men i de här fallen så blir jag bara arg. Det var enklare under den tiden då man kunde frysa fakturor i Kreditors system. Numera måste man istället fatta beslut direkt (och de ofta utan ha någon information att gå på överhuvudtaget. Jag vet ju inte om kunden bara struntat i beställningen, eller om det är Posten som aldrig aviserat leveransen). |
|||
![]() |
![]() |
|
|