FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hörde nyligen att det finns regler för hur bokföringen ska förvaras. Vart och hur förvarar ni er bokföring till företaget? Jag funderar på att införskaffa ett brandsäkert skåp. Men tio år är en mycket lång tid och jag har redan nu en ansenlig mängd pärmar. Har vartenda företag ett eget bankvalv, eller hur brukar man lösa det här? Tar ni kopior på alla era verifikationer, eller nöjer ni med ett original?
Hur gör ni med bokföringen i digital form? Det finns inga garantier för att en vanlig CD-skiva håller i tio år. En hårddisk gör det garanterat inte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Använder mig av Swedbanks online bokföring. Sedan så sparar jag alla verifikationer i pärmar hemma.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Bokföringsnämnden har svar på dina frågor.
http://www.bokforingsnamnden.se/fragor/fra...arkivering.aspx |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Arkiveringen ska förutom att den ska förvaras i 10 år även förvaras på ett betryggande sätt och med ett godtagbart skydd. Vad som är betryggande och godtagbart skydd får bedömas i varje fall. Det ska även vara lättillgängligt och överskådligt.
Mycket regler för gamla papper... : ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det papperslösa samhället... Jovisst ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jättebra regler som i princip innebär att de inte bryr sig om hur du förvarar dina papper, men brinner de upp kommer de kn*lla dig i röven.
Så frihet under ansvar. Ska vi dela ett bankvalv Gustav? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Måste man ha allt på papper alltså? Jag har haft flera arbetsgivare (stora, tusentals anställda) som accepterat scannade kvitton i utläggsredovisningar.
Det har fått mig att tro att det räcker att jag har PDF:en från dustin som kvitto, men det kanske inte stämmer? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Jag brukar altid acceptera leverantörers fakturor som kommer på PDF men jag skriver ut dem på papper för att stoppa in dem i bokföringen. REvisorn skulle aldrig acceptera att materialet bara fanns i PDF-format.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Jag scannar in alla kvitton, fakturor och andra viktiga papper.
Allt jag får på PDF skrivs ut och redovisningskonsulten får alla papper en gång i månaden. Jag har digital kopia på allt och redovisningskonsulten har allt i pappersform. Mycket säkrare än så går det nog inte att få för små företag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|