FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ååh, jag kan inte hålla mig ifrån den här tråden.
Du frågar egentligen fel saker. Om du vill lära dig programmera så skall du lära dig ett språk som är enkelt. Få av de språken du nämner nu är (i mitt tycke) särskilt lämpade för att lära sig programmera i. Struktur och syntax-mässigt så är PHP ett väldigt dåligt språk som är förvirrande och svårt att lära sig. Samma sak gäller i min värld Java (och nu tänker jag på SDKerna). Det du bör göra är att lära dig ett språk med begränsat antal funktioner och en tight syntax. Det första som kommer till mig då är faktiskt javascript på grund av dess enkelhet och konkreta syntax. Dessutom kommer du att ha nytta av javascript även på sikt som webbutvecklare. Anledningen till att du enkelt kan lära dig javascript är även att du inte behöver några jobbiga verktyg för att jobba med det. Allt du behöver är firefox, firebug och en texteditor. Sedan kan du arbeta mot en fil som ligger på din desktop. När du har lärt dig grundläggande saker i javascript som conditionals (ifsatser, select, break, next), loopar, funktioner, användarinput etc kan du börja titta på andra språk. Två andra tips på vägen, lär dig hur grundläggande datastrukturer fungerar. Läs en kurs i datastrukturer på närmaste högskola/universitet om du inte orkar tugga igenom en bok i det på egen hand (det är värt det, jag lovar). För att kunna kalla dig för programmerare måste du veta vad det är för skillnad rent tekniskt på variabler, arrayer, hashar och objekt. Om du dessutom kan implementera en länkad lista eller två så skadar inte det heller direkt. Tips nummer två är att hoppa direkt från steget att koda php den "gamla vägen" med serverside-kod i html-filerna och hitta ett framework eller åtminstonde ett template-system som du använder (exempelvis zends framework eller smarty-templates). Det är två konkreta tips som kommer bespara dig mycket tid och kliande i huvudet framöver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
För första gången får jag säga att Grazzy är ute och cycklar. Javascript är ändå det värsta man kan råka ut för. Koden tolkas inte lika dant i alla webbläsare och ger olika effekter. Det som fungerar i en webbläsare kan ge varningar etc i andra.
Med firebug kan man visserligen debugga hjälpligt, men det är långt ifrån en fullfjädrad debugger. Den stora fördelen med Java - förutom att det är ett riktigt programspråk och inte ett scriptspråk (och att det är helt underbart på alla sätt och vis) - är att språket behöver kompileras. Kompilatorn hittar majoriteten av dina fel och du måste korrigera dessa innan du kommer vidare. Det finns en exakt syntax som alltid gäller. PHP är faktiskt riktigt trevligt när man väl satt sig in i det. Det som inte är trevligt med PHP är att det finns miljarder små php-projekt som är skrivna av folk som inte har minsta aning om hur kod ska skrivas och ser ut därefter. Det finns så mycket dålig PHP-kod; men det går utmärkt att skriva bra sådan.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Problemet med just java är att det kräver så mycket kringkunskaper. Kunskap om varför du får class-filer istället för körbara program. IDEs, kunskap om olika guis, användar-io är allt annat än lättförståerligt för en nybörjare, harva med javadoc, syntaxen är dessutom rätt tung att lära sig för någon som inte kan grunderna.
Javascript åh andra sidan kräver väldigt lite kringförståelse för att kunna skriva en for-loop (fundera själv på hur lång tid det tar att skriva en loop i java utan förkunskaper vs javascript). Jag tror att de flesta som är 25+ här har lärt sig programmera i typ basic, pascal eller liknande språk. De alternativen finns kvar men är inte särskilt attraktiva idag. Javascript däremot är.. Håller dock med om att det är synd att säga att firefox+firebug är en bra debugger, men felmeddelandena från java är inte alltid särskilt enkla de heller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Why you ask.. - Det är enkelt att förstå (e.g. inte massa typer som krånglar till livet). - Det är funktionellt (e.g. logiska funktioner som gör vad de heter). - Det har bra felhantering (e.g. php berättar vad som gick fel, samt var) - Det har ett utmärkt dokumentarat API (e.g. finnst det nått som slår php.net?) - Det har en mycket stor, duktig och hjälpsam användarskara (*harkelcoredevhost* ![]() - När du lärt dig språket, så kan du faktiskt direkt börja göra produkter som folk kan använda - etc.. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kan hålla med om att det inte är speciellt krångligt att lära sig PHP. Det är inte värre än något annat språk direkt.
Javascript däremot bara ryser jag över att använda sig av. Här ska man hålla reda på vad olika webbläsare klarar av osv. För att få ut behållning av PHP behövs dock enligt min mening att man även har en webbserver och PHP installera på sin dator och ett något så när bra editeringsprogram för just programmering. Jag kan varmt rekommendera böcker från SitePoint |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag lärde mig programmering genom att börja med JavaScript. Det upplever jag som nyttiga kunskaper, trots att det beter sig lite olika i olika webbläsare. Men den som övar kan ju ändå koncentrera sig på sin egen favoritläsare. Mycket övningskod släpps ändå aldrig öppet, och det man vill bygga vidare på kan man anpassa i efterhand. En fördel med JavaScript som nybörjarspråk är att man lär sig jobba mot webben och mot olika webbläsare. En annan är att man snabbt ser resultat.
Själv hoppade jag sedan till Visual Basic 6. VB är ett hemskt språk som är jobbigt att både skriva och läsa (tycker jag). Att det dessutom fick ett markant förändrat API i och med .NET gjorde att det kändes lite meningslöst. Jag måste hålla med Grazzy om att det är vettigt att lära sig datastrukturer. Jag skulle därför rekommendera C++ som andraspråk, där alla nybörjarböcker går igenom just variabeltyper och datastrukturer. Steget från C++ till Java är sedan inte särskilt stort. Två böcker jag har lärt mig mycket av: C++ direkt: http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/cc_start.abg Java direkt, med Swing: http://www.cs.chalmers.se/~skanshol/Java_d...r/upplaga4.html Båda skrivna av samma författare, Jan Skansholm (fast det tänkte jag inte på när jag läste böckerna). Jag har försökt ge mig på tjockare böcker på engelska men tycker alltid att de är lite för tunga, jag vill kunna skanna igenom boken snabbt medan jag kodar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Citat:
BASIC är nog det programmerings språk som har gjort mest skada i datorns historia.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
Sedan gick jag en kurs för 10 år sedan. Då började vi med Pascal, gamla enkla hedliga turbo pascal.. Varför då? Jo! Pascal är jävligt knepigt med hur man typar saker och ting, sedan gick vi över till C/C++ . Lär dig gå innan du kan springa.. Kan du grunderna i C , så kan javascript,perl, php alla andra språk som har lånat uppbyggande från C. Det är bara för att lära folk hur skall programmera. Visst PHP är lätt och lära sig att prorammera, men du kommer programmera fel och du lär fel saker från början. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänker ge ett litet "farligt" tips.
Det finns tydligen siter runt om på nätet där man via något som heter bittorrent kan ladda ner böcker. Där kan man utvärdera en bok och *naturligtvis* köpa den man tycker passar en. Och med "naturligtvis" är jag inte ironisk. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|