FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Nu finns säkert det här redan besvarat om man verkligen letar. Men i runda slängar: Hur många besökare per månad behöver man för att kunna leva på reklamintäkter. Låt oss säga en inkomst på: 20 000:-/månad. samt: 100 000:- /månad. Jag utgår ifrån konceptinriktade siter, t ex. Inom fotografering, nattklubbsliv, heminredning,resor mm. Jag siktar även på en kombination av: Sms-tjänster, annonseringsprogram samt bannerförsäljning. Personligen har jag svårt att få fram någon form av snitt att räkna på, därför undrar jag om någon av er vet realistiska siffror att räkna på. Låt oss säga att jag har: 3 ganska stora webbplatser i drift som genererar återkommande besökare på ett relationsbyggande vis, samt har viral-effect till följd av konceptets utformning. Kalla det "minicommunities". Jag har gjort vissa undersökningar och kollat upp vad andra företag tar betalt för banners. Det som inte framgår är hur lätt det är att sälja utrymmena och hur mycket rabatt de kanske ger osv. Kan någon göra en verklighetsgrundad bedömning på hur många besökare jag behöver för att nå upp i min summor? Baserat på: Sms, banners samt snitt för Annonseringsprogram. (förutsätt att tjänsterna håller mycket hög klass; koncept- och designmässigt) Tacksam för svar via PM. Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Enklast är väl att pröva dig fram.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det hade ju varit trevligt för mig att veta med.
Tack |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För det första är frågan om du menar i bruttolön, nettolön eller intäkter exklusive moms till företaget (är det AB, HB/KB, enskild firma). Svaret på dessa är helt avgörande för att veta hur mycket skatt och övriga kostnader man ska räkna med.
Du kan ju definirtivt utesluta hobbyverksamhet med de belopp du angett oavsett intäktsmodell, det måste ske på professionell-/bolags- basis. Men vid vanlig bannerannonsering med vanliga annonser som kan riktas till alla så finns det en tummis på ca 0,5-2 SEK per unik månadsbesökare. För 20 000 SEK i intäkter exklusive moms blir det mellan 10 000-40 000 unika besökare per månad. För 100 000 SEK i intäkter exklusive moms blir det mellan 50 000-200 000 unika besökare per månad. Menar du nettolön så får du multiplicera företagsintäkterna och besökssiffrorna med 3-4 gånger. Detta är ett sätt att räkna, det finns fler varianter. Ett generellt råd är dock att inte ha för höga ambitioner och inte splittra gracerna som du verkar ha tänkt. Bättre är att fokusera på en riktigt bra site och se till att den blir riktigt riktigt bra, det kräver normalt så mycket arbete så du kommer knapast att ha tid med så många olika. Ju fler siter du sätter upp desto fler konkurenter kommer du att få. Många av dina konkurenter är proffs inom respektive område och ingen kan vara bästa på alla områden. FOKUSERA FOKUSERA FOKUSERA KVALITET KVALITET KVALITET. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Jag tycker att Connys tummis på 0,5-2 kr per unik besökare låter helt vansinnigt hög för en annonsfinansierad sida. Jag lever på mina webbsidor. Jag lever gott på dem och jag anser mig vara bra på det jag gör. Nu är jag visserligen ingen expert på annonsfinansierade sidor, eftersom mitt fokus ligger på e-handel. Men jag kommer inte i närheten av 50 öre per unik besökare på mina annonsfinansierade sidor. Möjligen på mina extremt nischade sidor, men dessa har normalt få besökare.
Conny, hur kommer du fram till dina siffror? Normalt så ger ett klick på en annons inte mer än 3-4 kr. En normalt CTR ligger på kanske 2 %. Det ger ett genomsnittligt värde på 0,07 kr per besökare. 20 000 kr/mån = 285 714 besökare/mån Med så många besökare så kan man naturligtvis börja ta betalt för själva exponeringen och inte bara klicken. Det innebär att man kan sälja annonser till betydligt fetare månadspriser och inte enbart dra in pengar genom PPC som i mitt exempel. Men man måste komma upp i ganska extrema besökarantal innan man kan börja ta bra betalt. Min erfarenhet är att antingen tjänar man riktigt bra på en webbsida, eller så tjänar man nästan ingenting alls. Det finns knappt något mittemellan. Med en kvarts miljon besökare så får man räkna på ett helt annat sätt än det jag räknade på här. Men har man inte mer än ca 40 000 unika i månaden så tror jag att min kalkyl blir ganska rättvisande. Att 40 000 unika skulle kunna ge 20 000 kr i intäkter håller jag för mycket osannolikt. Den som inte håller med mig får gärna skicka PM. Jag är i så fall mycket intresserad av att växla några ord med dig. Observera att jag utgår ifrån Google Analytics sätt att mäta unika besökare i mina uträkningar. Beroende på vad man avser med en unik besökare så antar jag att siffrorna kan se väldigt annorlunda ut. Som alltid så är det svårt att veta om vi ens pratar om samma saker här. Mina siffror är förövrigt före skatt, men exkl moms. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Kinza har ca 150 000 unika besökare per månad och får ca 75 000 SEK per månad, det betyder 0,5 SEK per unik månadsbesökare. Hon kan tjäna mer men har normalt inte så många annonser på sidan, vet ej varför dock. om det är frivilligt eller inte. Jag tror inte Kinza använder Google.
Detta fakta har jag hämtat från en tidningsartikel (i expressen tror jag det var) för någon månad sedan. Vi hade detta ämne uppe här på WN (http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...,and,75000&s=wn) i samband med tidningsartikeln, mina siffror var helt i linje med övriga här på WN, några tyckte dock att de var lite låga. Observera oxo att jag angav "unika besökare per månad" vilket är något helt annat än "per besök" eller "unika besökare per dag". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Connys siffror är helt rimliga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det varierar fruktansvärt beroende på målgrupp. Dessutom är det lättare att sälja annoser per impression och annat om man har många besökare.
Den av mina sidor som går bäst och har rimlig trafik ger mig 0,1-0,2 kr per unik besökare räknat per månad. Å andra sidan har jag en webbplats med under 10 besökare per dag i genomsnitt som ger mig drygt en krona per besökare.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag upplever 45 öre per unik besökare.
Runt 16 000 unika besökare/månad. Går starkt uppåt, med 30% ökning per månad, under höst och vår månader. Sommarmånaderna var en svacka, och verkade inte gynna ökning heller. Startade för 10 månader sedan. Har bara en sida jag jobbar med nu, men .se, funderar på att starta .com adress om jag kommer på något ämne. Men tar till mig ovannämnda råd att fokusera med kvalité. Särkiljt när jag fortfarande ser stark ökning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaren:
Det blir antagligen via AB, eller HB. Kvalitet ser jag som en självklarhet. En sak som jag undrade som inte riktigt besvarades: Hur lätt är det att sälja bannerutrymme? Måste man anstränga sig som fan och ha säljare som ringer runt eller går det rätt lätt? Låt oss säga att man vill sälja en banner till "coca cola" eller liknande, alltså inte via annonseringsprogram, utan via direktkontakt med kundens marknadsansvarige etc. En sak till jag undrar: Någon som har någon form av statistik på hur frekvent användandet av sms och mms tjänster i stil med "highlight" generellt sett är, räknat mot unika besökare per månad? Typ som på lunarstorm eller snyggast.se eller något dylikt. Låt oss säga att man ville ha en sms-tjänst som kostade mellan 25 och 100 Sek att använda. Hur mycket kan man tjäna per skickat sms/mms? (har inte koll på kostnaderna, så om någon vet det är jag tacksam för infon) Mvh |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|