FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hejsan!
Det är så att jag har ett domän som jag så gott som dagligen får mail till som är menat till en liknande domän som ägs utav ett företag av något slag, med diverse företags informationer, lösenord os.v... Jag har börjat tröttna på det ganska rejält nu, därför har jag erbjudit ägarna av det domänet som liknar mitt att köpa min domän, dock utan svar... Vad skulle ni göra? Fortsätta att skriva tills dom svarar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tar upp tråden lite igen.
Eftersom jag tröttnat på dessa mail (det var faktiskt ett uppehåll ett tag!) så har jag nu börjat svara med lite roliga svar till deras kunder. Har även blivit ombedd från företaget i fråga att inte svara på dessa mail, på det svarade jag att jag naturligtvis har rätt att besvara alla mail som jag får! Vad tycker ni om scenariot? Dom verkar fortfarande inte vilja köpa domänen för ett vettigt pris, och jag har stor användning av just denna domänen såvida dom inte hostar upp lite pengar som gör att det känns värt att lägga ner massa arbete på att byta mail. Någon som har en bra lösning? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tror det bästa du kan göra är att inte svara alls.
Deras kunden lär ju bli fly förbannade när de inte får något svar från support, och sen när de med den riktiga supporten kommer fram till att fel domän var felet så kanske de tänker om. Alternativt ger dom lite roliga svar ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Skapa ett mailfilter som bouncar mailen.
Problem solved. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du har erbjudit dem att köpa domänen av dig. De vill inte köpa den.
Svara inte på mailen. Vidarebefordra dem till rätt e-post i det fall att du känner dig god. Eller bara ignorera dem. Företaget som du "delar" domän med har inte gjort dig något ont, så du har ingen anledning att driva med deras kunder. Det är trist att mailen hamnar fel, men det är lika lite deras fel som ditt eget. Du kan ju knappast hålla dem ansvariga för att de har korkade/slarviga kunder. Eller? Jag får intrycket av att du irriterar dig på att de inte vill köpa domänen av dig. Det kanske är dumsålt av dem. Men de har inte någon skyldighet att köpa någonting som de inte vill ha och bör inte straffas av dig för den sakens skull. Hur dumt det än må vara. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan ju alltid starta en blogg där du publicerar mailen med dina roliga svar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bråka inte med folk. Du behöver domänen och därför ska du behålla den, låt dem köpa mailkonton för ett par hundralappar om året så har du snart tjänat in motsvarande en större peng i en kontantaffär.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att besvara e-posten känns barnsligt.
Du vet ju mycket väl att de tror de skickar till rätt företag och sedan låtsas du vara detta företag i svaren tillbaka. Delge gärna vad det är för domän så kan nog alla här ge rimligare svar på vad du bör göra åt situationen. En bra start är troligen att inte ha fånga-allt på e-post. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ärligt talat vad håller du på med? Stäng av wildcard så förra ägarens mail studsar så fattar iallafall förra ägarens kunder att epostaddressen inte är giltlig. Det du pysslar med nu är ju bara löjligt.. Du sabbar ditt eget rykte och oss andra som jobbar med domäner.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nu tycker jag att flera kommentarer i tråden skriver saker, utan att tänka klart.
OM du/ni/jag registrerar en domän, så är det banne mig upp till var och en att använda den efter eget huvud. Att sätta wildcard på en domänadress som används för e-mail, kan heller inte ses som något styggt att göra (enligt mitt sätt att se) - speciellt inte om du använder ett antal funktionsadresser som info@, kontakt@, support@, billing@ @admin@ osv. (Högst troligt är att standardlådor som dessa som främst använts även av tidigare innehavare). Om det sedan vore så att alla e-mail var rättstavade skulle problemet vara mindre, men det är nästan lika vanligt att folk stavar mailadresser fel som domänadresser. Därför är wildcard för mail alltsomaftast en nödvändighet. (min erfarenhet iaf) Sen kan jag ju tycka att man kan påpeka för den, som uppenbarligt felskickade mail är ämnade för att han/hon bör informera sina kontakter tydligare om förändrad adress. Om det sedan genererar "eftersändning", uthyrning av mailkonton eller annat är nog från fall till fall, men att döma ut och lägga veton mot wildcard tycker jag är helt fel. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|