Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Håll ett öga på Eniro

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-03, 18:47 #31
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Eniro ville först inte ens erkänna att någonting gått fel. Först försökte man få det till att det var jag som hade gjort fel. Allt var som det skulle vara menade killen jag pratade mig. Efter mycket skällande och argumenterade så fick Eniro tillslut ge sig.

Kontentan blev i alla fall:

Eniro har inte lagt in de buden som jag översände till säljaren tillsammans med sökorden. Istället har buden lagts flera 100 procent över mina önskade bud. Varför det har blivit så kan man inte svara på hos Eniro.

Eniro har aktiverat en funktion som gör att mitt konto per automatik lägger det högsta budet. Jag kan inte ens stänga av denna funktion. Det kan inte heller Eniro göra, utan de måste i så fall stänga av hela kontot. Det är standard när de lägger upp nya konton åt fakturakunder. Mycket praktiskt ur Eniros perspektiv, eftersom alla deras kunder hamnar i budkrig utan att själva vara medvetna om det. Mycket förkastligt ur kundernas perspektiv.

Det allvarliga här är inte att Eniro har uppträtt vilseledande och vårdslöst mot mig. Det allvarliga är att det verkar vara så här det alltid går till. Man lägger upp ett nytt konto åt kunden med en automatisk budfunktion. Funktionen gör att varje kund automatiskt bjuder över alla andra bud. Det krävs ingen raketforskare för att lista ut vad som händer om man lägger upp fem konton med samma funktion aktiverad. Buden löper naturligtvis amok och hamnar på mycket höga nivåer, utan kundens kännedom. När kunden sedan försöker korrigera detta själv, så har denna inte möjlighet till det. Eniro säger att det går att sätta ett tak på hur höga buden kan bli, men uppenbarligen så fungerar inte detta tak i praktiken.

Jag kan tillägga att Eniro med en dåres envishet hävdade att det inte fanns något problem. Samtalet avslutades ändå med att Eniros support fick ge med sig och erkänna att man inte hållit sig till avtalet. Kontot skulle reklameras enligt supporten (vad det nu kan betyda?). Enligt supporten så ska jag bli uppringd av en person med ansvar. Ingen som jag hittills har pratat med har velat ta på sig något ansvar. Det ska bli mycket intressant att höra vad denna person har att säga.

Edit: Finnmera har du fått svar på något av dina mail? Eniro hävdar att de har besvarat mitt fösta mail, men det finns inte ett spår av något svar att hitta vare sig i inkorgen eller spamfiltret. Antingen så har man allvarliga problem med sin utgående e-post, eller så ljuger man mig rakt upp i ansiktet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-03, 19:17 #32
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Flitig postare
Finnmeras avatar

Nej jag har inte fått något svar men jag krävde ju iof inte det då jag bara klistrade in länken hit och skrev att jag hade lovat på WN att maila dem så att de kunde kommentera.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-03, 19:50 #33
Finnmeras avatar
Flitig postare

Flitig postare
Finnmeras avatar

Citat:
Originally posted by robertsson@Sep 20 2008, 12:42
Citibank har en avlutsfrekvens på 10% gällande de kunder som kommer via sponsradelänkar från eniro.se.
Dvs. 10% ansöker om ett lån. Se bifogat case.

Gällande Flygresors resor skulle avslutsfrekvensen vara betydligt högre då det är ett enklare beslut att köpa en resa för 5000kr än ta ett lån för 2 000 000 milj.

Om vi räknar lågt och säger att Flygresor skulle ha samma avslutsfrekvens som Citibank skulle det generera följande:
52 000/10 = 5200 avslut
Snittorder = 5000kr
5200 x 5000 = 26 000 000 sek

Detta skulle då alltså generera 26 miljoner/år.
Undrar om Citibank vill/kan bekräfta dessa uppgifter ?

Sen tycker jag nog att Säljaren missbrukar Svenskan lite här, jag menar de som kommer från sökmotorn är väl prospekt fram tills de blir just kunder.

För om man läser meningen så är det ju bara 10 % av Citibanks kunder som köper av dem om de går genom sponsrade länkarna och är det på sökordet = Företagsnamnet/varumärke för varför skulle de redan existerande kunderna gå den vägen till just Citibank ? <_<

Jag har själv fått korrigera några av mina säljare när de har uttryckt sig i liknande termer till kunder de har bearbetat då jag anser att det är vilseledande och att de räcker med att säga att man förmedlar köpmogna prospekt som letar efter en bra leverantör.

Dock så är min erfarenhet att Eniro har hög avslutningsfrekvens på den lilla trafiken de förmedlar och jag tror att det beror på att de har en mognare användargrupp som är lite mer stadd i kassan och som känner igen sig och har en trygghet i varumärket Eniro då de skall testa det nya mediet.
Med "Endast rätt sökord" då vill jag tillägga
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-07, 15:45 #34
jchris jchris är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
jchris jchris är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
Nu kan jag inte hålla mig längre. Är det någon av er som fått svar från Eniro? Har någon läst om ämnet någon annan stans?
/chris
jchris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-08, 19:12 #35
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by jchris@Oct 7 2008, 15:45
Nu kan jag inte hålla mig längre. Är det någon av er som fått svar från Eniro? Har någon läst om ämnet någon annan stans?
/chris
Jag har fortfarande inte fått några riktiga svar. Jag har inte heller blivit kontaktad av någon ansvarig person med befogenheter, som supporten lovade skulle ske.

Jag har nu precis skickat iväg ett långt mail till produktansvarig och VD på Eniro. Vi får se om någon av dem svarar. Jag har inte allt för stora förhoppningar längre.

Jag kan däremot meddela att mitt konto fortfarande ligger online och att jag fortfarande inte har någon möjlighet att påverka mina bud.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 01:17 #36
nukems avatar
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
nukem nukem är inte uppkopplad
Medlem
nukems avatar

Reg.datum: Apr 2007
fick liknande mail som robertsson. Fantasisiffror och hokus pokus uträkningar. (= Ett gott skratt till lunch)

Det aboslut roligaste i hela deras mail var i slutet ställde dom ultimatum. För dom märkte att jag inte var intresserad. Så börja dom skriva. Svarar du inte innan klockan 16:00 idag så kommer du missa denna 25% chansen.

Vad håller dom på med ?

Hur kan dom ens finnas kvar ?
nukem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 08:56 #37
mackelbot mackelbot är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
mackelbot mackelbot är inte uppkopplad
Nykomling

Det handlar om små bedrägerier i stor skala.

"Det måste bli ett stopp på det här... Vi måste få regler som skyddar småföretag från företag som försöker lura dem på pengar" säger Dick Malmlund på Svenskt Näringslivhttp://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4086678
mackelbot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-21, 11:13 #38
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Svenskt Näringsliv och varningslistan i all ära, men där hamnar aldrig ett börsnoterat företag som Eniro, oavsett vilka metoder de använder.
Var på gång lagförslag mot oseriös marknadsföring men det skulle ju riskera att drabba de stora medlemsföretagen så det blev en kompromiss där bankerna lovade att spärra konton så slapp man lagstiftning.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017