FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Vi har en fysisk butik och vill nu även göra webbutik av denna, som ni kanske läst i en annan tråd jag skrivit i här på forumet. Tänkte höra hur ni andra gör för att hålla koll på ert lager? Har ni kopplat kassasystemet i butiken till webbutiken så lagret ändras när man säljer även i den fysiska butiken?
Om inte, hur håller ni koll på era lager? /snajdarn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Antingen separerar du lagret i butiken och webbutiken. När du plockar ut varor till butiken så plockar du bort från webbutiken.
Eller så skaffar du dig en scanner som är kopplad till webbutiken som plockar bort när du säljer i butiken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Var hittar jag en sådan scanner? Och hur kopplas den till webbutiken? Lät som en vettig idé.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Du kan hyra en lösning från exempelvis fdt.se
Vanliga namn är kassasystem, butikssystem, affärssystem. Sök lite på olika aktörer på Google. Sen fixar du en programmerare som programmerar kopplingen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Som information kan jag berätta att vi levererar en färdig butikslösning integrerad i realtid med shop, affärsystemet och dess lager. Se specter.se Nu ska jag inte informera mer ![]() Mvh Lennart |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ni verkar ha en koppling till Oscommerce. Fungerar den att koppla i hop affärssystem, kassa och webbutik? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Affärssystemet tar hand om lagerhanteringen. När en order läggs i webbshopen går den direkt över till affärssystemet, och skapar reservationer på antal etc. där. Affärsystemet skickar tillbaka aktuellt disponibelt saldo till shoppen. Disponibelt saldo = antal i lager minus antal i order. När utleverans görs av en order dras artiklarna från lagret. När någon köper artiklar i din fysiska butik dras också antalet från lagret. Även i detta fallet rapporteras förändringen till webbshoppen. Även beställningar hos din leverantör kan vi returnera till shoppen, med datum för leverans. Dvs i shoppen kan ni visa "ej i lager, inkommer 2008-11-30". Alla lagerrörelser sker med automatik vid beställning/köp/ut- inleverans. /Lennart |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Det bästa är att ha två olika lager men att du har möjlighet att flytta varor mellan dem. Vad händer om du har en kund som köper exempelvis 20 stycken av vara X i din butik men 5 minuter innan detta har en kund på din webbutik köpt samma vara och antal.
Om du har ett gemensamt lager betyder det att så fort en order görs på webbutiken måste du plocka bort den från butiken. En scanner hjälper dig med halva problemet. Det vill säga att de varor som köps i din butiken försvinner från webbutiken men inte tvärt om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ska man vara ordentlig så är det som DreamLogistics säger.
Dock, man måste alltid göra en bedömning om merarbetet är vårt nyttan. Det är ett merarbete att ha två lager, då man på något sätt måste berätta för sitt lagersystem att man vill ha artikel A i lager 2 i stället för i lager 1. Man får väga merarbetet mot nyttan, risken att kunden tar med något ut genom butiksdörren som just blev sålt på webben. Att det sedan går att se i kassan om saldot redan är "bokat" är kanske inte till så stor hjälp, det är svårt att säga till kunden att grejorna inte är till salu längre. Man kan ju börja med ett lager butik/webbshop och se hur det går, om krockarna inträffar ofta får man byta över till multilager. /Lennart |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Lennart:
Tror du inte det är enklare att ha kvar det vanliga systemet för den vanliga butiken och börja om på nytt för webbutiken. På detta sätt inträffar inga krockar och man behöver inte göra något dubbeljobb då ni har två separata system. Enda skillnaden är att förutom försäljning har ni den nu även på webben. Perfekt plats att lägga upp reavaror eller bli av med överskott då man inte alltid har tillräckligt med plats i butiken. Håll även isär försäljning, marknadsföring med mera så ni kan se exakt hur er webbutik går. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|