Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Direktlänkning kraschar servern

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-23, 10:37 #11
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Flitig postare

Tack för alla svar! Har haft fullt upp med att rita mobilbilder, men tänkte ta tag i direktlänknings-eländet nu i veckan.

Henrik: Toppen! Ska testa din kod så snart jag hinner.

Citat:
Tobias skrev: Vad har du för server specs ?
Hur många hits på en gång gör att server krashar ?
Det är ingen värstingmaskin (RaQ4 med 1024MB RAM). Apache/Linux. Mellan 6500 och 8000 besökare/dag. Enbart statiska sidor och lite script (sök och vykort), men mängder av nerladdningar, och det klarar den galant. Det enda problemet jag har haft är det här med direktlänkningen. När servern har kraschat har det varit hundratals (ibland tusentals) hits inom bara några få sekunder.

Återkommer när jag har hunnit testa några av era förslag!
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-23, 20:42 #12
Flitig postare

Flitig postare

OK, nu har jag fixat den nya .htaccess-filen och det verkar funka perfekt! Jag har kollat med alla webbläsare jag har tillgång till (Mozilla, Netscape 4.79 + 6.0, Opera och Explorer 5.5) och med Henriks kod funkar det alltså även i Netscape/Mozilla. Tyvärr har jag inte IE6, men jag har bett att folk ska säga till om de får problem. Förhoppningsvis inte. Tack än en gång!

Edit: Aj då, jag har redan fått mail om att folk inte ser bilderna på själva hemsidan. Säkert IE6-användare, precis som förra gången. Suck! Jag har bett om mer info från dessa besökare, så ska vi se om jag får det bekräftat.
Oläst 2004-08-24, 09:38 #13
Flitig postare

Flitig postare

Nu har jag fått mer information från de som hade problem med att ens se bilderna på min egen sida. Alla använder IE6, MEN samtidigt funkade det bra för vissa andra IE6-användare, så det verkar inte vara IE6 i sig som är problemet.

En rapporterade att det funkade när hon stängde av sin Norton's Anti-Virus/Firewall 2004. Enligt henne trodde Norton att bilderna var annonser och lät dem därför inte laddas. Det låter ju väldigt märkligt. När inte htaccess-koden är aktiv ser hon bilderna fast brandväggen är på.

Baserat på vad besökarna har berättat verkar det alltså vara brandväggen ihop med IE6 som ger problem - inte grejerna var för sig. De som har hört av sig säger att de har detta problem på många andra sajter också. Med tanke på att jag fick tio brev på en kvart borde kanske andra som kör htaccess för att blockera direktlänkning börja bekymra sig...

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Får börja beta av lite andra förslag som jag har fått av er.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017