FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Spelar det överhuvudtaget någon roll om jag bor i Norge samtidigt som jag startar företag i Sverige?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag utgår ifrån att Norge har dubbelbeskattningsavtal med Sverige liksom alla andra seriösa länder. Då kommer du få betala skatter som om bolaget egentligen var registrerat i Norge på all lön, utdelning, vinst etc. Du kommer också tvingas "jämka" skatterna för att inte betala dubbelt. Det är inte svårt men det är lite pappersexercis.
Ska du jobba från Norge så starta bolaget där, att starta det i Sverige medför inga fördelar men mer pappersarbete. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Okej, får nog starta det i Sverige ändå. Kanske blir extra mycket pappersarbeta, men det är nog lättare att förstå alla facktermer och knepiga ord på svenska istället..
![]() Men det att jag har ett företag i Sverige kommer väl inte påverka min skatt här i Norge? Jag kommer alltså att betala norska skatter på företaget? 36% Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Yes, där du arbetar (har fast driftställe) kommer du betala skatt. Tjänar du ihop en vinst när du jobbar från Norge kommer du alltså få betala vinstskatt på det i Norge. Det samma gäller lön, kapitalvinster etc. Det blir i stort sätt ingen skillnad alls skattemässigt. Möjligen kan du dra nytta av de förmånliga reglerna i Sverige (t.ex. paketera en fastighet och sen avyttra fastighetesbolaget utan krav på reavinstskatt). Men rent generellt har du inget att vinna på det förrutom lite mer pappersarbete då
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Okej, då e det nemas problemas.
Thank you.. |