FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En polare ringde precis och har ett problem, men jag visste inte heller hur han ska göra.
Har fick något virus och läste lite om hur man ska ta bort det, och tydligen skulle han göra det från felsäkert läge på nåt sätt. Så han sa att han ställde in på att datorn ska starta i felsäkert läge. Nu när han ska starta datorn så kommer han till felsäkert läge först och ska logga in som vanligt i windows, mendatorn säger att koden han anger är fel, trotts att det är rätt kod, samma som han loggar alltid in i datorn. Jag sa att han skulle försöka att gå in i windows igen den vanliga vägen och ta bort koden för inloggning men datorn startar som sagt i felsäkert läge nu, så det går inte. Vad ska man göra här? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Letade lite själv nu, och han måste komma in i kommandotolken för att fixa det, men hur kommar man till kommando tolken när man inte ens ser stratmenyn? han kommer bara tiil den blåa rutan man ska logga in i windows på, och koden funkar inte att logga in som sagt.
Är det nån snabb kommando vid uppstart för att komma åt kommandotolken från felsäkertlägen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Felsäkert läge i Windows?
Då är det ju bara att skriva "cmd" i "Start => Kör". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Ja, om man kommer förbi login rutan. han kan inte göra det då hans lösenord inte fungerar. Tror att det viruset han fått kanske ändrade hans lösenord?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
F8 precis efter POST screen...men du kommer ju aldrig ifrån att användarnamn/lösenord måste matcha...jag skulle säga att det är ett handhavandefel....alltså, fel användarnamn eller lösenord...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Num Lock är nog inte automatiskt på när man ska logga in med felsäkert läge... om han har siffror i lösenordet så använder han nog siffrorna till höger på tangentbordet.
Annars kan han ju testa logga in med administrator eller administratör som användarnamn... brukar ligga ett default konto under det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fungerar inte det och det är bekräftat att lösenordet har ändrats så är det ju enkelt återställt med valfri Linux Live-CD inriktning "security".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hade fått ett virus en gång som ändrade mitt lösen till tomtenisse - Testa med det :P
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|