FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vill spela in röster med hjälp av någon diktafon eller dyl.
Har rätt så många krav:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Jag använde min SonyEricssontelefon, en K750 till detta. Fantastiskt ljud, bättre än de som använde en "riktig" diktafon faktiskt.
Släng i ett minneskort, så kan du spela in flera dagar. Enda problemet är om någon ringer, så sätt i ett kontantkort med hemligt nummer ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ultimate Voice Recorder för Nokia
(Programmet kan spela in alla samtal automatiskt och dessutom lika automatiskt maila dem till ditt eget emailkonto.) TapeDeck för MacOS X (Snyggt och roligt.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Tack för era tips, men det får tyvärr inte vara mobiltelefon-relaterat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Själv kör jag med en Zoom H4 (http://www.jamshop.se/html/zoomh4.htm) för att spela in låtidéer med, tror den skulle passa dig perfekt. Kostar runt 3000. Den har dubbla kondensatormikrofoner (kan spela in i stereo), käkar vanliga SD-kort, går på AA batterier, går att koppla via usb och kan fungera som antingen minneskortläsare eller ljudinterface. Den har även dubbla ingånger för mickar eller instrument. Plus mycket mer.
Finns även en mindre modell, Zoom H2. Den är ungeför tusenlappen billigare, men saknar möjlighet att koppla in egna mickar och lite annat, men den kan nog passa bra den också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Mitt tips var inte menat som mobiltelefon-relaterat. Visst, det är en mobiltelefon du använder, men du använder den enbart som diktafon.
I jämförelse med nån dyr digitaldiktafon var mobilen bättre såväl ljudmässigt som i att hantera det som väl var inspelat. Visst, i vissa situationer är det kanske inte så snyggt att slänga upp en mobil på bordet om man gör en intervju, men det är ett riktigt, riktigt bra alternativ :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Jag glömde tilläga att denna ska vara "stationär" oftast i ett rum eller intilliggande rum på arbetet.
Därmed så skulle det vara bra med något trådlöst med koppling direkt till datorn om det är möjligt. - men att köra via usb eller minneskort i datorn via en usb adapter är inga problem. JacobTallberg, tack för tipset ska kika närmare på den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Ska du köra stionär så skulle jag nog istället rekommendera en kondensatormikrofon med inbyggt usbinterface. Jam har en egenimporterad för 800 kr (Sök på JJlabs BMC-USB på jam.se). Allt du behöver köpa till är ett stativ, kostar inte många kronor
Du kommer få riktigt bra kvalite på ljudet, plus att det ser proffsigt ut =) Sedan är det bara att spela in i valfritt ljudprogram. Audacity funkar väldigt bra om man vill komma undan gratis. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lånar tråden
Letar efter en möjlighet till att spela in telefonsamtal på datorn. Önskemål: - USB anslutning. - Startar inspelning automatiskt vid telefonsamtal. - Kunna starta/avslutas inspelning manuellt. - Loggar telefonnr, starttid och sluttid. - Prisklass upp till 100-lapp |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|