Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse
Paltkoma beror således inte på att ni tar upp maten utan på att er biologiska klocka drar ner kroppstemperaturen.
|
Vilket blir resultatet av att blod omfördelas till mage och tarm? Nja, visst fasen har det med maten att göra. Jag har aldrig fått paltkoma av en sallad eller om jag har hoppat över lunchen men trycker jag i mig en pizza eller något annat ganska stabbigt och i mängd så kommer paltkoman som ett brev på posten. Helt utan koppling tror jag inte det är av just den anledningen.
För övrigt ett intressant inlägg.
|
Nope, så vitt jag förstår har sänkningen av kroppstemperatur inget med maten att göra. Själv brukar jag bli lite sömnig runt 3 även om jag vaknat sent och därmed skippat lunschen efter en frukost kl 11. Man får ju inte heller förakta de psykologiska aspekterna i både ditt och mitt fall. Förväntar man sig att man ska bli trött så blir man säkert det och en full mage får ju en att känna sig lite pösig om inte annat. Att sen vara van vid att ta en tupplur på eftermiddagen gör ju givetvis att man också är van att bli trött då. Men som sagt, jag är ganska säker på att det inte har något med matspäjlkningen att göra. Det är ju dessutom så att ett stort mål mat för nära sängång kan störa nattsömnen då kroppen måste jobba och ta upp energi. (Ät helst inte så mycket 4 timmar innan läggdags med andra ord. Ett glas mjölk kan dock vara bra eftersom det innehåller melatonin vilket är det hormon som gör oss trötta.)
Tack så mycket för berömmet!