Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Blogg.se en oseriös webbsida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-28, 12:24 #11
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Skriver man till blogg.se och begär att vissa inlägg ska tas bort och när detta ännu inte har skett då kan blogg.se knappas vara en seriös webbsida utan blogg.se är snarare en oseriös webbsida.
Hmm jag hänger inte med. Är det så att blogg.se har satt upp regler och de tydligt
bryts så förstår jag att de skulle kunna ta bort bloggar eller inlägg. Samma sak som
att loopia skulle ha en regel att man inte får ha porr. Lägger jag då upp porr så är det
ju okej att det tas bort, men om de inte har en sådan regel och du mejlar in till dom för
att du inte tycker om porr och de då tar bort det så skulle det få mig att gå i taket vill jag lova.

Gör de något olagligt på bloggen så gör en polisanmälan?
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 14:36 #12
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Jag har svårt att se varför Blogg.se skulle radera eller blockera enskilda användares inlägg i deras bloggar. Det är troligetvis personen som äger bloggen som har ansvar för innehållet, inte blogg.se.

Det är svårt att göra en bedömning när du inte skriver hur uthängningen ser ut. Det som en person uppfattar som att bli uthängd kan ju mycket väl vara lagligt, även om det är otrevligt för personen som drabbas.

Baserat på de upphovsrättsligt skyddade bilderna tycker jag det är seriöst av blogg.se att inte stänga ner bloggen, finns ingen anledning som helst för en tjänsteleverantör att stänga ner en tjänst.

Upphovsmannen har all rätt i världen att kräva ersättning och stämma personen för olovlig bildpublisering, men inte att stänga ner sajten.

I vissa fall, om bilder eller texter anses vara annat än harmlösa personuppgifter kan PuL komma att gälla. PuL är dock ganska tillåtande idag.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 16:08 #13
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2008
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Reg.datum: Feb 2008
Seriöst, vad är det att bry sig om? en sketen blogg?

Säg till henne i en kommentar då?

att hypa hennes blogg ännu mer gär bara henne gladare.
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 16:43 #14
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Därför att Kedi inte har bättre för sig än att sitta vid sin dator och frusta över småsaker.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 16:57 #15
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Mycket flitig postare

Det är väl precis som i fallet med Carl Bildts blogg. Han står som ansvarig utgivare för sin blogg, och då också eventuella kommentarer i bloggen. Alltså är det personen som driver bloggen som är ansvarig och Blogg.se behöver inte göra något.

(Rätta mig dock gärna om jag har fel, minnet spökar kanske)
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 17:27 #16
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by kalasboll@Jul 28 2008, 16:57
Det är väl precis som i fallet med Carl Bildts blogg. Han står som ansvarig utgivare för sin blogg, och då också eventuella kommentarer i bloggen. Alltså är det personen som driver bloggen som är ansvarig och Blogg.se behöver inte göra något.

(Rätta mig dock gärna om jag har fel, minnet spökar kanske)
Jag vet inte om Carl Bildt har utgivningsbevis för sin blogg, men vi förutsätter att det stämmer.

Det är i så fall han (eller den som är utsedd till ansvarig utgivare) som är ansvarig för allting som publiceras på bloggen, inlägg, kommentarer, tom annonserna. Det innebär också att bloggen är skyddad i grundlag, PuL inte gäller etc.

På en sida utan utgivningsbevis är det BBS - lagstiftningen som gäller. Det innebär att det är personen som publicerar som är ansvarig.

Utgivningsbevis ansöker man om hos Radio- och TV-verket, www.rtvv.se och det kostar 2000:- för 10 år.
Oläst 2008-07-28, 17:45 #17
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Jul 28 2008, 17:27

Jag vet inte om Carl Bildt har utgivningsbevis för sin blogg, men vi förutsätter att det stämmer.
Nej jag är som sagt inte säker, men du kommer kanske ihåg den där incidenten här om året när hans blogg anmäldes. Den jag syftade på
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-28, 20:31 #18
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Enligt RTVV kan man inte få utgivningsbevis för en blogg utan att moderering av alla inlägg sker innan de publiceras. De är dessutom väldigt skeptiska om de ens då skulle bevilja utgivningsbevis. Detta enligt ett samtal jag hade i vintras med en jurist på RTVV.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 09:21 #19
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by Westman@Jul 28 2008, 20:31
Enligt RTVV kan man inte få utgivningsbevis för en blogg utan att moderering av alla inlägg sker innan de publiceras. De är dessutom väldigt skeptiska om de ens då skulle bevilja utgivningsbevis. Detta enligt ett samtal jag hade i vintras med en jurist på RTVV.
Visst kan man få utgivningsbevis för en blogg. RTVV har inte med tycke och smak att göra när de utfärdar utgivningsbevis, så länge man uppfyller formkraven ska de utfärda ett.

Det är som sagt ett antal kriterier som ska uppfyllas, finns ganska bra information på deras hemsida. Ett av de viktigare kraven är att man ska ha fullständig kontroll över sidan, och allt material ska godkännas innan publicering.
Oläst 2008-07-30, 09:45 #20
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Visst kan man få utgivningsbevis för en blogg. RTVV har inte med tycke och smak att göra när de utfärdar utgivningsbevis, så länge man uppfyller formkraven ska de utfärda ett.

Det är som sagt ett antal kriterier som ska uppfyllas, finns ganska bra information på deras hemsida. Ett av de viktigare kraven är att man ska ha fullständig kontroll över sidan, och allt material ska godkännas innan publicering.
Ja jag skulle kanske ha nämnt att det gällde specifikt en blogg hos blogspot så det var kanske just det som gjorde honom extra tveksam till om det öht skulle gå att bevilja tillstånd. Det var ju ett tag sen och jag har inte 100% minne av konversationen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017