FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag fick lite problem med mysql för ett tag sen och fick installera om...efter att ha kopierat tillbaka databaserna till databas mappen så har jag massa konstiga tecken istället för åäö...
Detta gäller bara ibland... tex. i phpmyadmin har jag alltid felaktiga tecken...men när jag gör en utskrift genom ett phpscript kan det funka ibland och ibland inte så nått verkar vara konsitgt med mina teckentabeller...någon som har haft detta problem? Jag har testat att ändra teckentabell i phpmyadmin utan framgång... edit...visar exempel från firefox: Kod:
T�rnqvist skall vara Törnqvist exempel från IE 6 Kod:
T?vist skall vara Törnqvist... tittat lite närmare nu med och den är helskum...kollar jag källkoden till html sidan den producerar så står det ju rätt där så det verkar vara phpmyadmins teckentabell... det dumma är bara att dom som jag lagt in på sistonde är konstiga i källkoden då det står: Ekström istället för ekström och då skriver IE ut det riktigt iallafall... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är för att den lagrar per default stärngar som utf-8.
Du får använda phps funktion "utf8_decode()" .. Kolla även dina datum, dom kan ha ändrats dom med. Nån som har någon _bra_ lösning på det här när man uppdaterar mysql? Antagligen är det ju bara nån inställning, men det är juh faktiskt rätt så bra att använda en bestämd teckentabell och inte bara extended ascii som kan röra sig lite.. och då kanske utf-8 är ett bra alternativ trots allt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
någon som vet mer exakt varför det blivit såhär? för det verkar ju lagras i klartext iallafall...känner att det är dumt att ändra innan jag vet exakt vad felet är... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är för att mysql kör med utf-8 som default istället för att använda extended ascii.
UTF-8 är ett sätt att standardisera alla språks specialtecken i en teckenuppsättning, i vanlig ascii finns juh som bekant bara 255 möjliga tecken, vilket långt ifrån räcker till alla unika tecken, därför används UTF-8. Det är inget dåligt ifall du har en site med många olika språk. Det finns troligen parametrar för det hela i Mysql, något som dock är _VÄLDIGT_ frustrerande är att iaf inte 4.0.x sorterar ordentligt på UTF-8-encodade strängar. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om din mysql A använder teckentabell X och mysql B använder teckentabell Y så hade du förmodligen sluppit problemet. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har den här inställningen ascii
Och det blir fyrkanter i stället t.ex. Bes#k v#r hemsida f#s mer information, V#lkommen! Vad måste jag göra tror du? Mvh Fredric |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|