Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Felaktiga tecken i Mysql efter ominstallation...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-03, 12:55 #1
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Flitig postare

Jag fick lite problem med mysql för ett tag sen och fick installera om...efter att ha kopierat tillbaka databaserna till databas mappen så har jag massa konstiga tecken istället för åäö...

Detta gäller bara ibland... tex. i phpmyadmin har jag alltid felaktiga tecken...men när jag gör en utskrift genom ett phpscript kan det funka ibland och ibland inte så nått verkar vara konsitgt med mina teckentabeller...någon som har haft detta problem? Jag har testat att ändra teckentabell i phpmyadmin utan framgång...

edit...visar exempel från firefox:
Kod:
T�rnqvist
skall vara Törnqvist
hmm...verkar inte funka i forumet men hos mig visas istället för � en fyrkant i svart med ett frågetecken inuti...

exempel från IE 6
Kod:
T?vist
skall vara Törnqvist...

tittat lite närmare nu med och den är helskum...kollar jag källkoden till html sidan den producerar så står det ju rätt där så det verkar vara phpmyadmins teckentabell...
det dumma är bara att dom som jag lagt in på sistonde är konstiga i källkoden då det står: Ekström istället för ekström och då skriver IE ut det riktigt iallafall...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 13:12 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Det är för att den lagrar per default stärngar som utf-8.
Du får använda phps funktion "utf8_decode()" ..

Kolla även dina datum, dom kan ha ändrats dom med. Nån som har någon _bra_ lösning på det här när man uppdaterar mysql? Antagligen är det ju bara nån inställning, men det är juh faktiskt rätt så bra att använda en bestämd teckentabell och inte bara extended ascii som kan röra sig lite.. och då kanske utf-8 är ett bra alternativ trots allt?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 13:38 #3
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by grazzy@Aug 3 2004, 13:12
Det är för att den lagrar per default stärngar som utf-8.
Du får använda phps funktion "utf8_decode()" ..

Kolla även dina datum, dom kan ha ändrats dom med. Nån som har någon _bra_ lösning på det här när man uppdaterar mysql? Antagligen är det ju bara nån inställning, men det är juh faktiskt rätt så bra att använda en bestämd teckentabell och inte bara extended ascii som kan röra sig lite.. och då kanske utf-8 är ett bra alternativ trots allt?
oki...

någon som vet mer exakt varför det blivit såhär? för det verkar ju lagras i klartext iallafall...känner att det är dumt att ändra innan jag vet exakt vad felet är...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 16:10 #4

Det är för att mysql kör med utf-8 som default istället för att använda extended ascii.

UTF-8 är ett sätt att standardisera alla språks specialtecken i en teckenuppsättning, i vanlig ascii finns juh som bekant bara 255 möjliga tecken, vilket långt ifrån räcker till alla unika tecken, därför används UTF-8.

Det är inget dåligt ifall du har en site med många olika språk.
Det finns troligen parametrar för det hela i Mysql, något som dock är _VÄLDIGT_ frustrerande är att iaf inte 4.0.x sorterar ordentligt på UTF-8-encodade strängar.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 08:52 #5
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by gabriel@Aug 3 2004, 12:55
Jag fick lite problem med mysql för ett tag sen och fick installera om...efter att ha kopierat tillbaka databaserna till databas mappen så har jag massa konstiga tecken istället för åäö...
Man backuppar inte MySQL genom att kopiera databasmapparna. Rätt sätt är att använda mysqldump för att dumpa dem och mysql < databas.sql för att importera dem.

Om din mysql A använder teckentabell X och mysql B använder teckentabell Y så hade du förmodligen sluppit problemet.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-16, 17:54 #6
mpfns avatar
mpfn mpfn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
mpfn mpfn är inte uppkopplad
Medlem
mpfns avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jag har den här inställningen ascii

Och det blir fyrkanter i stället t.ex. Bes#k v#r hemsida f#s mer information, V#lkommen!

Vad måste jag göra tror du?

Mvh
Fredric
mpfn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017