Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

dmoz

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-04, 10:54 #11
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Flitig postare
festizs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mario
Citat:
Ursprungligen postat av festiz
Allvarligt talat, hur många webbanvändare går egentligen till dmoz eller vet vad dmoz är över huvud taget? Är det någon som över huvud taget kan peka på trafik kommandes därifrån? De flesta av mina besök kommer ifrån direktinmatning av urler eller från sökmotorer. Driver man en butik så kanske det kan vara värt att finnas på sidor som kelkoo eller liknande, men rena länksamlingar i tror jag inte det är många som besöker regelbundet. Finns det något att tjäna på det?
The answer to your question: PageRank.
Du menar att man ökar i pagerank för att dmoz länkar till en? Men sidor som dmoz kan ju inte ha hög PR eftersom de är typiska länkarkiv? Eller har google gjort en tvärvändning och börjat stödja länksamlingar?
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 11:00 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Klart man ökar i pagerank. Det är juh hur många sidor som helst som kopierar dmozinnehållet.

Sen om det är bra länkar eller inte vetefan, jag har juh då tex fått en något mindre smickrande beskrivning om min site på dmoz

Fast som folk ovan säger, jag misstänker att det är en "konkurrent" som har hand om min kategori, och om det är den personen jag misstänker så kan jag nästan köpa det hela, synd om killen juh
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 11:18 #13
festizs avatar
Flitig postare

Flitig postare
festizs avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Aug 4 2004, 11:00
Klart man ökar i pagerank. Det är juh hur många sidor som helst som kopierar dmozinnehållet.

Sen om det är bra länkar eller inte vetefan, jag har juh då tex fått en något mindre smickrande beskrivning om min site på dmoz

Fast som folk ovan säger, jag misstänker att det är en "konkurrent" som har hand om min kategori, och om det är den personen jag misstänker så kan jag nästan köpa det hela, synd om killen juh
Jag måste vara dum i huvet, men varför skulle någon vilja ha innehållet på dmoz? Bara en stor jävla bunt länkar med en liten rad beskrivning för varje sida...
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 12:18 #14

Det är en bra fråga? Kanske för att det är rätt så tacksamt att ha "content" som google hittar, sedan kan du visa ads eller liknande.

Jag hittar direkt 6-7st när jag söker på "domän.se dmoz" och det finns flera.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 12:28 #15
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Är det inte så att många sökmotorer delvis hämtar från dmoz.org? Åtminstone var det så för mig (och andra jag känner) att när sidan väl kommit med i dmoz tog det inte lång tid innan den fanns med i mängder av andra sökmotorer också.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 12:58 #16
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Reg.datum: Jan 2004
På min sida använder jag resultaten från DMOZ (dipbox.com)

Även Google använder dom på www.google.se/dirhp?hl=sv&tab=wd&q=

Så att kalla sidan för en länksamlign vet jag inte om jag skulle göra.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 18:51 #17
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare
rics avatar

Citat:
Bara en stor jävla bunt länkar med en liten rad beskrivning för varje sida...
En stor jäkla bunt manuellt granskade länkar indelade i tusentals kategorier.
Massvis av sidor använder Dmozdata. Varför? För att själva slippa göra en lika stor databas och att man får om man följer vissa regler använda sig av Dmozdata utan kostnad.
Länkarna håller i regel väldigt hög kvalité, dock tycker jag att kvalitén försämrats de senaste åren. Hittar många brutna länkar och innehåll som inte längre stämmer. Troligtvis beror det på den anledningen som diskuterades innan, att det är för få redaktörer och massor av länkar.

Att använda sig av länkarkiv när man letar efter sidor kan i många fall vara mer effektivt än att använda en vanlig sökmotor där rätt mycket orelevant sökresultat beblandar sig med det man letar efter. Om man letar efter tex. webbhotell, kan det många gånger vara lättare att gå in i en kategori som heter Webbhotell där alla webbhotell i Sverige listas, än att söka på ex. google. Oftast är resultatet 100% om man letar efter något speciellt i ett länkarkiv.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-05, 16:57 #18
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Av egen erfarenhet som redaktör på dmoz kan jag bl.a. säga att aktiviteten där minskat under sommarmånaderna. Någon märkbar skillnad i granskningstider märks nog däremot inte pga de stora mängderna och sedan tidigare långa väntetiderna.

Det finns automatiska robotar som hjälper oss redaktörer och kontrollerar t.ex. brutna länkar och inaktiverar dem. Är dock inte alltid brutna länkar upptäcks av en eller annan anledning och som nämnts tidigare förekommer det därför fortfarande sådana. Antalet nya länkar överstiger vida den kapacitet dagens redaktörer har möjlighet att granska utan längre fördröjning.

Att resubmitta en och samma sajt flera gånger leder endast till mer jobb för dig som ansöker och för oss redaktörer - har sajten redan blivit avslagen så syns det omedelbart vid granskning och avslås isåfall i regel åter igen.
Oläst 2004-08-05, 22:19 #19
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by marcuss@Aug 5 2004, 16:57
Att resubmitta en och samma sajt flera gånger leder endast till mer jobb för dig som ansöker och för oss redaktörer - har sajten redan blivit avslagen så syns det omedelbart vid granskning och avslås isåfall i regel åter igen.
Vad jag vet har jag inte fått avslag, tvärtom har jag inte hört något alls vilket fått mig att göra resubmit för att vara säker på att mitt request ligger kvar (det verkar ju även vara en del problem med själva dmoz-systemet så man vet ju aldrig om den försvunnit ut i cyberrymden...)

Hittade sen ett dmozz-forum där jag la in en fråga och då fick jag till svar att den låg i kön så sen dess har jag inte resubmittat. Detta måste dock vara ett år sedan minst...
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-05, 22:42 #20
rics avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
rics avatar

Om jag kommer ihåg rätt så är ett problem med Dmoz att en redaktör inte kan redigera/lägga till länkar var han vill, några kan dock detta om de ligger som redaktör i roten. De är dock allt för få. Detta innebär att redaktörerna inte kan hjälpas åt att lägga till/redigera länkar i olika kategorier som ligger över deras katalog. Något som leder till att vissa kategorier kan bli rätt ålderdomliga och innehålla tok för många länkar som är fel.
Ett exempel kan vara när evreka blev eniro så kanske någon redaktör kom på att man måste byta namn på länken. Men eftersom den kategorin är begränsad till endast ett fåtal, så går länken fortfarande till evreka.

Personligen tror jag att om alla redaktörer fick hjälpa till i alla kategorier så hade också kön blivit mindre.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017