FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Klart man ökar i pagerank. Det är juh hur många sidor som helst som kopierar dmozinnehållet.
Sen om det är bra länkar eller inte vetefan, jag har juh då tex fått en något mindre smickrande beskrivning om min site på dmoz ![]() Fast som folk ovan säger, jag misstänker att det är en "konkurrent" som har hand om min kategori, och om det är den personen jag misstänker så kan jag nästan köpa det hela, synd om killen juh ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är en bra fråga? Kanske för att det är rätt så tacksamt att ha "content" som google hittar, sedan kan du visa ads eller liknande.
Jag hittar direkt 6-7st när jag söker på "domän.se dmoz" och det finns flera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är det inte så att många sökmotorer delvis hämtar från dmoz.org? Åtminstone var det så för mig (och andra jag känner) att när sidan väl kommit med i dmoz tog det inte lång tid innan den fanns med i mängder av andra sökmotorer också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
På min sida använder jag resultaten från DMOZ (dipbox.com)
Även Google använder dom på www.google.se/dirhp?hl=sv&tab=wd&q= Så att kalla sidan för en länksamlign vet jag inte om jag skulle göra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Massvis av sidor använder Dmozdata. Varför? För att själva slippa göra en lika stor databas och att man får om man följer vissa regler använda sig av Dmozdata utan kostnad. Länkarna håller i regel väldigt hög kvalité, dock tycker jag att kvalitén försämrats de senaste åren. Hittar många brutna länkar och innehåll som inte längre stämmer. Troligtvis beror det på den anledningen som diskuterades innan, att det är för få redaktörer och massor av länkar. Att använda sig av länkarkiv när man letar efter sidor kan i många fall vara mer effektivt än att använda en vanlig sökmotor där rätt mycket orelevant sökresultat beblandar sig med det man letar efter. Om man letar efter tex. webbhotell, kan det många gånger vara lättare att gå in i en kategori som heter Webbhotell där alla webbhotell i Sverige listas, än att söka på ex. google. Oftast är resultatet 100% om man letar efter något speciellt i ett länkarkiv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Av egen erfarenhet som redaktör på dmoz kan jag bl.a. säga att aktiviteten där minskat under sommarmånaderna. Någon märkbar skillnad i granskningstider märks nog däremot inte pga de stora mängderna och sedan tidigare långa väntetiderna.
Det finns automatiska robotar som hjälper oss redaktörer och kontrollerar t.ex. brutna länkar och inaktiverar dem. Är dock inte alltid brutna länkar upptäcks av en eller annan anledning och som nämnts tidigare förekommer det därför fortfarande sådana. Antalet nya länkar överstiger vida den kapacitet dagens redaktörer har möjlighet att granska utan längre fördröjning. Att resubmitta en och samma sajt flera gånger leder endast till mer jobb för dig som ansöker och för oss redaktörer - har sajten redan blivit avslagen så syns det omedelbart vid granskning och avslås isåfall i regel åter igen.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hittade sen ett dmozz-forum där jag la in en fråga och då fick jag till svar att den låg i kön så sen dess har jag inte resubmittat. Detta måste dock vara ett år sedan minst... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om jag kommer ihåg rätt så är ett problem med Dmoz att en redaktör inte kan redigera/lägga till länkar var han vill, några kan dock detta om de ligger som redaktör i roten. De är dock allt för få. Detta innebär att redaktörerna inte kan hjälpas åt att lägga till/redigera länkar i olika kategorier som ligger över deras katalog. Något som leder till att vissa kategorier kan bli rätt ålderdomliga och innehålla tok för många länkar som är fel.
Ett exempel kan vara när evreka blev eniro så kanske någon redaktör kom på att man måste byta namn på länken. Men eftersom den kategorin är begränsad till endast ett fåtal, så går länken fortfarande till evreka. Personligen tror jag att om alla redaktörer fick hjälpa till i alla kategorier så hade också kön blivit mindre. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|