FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
I så fall så har du ju en tro på någonting i alla fall, tänk om den tron kunde användas till detta. Om nu transparensen slår igenom så som då vi i gruppen har sagt att det skall vara så torde väl det gynna dig då. Jag vet inte om du tror att denna gruppen är stängd för andra företag att hoppa på som också vill visa att de kör med öppna kort till sina kunder så som du säger att du gör med dina. Så är inte tanken alls, men bara för att undvika allt för mycket Polsk riksdag, egenintressen så startade vi med denna gruppen fram tills dess att detta med uppföjning/granskning verkligen finns. Och här är Googles roll otroligt viktig, om de inte bidrar med automatiska varningar om just inte statistikmallar lägs upp när man startar en kampanj på adwords så lär denna uppföljning kosta skjortan och då hindras de mindre att kunna ha råd att vara med på tåget. Men om de tar sitt ansvar som den ledande leverantören och även ser det ekonomiska i det så kan alla vara med. Själv så skulle jag vara bered att betala mer för att få till stånd ett bra trovärdighetsvärde då jag anser att det behövs, titta bara på din misstänksamma inställning till detta, och du har säkert bra anledningar till vaför du känner så. Jag tror att man kan då ta bra mycket mer betalt så att också detta blir affärer, men det kanske bara är jag som är naiv ![]() Sist men inte minst om man inte skapar regler som är till för slutkunderna så lär ju någon annan alltid komma med något bättre eller hur ? Du har dock rätt i att jag inte missar en chans att bjuda upp kollegorna/konkurenterna till dans, varför tror du att jag gör detta ? Jag tror/misstänker att alla inte har fått till allt det vi har skrivit under på och hoppas att andra i och med detta hjälper till att... Så kanske är inte gruppgemenskapen riktigt så mysig som du tror :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej igen.
Anledningen till att vi tagit det här initiativet är att vi försöker hindra kommande problem innan det plötsligt kommer lagar som stör och stoppar ert arbete. Då kan det du nämner nedan utgöra en ännu större risk för att mindre spelare slås ut. Reglerna har tagits fram för att trygga marknaden – inte stjälpa den. Målsättningen är att alla ska ta till sig av reglerna och arbeta efter dem, det är helt kostnadsfritt. Så har SWEDMA arbetat i många år med just etiska regler inom flera områden. Gruppen som tagit fram reglerna har bidragit med sin kompetens inom området, men det är inte så att den är stängd för andra på något kartell liknande vis. Om man så vill så kan man också gå med i SWEDMA som är en oberoende branschorganisation för att få lite extra tyngd. Det är ingen jättestor investering för er som är enmansföretagare och kanske är det värt det för att få extra stöd i juridiska frågor med mera. Det ingår nämligen i medlemskapet. Vi är här för att stötta branschen – inte för att konkurrensutsätta den som du nämner i ditt inlägg. Det är upp till dig att ge dina kunder tydlighet och transparens i det du säljer. En nöjd kund stannar hos en bra och seriös leverantör. Det borde inte vara så svårt att efterleva egentligen. /Marianne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Clonix irritation är lite svår att förstå, genom att samarbeta mellan företag uppnår man naturligtivs styrka, både mot marknaden och internt inom företaget/organisationen. Ett bra exempel på detta är ju Gnosjö i SMåland där industriföretagen har en mycket lång tradition av samarbete, trotts konkurrens. De går till och med så långt att de lånar ut personal till sina konkurrenter om konkurrenten t.ex. har problem med sjukdom etc.
Ett problem för det lilla företaget (till viss del större företag också, vilket vi har sett en hel del exempel på) är t.ex. SEO-företag med skickliga säljare som i säljer SEOpaket med halvsanningar. Ett exempel på säljteknik: Säljaren ringer till ett utvalt företag, presenterar sej och pratar lite kring företagets verksamhet och börjar komma in på SEO. Företagaren förstår ju att det går att nå kunder via Google, men är osäker på hur. Säljare föreslår att man kör ett paket med ett antal "viktiga" sökord som hon lovar skall placera företagets hemsida högt upp i Google. Det gör man också, men orden man har valt är utvalda för att vara enkla att optimera mot, inte för att de ger kvalitativ trafik till kunden, det ligger ingen verkligt seriös sökordsanalys bakom. Utan man väljer medvetet enkla ord eftersom man vet att när man sedan ringer företagaren så är hon nöjd. Det blev ju som säljaren lovade, kunden luras helt enkelt till att bli nöjd. När säljare ringer nästa år för att "förnya" avtalet så skriver företagaren på rakt av. Avtalet bygger dessutom i princip på ett bedrägeri, eftersom ingenting behöver göras med kundens site. Den träffar ju bra på sina ord, och lär fortsätta göra så eftersom ingen som har gjort en vettig analys av sökorden någonsin skulle få för sej att optimera för just de orden... Kunden är iofs nöjd, men lurad, blåst och tvingas betala varje år för en tjänst som är slutlevererad för länge sedan och där ingen egentligen gör något, möjligen får kunden rankingrapporter som talar om att hon faktiskt träffar riktigt bra på "sina ord". Lite långdraget det där, men ni hajar nog principen, oberoende organisationer som försöker skapa ordning i en bransch är bra. "Sköt dej själv och skit i andra" fungerar inte i längden, inte om vi vill slippa oseriösa aktörer, för de kommer inte att sållas bort så enkelt. Och om fler blir medlemar så kommer fler presumtiva kunder att uppmärksamma dem och de oseriösa företagen har att välja på att bli iseriösa, eller sluta med sin verksamhet. En win-win tycker jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Xpat:
Jag håller med dig samarbete är en riktigt bra form för utveckling och nya möjligheter. Har själv jobbat på det sättet att man hyr ut/lånar personal och resurser mm. Är även fullt medveten om konstiga säljtricks som för många Seo-säljare kör med. Det jag retar mig på är just att arbetsgruppen kan knappast räknas som opartisk/neutral och då känns det riktigt fel att dessa ska diktera upp regler. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Clonix.
I arbetsgruppen sitter dessa företag för att vi har bett dem göra det. Det är alltså SWEDMA som har tagit kontakt för att hitta samarbetspartners som ska hjälpa oss att arbeta fram etiska regler. Det är vi som står garant för att det är neutralt och opartiskt. Reglerna är inte till för att konkurrera ut varandra utan för att skapa minsta störning på marknaden. Vi har lång erfarenhet av lägen då EU och politiker vill skapa lagar för att begränsa områden inom direktmarknadsföringsbranschen. Vi arbetar därför proaktivt och tar fram regler istället. På så sätt får marknaden sin egen reglering och slipper istället få på sig eventuella lagar som begränsar arbetet. Hos SWEDMA sitter både köpare och leverantörer av DM. De som sitter i köpargruppen har fått se och kommentera kring de etiska reglerna. Som köpare har de insett värdet av och vill ha en reglering för att skapa trygghet för sig själva. Hos SWEDMA så arbetar vi även proaktivt med att utbilda köparna kring sök. Det skapar mer kunniga kunder, men också fler nya kunder som vill veta mer, men inte tidigare förstått hur de ska använda sig av sök i sina kampanjer. Allt detta arbete gör vi ur ett neutralt perspektiv, vilket är mycket viktigt. Om enstaka företag går in och skapar egna regler så är opartiskheten väldigt tydlig. Men i det här fallet är det alltså helt tvärt om. Mvh Marianne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
För er på Swedma kan väl denna summan tyckas vara obetydlig, men fråga några enmansföretagare för att se om de tycker likadant. Risken är alltför stor att det blir en flopp av allting. Se t.ex. Tryggehandel som exempel. Citat:
Det är väl främst detta som i alla fall jag (och många andra) har svårt med. Ni dikterar och sätter upp regler för hela branschen, och bestämmer med detta vilka företag som är "seriösa" och "pålitliga". För att sedan bli ett s.k. pålitligt och säkert företag kommer man tvingas betala en massa avgifter varje år som medlem, oavsett om man följer era riktlinjer eller inte. Målet med de flesta företag är att tjäna pengar. Tror du/ni att man tjänar man mer pengar om man ansluter sig till er? I så fall, av vilka anledningar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Äntligen flera som ställer sig till den lite kritiska delen av det hela!
![]() 1) Över min döda kropp att jag kommer betala några 12 k/år "Det som vi alla har enats om är att slutkunden skall få statistik mailat från Adwordssystemet minst 1 gång per månad, och den skall innehålla alla de nyckeltal som kunden behöver för att kunna veta om de är nöjda eller inte d.v.s sökordet, Vistningar, Cpc, kostnad, medelposition." Dags att tänka om kanske? En mycket stor del av mina kunder & säkerligen arbetsgruppens och många andras kunder.. Sk!ter blankt i CPC, PPC EPC och BLA BLA BLA! dom är inte ens intresserade av det. Dom köper en tjänst av oss och förväntar sig att det skal fungera. Ärligt talat hur har ni tänkt? Kunden är väl för f-n den SÄMST lämpade att avgöra om en adwords-rapport är bra! Vem ska Utbilda kunden i alla begrepp och förkortningar och adwords-funktioner så att denne kan se bland alla siffror och CPC och CPC osv. och säga.... "Det har gått riktigt bra på Adwords denna månad!"!?!? Edit: Sen skulle det vara rätt kul om ni kunde definera vad som krävs för att kunden ska "vara nöjd eller inte".... Dont get me wrong here... I dagsläget har jag en genomgång 1 gång i månaden med samtliga kunder och det blir en "light-rapport" I 95% av fallen har kunden redan från start satt en maxbudget/månad. Vi går igenom hur vi ligger i förhållande till den... Vilka sökord som går bra/mindre bra.... Har kunden fått några nya produkter/tjänster så vi kan lägga till fler sökord? mm. Detta räcker oftast väldigt lååångt... Åter igen hur ska en kund kunna avgöra bland alla cpc, ppc % osv kunna avgöra vad som är bra eller inte!?! Finnmera: Hur avgör ni själva om en "adwordsmånad" är lyckad för en kund eller inte? VÄND på steken istället! Skapa en nämd dit man kan ANMÄLA företag som man tycker skött sig illa inom seo/sponsradelänkar etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Att alla företag har som målsättning att ge avkastning är rätt tänkt, men om du kollar upp Swedma så kommer du att se att det är ju inget företag i den bemärkelsen så denna invändning kanske vi kan lägga åt sida eller ? Men utöver att skapa ett vinnande koncept som observera slutkunderna vill ha så måste det till utbildning av marknaden, seminarium mm. och till det behövs kapital som Swedma kan få in via dels oss medlemar och även bra utbildningar till slutkunderna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Att vi i detta startläget inte har fått klart SEO konceptet utan bara transparansen på Sponsrade länkar har flera anledningar 1) Swedma måste tillförskaffa sig kunskaperna som är nödvändiga för att kunna skilja på om ett förslag är till för slutkundernas bästa och inte bara är egenintressen från bolag som vi. 2) För inte så länge sedan uppdaterades Google guide lines med innehållet att man får inte köpa inlänkar för att endast höja pagerank och då enades vi i gruppen att inte gå ut med det lilla vi hade fixat då risken var stor att det skulle bli fel då, vi kontaktade även Google och bad dem att kolla på hur vi i gruppen jobbade med SEO och om de hade några synpunkter, men till min förvåning så har de såvitt jag vet inte tagit den chansen att styra upp oss än, men kontakten fortgår. Visst kan man ha synpunkter på att ge Google detta spelrumet då de antagligen hellst bara vill att slutkunderna köper Adwords men då de är så stora på söket idag så måste man säkerställa för slutkundens bästa att man följer deras regler och att slutkunden inte råkar illa ut där. Men vi kommer att få till allt detta med då vi har ju alla leverantörerna med oss på mötena förutom då Google som i startläget nöjer sig med att få info och lite case på vad som sker om någon bryter mot reglerna, jag hoppas dock att de hoppar på fysiskt snart och tar sitt ansvar som den ledande parten. Jag kan ge dig rätt i att de flesta av våra kunder orkar eller bryr sig inte om att titta på rapportmallarna de får via mail från Adwordssystemet hur det är med de andra företagena i gruppen kan jag givetvis inte utala mig om. Men för vår del så beror det nog mest på att de litar på oss efter en tids testande mm. Visst är det som så allt som oftast att kunderna inte kan så mycket som vi i branschen stämmer ju, men jag hoppas för din skull att dina kunder inte läser det du skriver. Oavsett om du som är så kunnig tycker att du har gjort allt rätt och att det är kvalite med i alla leden så vad är det värt om inte slutkunden tycker eller fattar att det är så ? Och utbildningen är ju en del i det som de betalar för. Det är så i vår värd på gott eller ont att man måste utbilda kunderna så att de förstår skillnaderna och hur de skall kunna mäta framgång eller inte. Men att kunden kan efter kort utbildning själva avgöra om de kan/skall vara nöjda om de får ALLA nyckeltalen via statistiken kan man lätt räkna ut att de kan då det knappast är raketvetenskap eller ? Min gissning till varför vi i Swedmagruppen till skillnad från TS gruppen har fått med oss leverantörerna så pass bra är att om transparansen slår igenom så kommer fler slutkunder förstå att anledningen till att de kanske inte blev nöjda inte hade med leverantören att göra utan det var en tredje part som inte gjorde rätt. Det innebär ju isåfall att de testar antingen annan tredje part eller köper själva, det är min teori. Tror du att alla dem som slirar lite lätt på saningen och som antyder att dem ringer från eller för Google och som säljer fasta klickpriser lär hoppa på en revidering med alla nyckeltalen mailade till kunden ? Sist så till frågan om vad FinnMera tycker är bra kvalitetsmått för Adwords så är risken stor att det faller under egenreklam men eftersom du bad om det så kör vi. Ny kund får först hjälp med 1) att få statistikprogrammet Analytics installerat på sin hemsida med aktiverat målmätning (givetvis anpassat till kundens verksamhet/önskemål) så att de kan följa varje sökords ROI/värde via eget inlogg om de så vill. 2) förslag på vilka sökord och fraser som de bör synas på Google med när någon söker på dem och givetvis informativa/lockande texter som bär ut kundens fördelar så att det leder till ett klick/besök. 3) se till att kunden har synbarhet 1 - 3 på Google så att kunden verkligen får optimal synbarhet för "De rätta sökarna" Eftersom vårt jobb i detta läget är att förmedla de rätta sökarna som representerar de som våra kunder vill få en chans att kommunicera/sälja till så är kvalitetsmåttet helt enkelt CTR d.v.s hur många av dem rätta som söker på Google lyckas vi förmedla till våra kunder. Men i nästa tjänst om kunden vill ha mera effekt eller bara rentav vill försöka att minska på pengarna till leverantören Google för Adwords så kommer sökoptimeringsbiten in och här tittar man även på hur hemsidan kan leverera mera/bättre ur användareperspektiv förutom då självklara placeringar på vanliga träfflistan på sökmotorerna. Anledningen till att jag tar upp SEO som sista steg är att innan vi får det förtroendet från kunden så är vi inte ansvariga för hur de rätta besökarna konverterar på deras hemsida. Så ett par sista frågor till dig är om detta med att vända på steken som du skriver 1) vem skall man anmäla abuse till 2) tror du att de jobbar utan intäckter för nerlagt tid på kuncase och skaffar sig nödvändiga kunskaper. 3) om de nu inte kräver pengar kan man då lita på att det inte finns egenintresen någonstans då ? Om du vet vem och tror att de jobbar ideelt och utan risk för egenintressen så ser jag fram mot en fortsatt dialog med dig om detta. Mvh Johan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kan du kanske vara så snäll Clonix att du uppdaterar din signatur enligt gällande paragraf 4 här på WN så att jag och andra kan se vem du är
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=24&t=3490&s=wn Driver ett stort antal hemsidor och älskar att driva med nyfikna ![]() hittar jag dock i signaturenär det det du roar dig med nu eller ? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|