Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Krasch direkt för Stockholm.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-07, 12:16 #21
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Originally posted by patrikweb@May 6 2008, 21:11
Statliga/Kommunala och större företag har verkligen problem med att ha saker fungerande.
Det är mycket möjligt men statliga/kommunala och större företag har oftast också många fler faktorer och processer att ta hänsyn till vilket oftast leder till att det blir mer komplicerat än för ett mindre företag. Tänk bara på vilka olika krav det förmodligen ställs på integration med andra system mellan Stockholm.se och låt oss säga ett företag med 10 anställda. Visst går det ändå att få till något som fungerar men det är kanske svårare för någon utan insikt i det aktuella systemet att förstå svårigheterna.

Naturligtvis är jag också medveten om att det såklart finns företag med få anställda men som ändå har stora krav på exempelvis integration och där informationen är hårt knutna till slipade processer (exempelvis webbhotell och postorderföretag) men då är inte heller webbsidan något man smäller ihop på ett par dagar.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-07, 12:46 #22
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar

Reg.datum: Jun 2005
Räknar man varje arbetstimma som värd SEK900 så är det jobb för ca fem personer i ett år om de har fem veckors semester. Så visst det är väll ok, löjligt att få ett sånt här problem bara.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-07, 13:25 #23
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Misstänker att cachning inte används...kanske pga anpassa sidorna..men då kan det bli stora problem med prestanda
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-08, 19:28 #24
bjoahls avatar
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem
bjoahls avatar

Reg.datum: Feb 2006
9 miljoner är förvånansvärt billigt... dom kunde lätt bränt iväg det mångdubbla. Fast det är klart, ett team sammansatt från wn hade väl kunnat promenera iväg med en fin vinst ;-)

(Sen är den dyra biten ändå att hålla sidan igång och uppdaterad..)
bjoahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-09, 09:32 #25
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Bara jobbet att massera om informationen på alla gamla sidor och strukturera om den... ajajaj viket jobb.

Informationsstrukturer, processer och kvalitet kostar. Det har däremot inget att göra med teknik vilket de flesta här verkar hugga emot.

En invitebeta hade ju kunnat hjälpa dem att upptäcka belstningsproblemen, men det är alltid lätt att granska något utifrån och vara efterklok.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-09, 20:06 #26
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Flitig postare
DistansDatas avatar

Ser att det är flera här inne som försöker få det till att 9 miljoner för siten skulle vara ett lågt pris, det är patetiskt tycker jag, visst det är fortfarande folk som tror att it-kraschen aldrig hände och många kommuner och statliga instutioner som har upphandlare som aldrig överhuvudtaget överväger att se alternativen för hur dom kan bygga upp en site till en bråkdel av kostnaden mot vad dom alltid har betalat.

Säg att 10 personer skulle jobba heltid med det i 1 år så skulle det betyda att varje person skulle få 900 000 kr, det är för mycket pengar, tror inte att 10 personer jobbade i 1 år på heltid med projektet.

Jag åtar mig själv inte så här stora projekt, men nog skulle jag om jag organiserade upp det jobbet kunna göra det för en bråkdel av den summan.

Ta en jämförelse, man kan få indiska och ryska programmerare som jobbar för neråt 250 kr i timmen. Designen är ju inget problem och kostar inga pengar. Att bygga plattformen vet jag inte hur många timmar det har tagit eller skulle ta, jag tror att om det var 50 000 sidor så är det väl där största tidsåtgången finns, förutsatt att det inte sen tidigare fanns en databas som sen går att porta över till det nya systemet ?

Då blir arbetstiden genast mycket lägre när det gäller själva sidorna som ska in om det går att få över alla sidorna till det nya systemet, mycket enklare sen att radera och ändra i befintliga sidor.

Finns nog kopplingar till andra system från siten men trots allt om dom finns där sen tidigare så klarar en duktig programmerare ganska snabbt att koppla ihop dom i det nya systemet också.

Jag påstår inte att jag själv skulle ha kunnat programmerat plattformen men med hjälp av duktiga programmerare och t.ex Open Source som Joomla i grunden så ser jag inget problem med det, om man skulle skippa indier och ryssar så finns det väldigt duktiga svenska programmerare som jobbar för 350 - 450 kr i timmen.

9 miljoner, ja det låter för mig löjligt mycket pengar, tur att man inte bor i Stockholm och betalar till det projektet
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-09, 22:53 #27
tvmatchen tvmatchen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
tvmatchen tvmatchen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Jag är medveten om att jag är i minoritet, men jag har kört Opera som browser länge och det känns trist att man lagt så mkt pengar på en site som inte alls fungerar i Opera. Varje gång man går in på en sida så får man en inloggningsruta och kartfunktionen står bara och blinkar
tvmatchen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-10, 00:00 #28
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det handlar ju inte om 9 miljoner är ett lågt pris eller inte. Ingen av oss här har överhuvudtaget någon möjlighet att bedömma det. Vi har inte sett kravspec, vi vet inte hur mycket anpassningar det är till interna system.

Det är ju inte direkt en standardsajt som man slänger upp i Wordpress.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-10, 05:48 #29
DistansDatas avatar
Flitig postare

Flitig postare
DistansDatas avatar

Jag kan säga direkt att 9 miljoner finns det ingen chans att någon kan begära för en webbsite typ stockholm.se förutom dom som har en tumme inne i t.ex Stockholm stad sen tidigare !!

Dom har nog jobben kvar sen många år tillbaka antagligen och kommer att ha det så länge det inte det kommer in en annan som ska upphandla nya projekt åt Stockholm stad.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-10, 06:53 #30
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by DistansData@May 10 2008, 05:48
Jag kan säga direkt att 9 miljoner finns det ingen chans att någon kan begära för en webbsite typ stockholm.se förutom dom som har en tumme inne i t.ex Stockholm stad sen tidigare !!

Dom har nog jobben kvar sen många år tillbaka antagligen och kommer att ha det så länge det inte det kommer in en annan som ska upphandla nya projekt åt Stockholm stad.
Och det baserar du på ? Jag försökte hitta referenser på Er sida som kunde ge ett hum om hur du kommer fram till det så säkert, men hittade inga som jag kunde tänka mig ens var i närheten, och när det gäller hur omfattande siten är så är det vad jag förstår ingen som har exakt information.

Igen, det är ju heller ingen av oss som vet exakt vad som ingår i dessa 9 miljoner, som ju är en siffra som dom kastat ur sig, är det en tjänst som man har upphandlat så är jobbet ju inte färdigt än, så om dina 10 personer (som ger en lön på 500:- vilket känns lite lågt just här) jobbat i ett år, och 5 av dom ska fortsätta i ett halvår till innan man säger "nu fungerar det" så...ja...och då har vi helt och hållet bortsett från hårdvarukostnader...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017