FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men ni tänker väldigt kommersiellt, det är väl en informationskanal som vilken som helst för Stockholms invånare, det är ungefär som den omdebatterade DVD´n som ÖB gjorde, slå ut den totala kostnaden på antalet mottagare, och se vad annat man hade fått för dom pengarna ? Högt räknat en 10:- per invånare, det är knappt det räcker till porto, ska man sen diskutera den utifrån kommersiella hänsyn så får det ju göras utifrån hur mycket pengar man kan dra in på annonser och vad det nu kan vara....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Det är mycket pengar ändå, men man får se det som att ett sånt här projekt har helt andra krav än de hemsidor som majoriteten här sysslar med att bygga på håltimmar i skolan. Noterar dock att delar av de gamla systemet fortfarande är i drift, till exempel de sidor som är säkrade. Att bygga bryggor till alla sådana system är rätt arbetsamt och det är helt andra krav på spårbarhet och säkerhet som finns eftersom det är myndighetsutövning det handlar om med en hel dröse lagar som ska följas.
Att det blir lite inkörningsproblem på en stor sajt är väl helt normalt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Sidan stockholm.se har gått segt hela morgonen idag så det verkar vara andra problem än bara att en lastbalanserare skulle ha gått sönder, vilket jag personligen tror bara är en ursäkt tagen från luften.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
hm kravspecar, fakturor/fakturaspec osv är väll offentliga handlingar om jag inte missminner mig? vore skoj att se.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tyvärr så blir det nog lätt så att när det är en statlig myndihet som gör upphandling så försöker konsultfirmorna suga ut så mycket pengar det bara går (alltså göra klart projektet är ju ingen superbra idé då) och till skillnad från företag med faktiska ägare kommer man lättare undan med det.
Säger inte att det är så i detta fallet utan bara rent generellt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tyvärr verkar det som sagt inte bättre idag, går väldigt segt att komma in på webbplatsen.
På DagensMedia så berättar man bl.a varför sajten kostar så många miljoner, rolig läsning: DagensMedia.se Idag kom jag dessutom till en flashsajt där jag skulle klippa bandet för deras premiär, det slapp jag igår.
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Visst är det mycket pengar men inte orimligt mycket för en sida i den här storleksklassen.
Man får tänka lite djupare än bara vad man ser på startsidan för att förstå vad det kan vara som kostar. Förrutom allt man ser ingår det förmodligen även ett ramverk under ytan för att alla inblandade ska kunna arbeta tillsammans på ett vettigt sätt. Ev. finns här även krav på spårbarhet, arbetsflöden kring godkännande osv. Förmodligen finns integration med ett flertal andra tjänster inom kommunen och ev. kommunala bolag. Säkerhet i den hanteringen och flöden kring hur informationen hanteras kan bli ganska komplicerade. Lön till alla inblandade internt i projektet. Alla som jobbar internt med projektet kring information osv jobbar inte gratis och deras lön är förmodligen inräknad i priset. Osv osv osv |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|