FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu funderar vi på att uppgradera vårt tröga ADSL till kontoret och installera något kraftfullare.
Fastighetsägaren har dragit in comhems kabeltv, men det är inget alternativ. Fiber finns som Stokab dragit in i huset, men det slutar i källaren. Vad finns det för alternativ att få kraftigare don. Det räcker nog med 10 MBit symmetriskt. Asymmetriska anslutningar är inget alternativ. Har hört mig för men det krävs anslutningsavgifter på typ 17.000 för att dra en kabel typ 10 meter. Vad göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
kolla med ip-only
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi tog in några offerter till kontoret i höstas, det billigaste var typ 30' i installation + 10' per månad i 36 månader för 10/10. Det här är ett hus på Östermalm, också fiber till källaren och några av de undre våningarna. Det var så jag förstod det av fastighetsskötaren i alla fall. Det är snordyrt med fiber, det är ett som är säkert.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns många operatörer att välja på... finns det redan fiber i huset borde det ju inte bli så dyrt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Stokab tar ALLTID 20kkr i installationsavgift trots att det för dem bara är att åka runt och patcha kabel i sina korskopplingar. Däremot finns det vissa leverantörer som frontar den avgiften mot att du binder dig en längre tid. Jag tror fiberdirekt.se tillhör de billigaste.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Tack för svaren. Har fått in lite offerter och det verkar som om det blir dyrt det här. 17000-20000 för att skarva en fiberkabel hos Stokab verkar lite överdimensionerat.
Så går det när man har monopol. Edit: Hittade denna tråd med intressant information: http://www.webmasternetwork.se/f2t21150hl-st0.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Nu har jag kollat upp Stokab och det är precis som PRQ skriver, de tar 20.000 respektive 8.000 kr för en installation, skarva en fiber i två ändar alltså, beroende på vilken operatör det handlar om. (verkar som om det finns två grundavtal med operatörerna)
På frågan om det var ett självkostnadspris så "trodde man" att det var så. Stokab:s prislista verkar bygga på att de endast installerar till fastighetsnät och liknande. På detta viset ser man till att hålla mindre kunder borta från fibernätet och kvar i DSL-träsket. Och om man som till exempel Fiberdirekt erbjuder 10MBit i tre år för 2995/månaden så går cirka 600 kr till installationen. Resten, 2 400/ mån, ska täcka internetaccessen och hyra av fiber samt ge täckningsbidrag. Så det är nog en rätt bra affär både för Stokab och operatörerna att sälja access på dessa prisnivåer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nu ser jag att du inte är intresserad av ComHem som alternativ men har du kontrollerat om de erbjuder 8/8mbit anslutning i ditt område? Har vänner som använder sig av detta privat och de når ofta hastigheter om 9mbit både upp och ner vilket inte är speciellt långt ifrån 10/10 som du ställer som minimumkrav. Vet inte vad ComHem har för priser gällandes företag men förmodligen blir det betydligt billigare än att dra in fiber.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|