FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
På grund av flytt internt hos Glidecom/FS-data har jag varit tvungen att byta server. VÄLDIGT motvilligt bör tilläggas.
Databasen flyttades tidigare utan problem med teckenkodning utan utf-8 var det även då. Dock efter att filerna flyttades hände något. Trots att de filerna verkar vara skrivna med utf-8 så blir teckenkodningen från databasen är fel. Databasen är kontrollerad och inget fel hittades där. Jag har provat att ladda upp filerna igen. Någon som vet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du kollar i databasen via phpmyadmin, ser tecknena (åäö) konstiga ut då?
Eller det är det du menar med "Databasen är kontrollerad och inget fel hittades där."? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Databasen är det inget fel på. Korrekt teckenkodning där, som sagt.
Databasan flyttades vid tidigare tillfälle, då var det inga problem, utan fel uppståd när asp-filerna flyttades. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
låter som servern inte har rätt charset.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ändra i php.ini till:
default_charset = "iso-8859-1" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
kan inte.
Det är ett webbhotell så jag har inte tillgång till dessa inställningar. Dessutom är det utf-8 jag vill ha, skall man ändra default till iso-8859-1 då, verkligen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej, då är det såklart default_charset = "utf-8" istället.
![]() Om inte webbhotellet kan hjälpa dig och du inte står ut med konstiga tecken så skulle jag nog bytt till ett webbhotell som kan hjälpa dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
SET NAMES utf8;
För rätt uppkoppling till databasen? Du måste nog förklara lite bättre var och hur det blir fel. Du måste ha rätt teckensnitt: 1. I databasen. 2. Vid uppkopplingen. 3. I skriptspråket. 4. Deklarerat på sidan. Data kan också ha blivit fel genom att exempelvis filer i utf-8 har importerats till databasen som ISO-8859-1. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Teckensnitt, i databasen? Hmm.
Allt var ju ok från början tills webbhotellet tyckte att de ville flytta mina filer till annan server. Nu känns det som dumförklaringar från flera håll. Det fel som det ser ut att vara är att den nya servern har ngn vajsing på default-character-set som gör att min hemsida (som alltså tidigare inte var något fel på alls gällande teckenkodningen). 1. Databasen är precis den samma som tidigare som används nu. 2. Filerna är uppladdade igen ( med de filer jag har lokalt som jag vet redan är i UTF-8) 3. Connection string är satt till charset=utf-8; Allt utan påvisat resultat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Ibland är det konstigt, trots rätt teckenkodning i databasen och på filerna. Du kan testa att göra följande
mysql_query("SET NAMES utf8", $this->connection) or die(mysql_error()); mysql_query("SET CHARACTER SET utf8", $this->connection) or die(mysql_error()); där $this->connection är detsamma som mysql_connect([Din databasinfo]); |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|