Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Felstavat i surftowns annons

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-31, 05:42 #11
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Tycker det är ganska hårt att kalla någon eller några för puckon på grund av en felstavning.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 07:06 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by htiawe@Mar 31 2008, 05:42
Tycker det är ganska hårt att kalla någon eller några för puckon på grund av en felstavning.
Man är inte ett pucko därför att man stavar ett ord fel. Men man är ett pucko om man inte kontrollerar kvalitén på sitt eget arbete innan man levererar till arbetsgivaren.

Personligen så tycker jag att "pucko" är ett för milt uttryck för att beskriva den här typen av inkompetens. Även ett pucko klarar av att öppna en texteditor såsom Word för att kontrollera stavningen. Det krävs en slarver för att lyckas med den här typen av misstag. Jag skulle föredra att anställa ett pucko framför en slarver. Ett pucko kan läras upp till att utföra enkla arbetsuppgifter helt felfritt. Det kan man aldrig lära en slarver.

Nåja, alla slarvar vi ibland. Så det är väl inte schyst att döma ut någon på ett enda misstag. Men det är skillnad på att slarva privat när man t ex skriver på ett forum och att slarva professionellt när man författar en reklamslogan...

Nu kanske det var arbetsgivaren som gav designern en spec med en felstavad slogan och denne gjorde bara som han blev tillsagd. Det här får mig att tänka på en av de första porslinsserviserna som anlände till Sverige med några av de första ostindiefararna. På ena sidan av kopparna så finns beställarens adelsmärke tecknat (som brukligt på serviser vid den här tiden). Men på andra sidan står det att läsa: "Idag var mor argare än vanligt". Den nitiske hantverkaren gjorde som han blev tillsagd. Problemet var bara att dottern i familjen gjort anteckningar till sin dagbok på teckningens baksida, innan den skickades iväg till Kina . Grunden för ett bra utfört arbete är alltid en välskriven specifikation.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 12:08 #13
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Det är ju lite svårt att veta den exakta orsaken till detta, men om jag skulle ta uppdraget att göra en sån här banner så skulle jag absolut stå för att jag var en jubelklåpare om jag levererade den med ett stavfel då det totalt handlar om mindre än 10 ord. Sen ska som sagt någon ansvarit mottagare också ha samma nedlåtande titel för att annonsen inte ens blivit riktigt läst innan den började användas.

Men nu kanske det är så att surftown har gjort någon snållösning och bett någon på supportavdelningen att slänga ihop en banner och lägga ut på nätet (skulle inte förvåna mig alls), då är det ju inte samma sak kanske, men ansvarig person på firman är fortfarande ett pucko som inte anlitade en komptent arbetare.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 13:04 #14
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by htiawe@Mar 31 2008, 05:42
När det gäller bra betalda reklammakare så är det befogat tycker jag. Jag tycker lika illa om journalister som inte orkar använda stavningskontrollen. Får man betalt förväntar jag mig att man gör ett ordentligt jobb och inget hafsverk (många journalister är överbetalda slöhögar mao.).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 13:16 #15
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
När det gäller bra betalda reklammakare så är det befogat tycker jag. Jag tycker lika illa om journalister som inte orkar använda stavningskontrollen. Får man betalt förväntar jag mig att man gör ett ordentligt jobb och inget hafsverk (många journalister är överbetalda slöhögar mao.).
Jag tycker det hela ar lite daliga rutiner...
tror dock att detta hander ratt sa manga

om ni kollar
har sa kan ni fa se nagra andra exempel, problemet ar att online e sa mycket billigare an offline sa darfor hander detta ratt sa ofta, hur manga ganger om dan far inte ni ett email som e felstavat eller anu vare missat en bild osv... (forlat for mina felstavningar har, behover ej nagra kommentarer om dom )
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 13:24 #16
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Flitig postare

Haha, vilken uppståendelse för ett stavfel!

Jag är själv lite av en "språknazi" ibland, speciellt gällande särskrivningar, men någon måtta får det väl ändå vara? Att kalla folk för saker för något sådant här, tycker jag extremt osmakligt och oprofessionellt. Eller ska vi börja kalla våra kolleger/konkurrenter för inkompetenta puckon? Låter knappast som en konstruktiv och rolig miljö, och verkligen ingenting som jag anser hör hemma på WN.

"Problemet" låg i att killen som gör våra banners är dansk, och han får de svenska översättningar från en av oss svenskar som jobbar på Surftown, bl.a. mig. Just detta stavfel var helt enkelt en miss i korrekturläsningen av oss. Som ni kan se, så är det åtgärdat nu... Så tack för att ni uppmärksammade det åt oss!

Det är alltså ingen slumpmässigt vald person på supporten som gör våra banners, utan vi har en väldigt duktig grafiker som gör detta arbetet. Och jag förstår verkligen inte hur man kan gå till attack och kalla någon för ett pucko och en inkompetent arbetare, på grund av att man missat en(1) bokstav i en banner, som dessutom ändras/uppdateras/byts ut relativt ofta... Då har man lite väl höga krav, och en usel social kompetens.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 13:48 #17
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by MrMike@Mar 31 2008, 01:23
fyi.. Det är (var) typiskt Göteborgskt att stava ordet Mig som Mej / Dig som Dej.. Ungefär som norrlännigar skriver int för inte.
Trodde det var talspråk som hade blivit skriftspråk?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 15:12 #18
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Originally posted by MrHandley@Mar 31 2008, 13:48
Trodde det var talspråk som hade blivit skriftspråk?
OT1: Jo, nu för tiden är det troligtvis så.. Men när jag gick i skolan, så fick jag höra det av min gamla svensklärare (som för övrigt var Stockholmska) att hon såg mellan fingrarna när jag skrev mej/dej just för att det var betydligt mer utbrett att skriva så här nere (GBG). Jag fick inte fel, men hon ville att jag skulle vänja mig av med det. Jag vill även minnas att jag sett detta i någon ordbok/parlör/(slangords-)lexikon där just den förklaringen stod.
Men idag så skulle jag nog säga att din förklaring håller bättre..

OT2: stog istället för stod, är för övrigt ett felstavat ord som jag tycker ser fult ut.
MrMike är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 15:12 #19
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Är det verkligen grammatiskt korrekt att skriva "pröva nu" och inte "prova nu"? Det känns ju helt skandalöst det här!
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 15:35 #20
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by JonathanS@Mar 31 2008, 14:12
Är det verkligen grammatiskt korrekt att skriva "pröva nu" och inte "prova nu"? Det känns ju helt skandalöst det här!
Vi glada skåningar ser inga problem med "Pröva nu", men för att behaga er norrlänningar så får vi väl ändra det till "Prova nu".

Vår fagra dialekt passar tydligen inte er storsvenskar. Men vi har i varje fall inte isbjörnar på vägarna... DET är skandalöst om något! Vägarna är till för traktorer och rullebörar!
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017