Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur göra dynamiskt innehåll i flashapp. sökbart?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-29, 19:05 #1
Dood Dood är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Medlem

Jag har en liten flashapplikation på en sajt där medlemmar kan skapa innehåll och fylla på texter som visas i denna (php+mysql). Denna text skulle jag vilja bli sökbar på google - men hur?
För att nå respektive medlems innehåll behövs idag två st parametrar - medlemsid och artikelid.
Någon som har idé om hur jag gör texten nåbar från Google med länk till detta innehåll?
Tacksam för alla uppslag!
Dood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-30, 15:17 #2
Medlem

Medlem

Skulle en lösning kunna vara att man förutom att ladda och visa texten inne i flashapplikationen på sidan också lägger texten på sidan på något sätt (dock ej synlig för dem med flash installerat)?
Hur gör man i så fall för att Google ska kunna hitta denna unika länk? Måste denna länk finnas på någon sida för att Google ska kunna snappa upp den?
Någon som kan ge tips?
Oläst 2008-03-30, 16:16 #3
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Flitig postare

Använd swfObject för att bädda in så är det superenkelt att visa alternativt innehåll för användare utan flash och sökmotorer.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-30, 16:57 #4
Medlem

Medlem

swfObject är kanon - jag använder det idag.
Men räcker det att trycka in texten även där? Hur snappar Google upp dessa sidor som kräver inparametrar för att visa texten? Måste dessa länkar finnas på någon sida så att Google kan leta sig vidare till dessa?
Räcker det i så fall att dynamiskt fylla på denna sida med länkar till innehållet allt eftersom medlemmar skapar nytt innehåll för att Google ska "ha koll"?
Hur gör ni för att snabbast få dynamiska sidor indexerade på Google?
Oläst 2008-03-30, 22:13 #5
Flitig postare

Flitig postare

Egentligen så kan ju innehållet i din flashcontent div vara en liten PHP driven HTML sida som presenterar precis samma data som din flashapplikation..

Om du har inparametrar för datan som du använder i flashapplikationen så är ju de tillgängliga även i PHP, så det går att ha samma states i båda versionerna vilket gör att du kommer till rätt "sida" i flashapplikationen från specifika reultat i sökmotorer.
Oläst 2008-03-31, 09:21 #6
Medlem

Medlem

Tack för dina svar!
OK men hur får jag Google till att snappa upp de olika "sidorna"? De nås endast innefrån flashapplikationen genom länkar idag eller via en direktlänk som medlemmen har tillgång till. De finns alltså inte tillgängliga från startsidan på sajten eller så. Ska jag skapa och uppdatera en sida med länkar till alla "sidor" dynamiskt som Google kan snurra igenom eller hur går man tillväga?
Det finns dessutom medlemmar som valt att ha sina "sidor" privata så dessa ska ju inte dyka upp på Google dessutom.
Tacksam för all vägledning!
Oläst 2008-03-31, 13:37 #7
Flitig postare

Flitig postare

Om det är en applikation som kan logiskt delas upp i sidor skall det inte vara några problem.

Vad du skall göra först och främst är se till att det är möjligt att djuplänka till specifika sidor i flashapplikationen.
Du kan kolla in swfAddress för att fixa den biten.
http://www.asual.com/swfaddress/

Varje "state" eller sida i din flashapplikation har då ett id parameter som du kan länka med.
Om jag t.ex. frågar efter sidan "blablabla" så laddar flash in och presenterar det relevanta innehållet från databasen.
Saknar användaren flash så plockar du upp samma id med PHP i din flashcontent div, och läser in och presenterar samma data men denna gången med HTML istället.

För att få sökmotorn att plocka upp samtliga sidor får du se till att alla sidor finns länkade från innehållet i din flashcontent div då man laddar sidan utan en parameter specificerad, alltså får du återskapa den navigation du har i din flashapplikation i HTML.

Svårt att förklara hela processen med några ord, men kolla in det seo exempel som kommer med swfAddress så kanske det blir lite tydligare.
Oläst 2008-03-31, 14:12 #8
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar

Reg.datum: Mar 2004
Vad är det för site?
Varför bygga en hel site i Flash?
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 16:25 #9
Medlem

Medlem

OK - tack för ditt svar Blixtsystems! En sak jag fortfarande inte riktigt greppar är hur google ska hitta dessa specifika sidor (som nås genom 2-3 st inparametrar till php-scriptet). När medlemmen valt att publicera "vyn" med text/bild/flashinnehåll i flashapplikationen så nås denna vy endast av inloggad medlem eller genom direktlänken (som medlemmen fritt får använda sprida för att visa sin vy på sin hemsida, blog etc). Det kommer således inte att finnas någon länk till medlemmarnas "vy"-sidor från huvudsajtens startsida.
Måste jag dolt på huvudsidans startsida lista alla länkar för att Google ska söka igenom och indexera dem eller hur går man tillväga?
Lite klurigt att förklara, jag har sökt men inte hittat liknande upplägg någonstans hittills. Grymt tacksam för alla uppslag och idéer!

xpat - Grundsiten är i HTML men applikationen som är en tjänst för medlemmar att använda är helt bygd i flash då den skulle vara svårt att återskapa med endast HTML och Flash ger stora fördelar i applikationsbyggadet. Innehållet som medlemmar skapar kommer endast vara synligt genom flashapplikationen som nås av inloggad medlem eller via direktlänk via 2-3 inparametrar. Siten/tjänsten är under utveckling/test än så länge.
Oläst 2008-03-31, 17:08 #10
Flitig postare

Flitig postare

Jag vet inte om jag förstår problematiken riktigt.
Om det inte skall gå att navigera till vissa sidor utan att vara inloggad så borde det inte heller vara önskvärt att sidorna skall indexeras i sökmotorer?
Så det du vill är alltså att sidorna inte skall länkas från din sida utan bara från andra sidor om användaren väljer att publicera dem där?
Då behöver du inte länka till sidorna själv. Sökmotorn hittar en länk till en viss sida på en blogg och följer den till din server och där så känner sin swfObject kod av att den skall visa sidan som HTML, och PHP kollar vad det är för parametrar och plockar fram rätt information att visa.

Vill du att det inte skall vara möjligt att kolla in användare genom att mata in parametrar på din sida så att användares sidor blir tillgängliga utan att de vill så är väl det enklaste sättet att kolla referer så att sidan måste vara länkad från en annan server, men det är inte helt tillförlitligt.
Kanske man kan låta användare markera sidan som publik om de vill?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017