FAQ |
Kalender |
![]() |
#81 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Vilken diskution... :-)
Fråga: Vad kostar det egentligen att driva en 1U-burk per månad i el? (Mellan tumme och pekfinger) (Jag är inte i hostingbrachen så jag har inte en susning om vad det kostar) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men Patrikweb... Jag undrar fortfarande var du köper din utrustning?
Du skriver att du för priset av två co-location, som hos dig kostar 295:-, kan du leverera ett helt rack? Har du någon gräns för hur mycket man får handla hos dig? ;-)
![]() |
![]() |
#83 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag köper all utrusstning helt lagligt.
Ekomiskt skulle det fungerat för det jag sa, men fungerar ju självklart inte i längden. Pga platsbrist om man skulle få plats med antal skåp. Men skulle inte gå förlust att endast ha 2 kunder i ett skåp endast. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Okeeej...
Så .. att anställa menar du är onödigt? Vad händer nu om du har flera kunder. Ska du supporta privatkunder, sköta ekonomi, drifta nät samtidigt? Kommer du kunna vara på flera platser samtidigt? eller ska du bara förlita dig på "konsulter"? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
VAD är det som inte funkar i längden? Internet? Kalkylen? Mopeden? Pga platsbrist? Jag hänger inte med alls? Om kalkylen håller ekonomiskt så är det väl inga problem att få tag på mer yta att ställa rack på? Finns massor av lediga lokaler i vårt avlånga land, även massor av mark att få tag på om man vill bygga själv och lära sig att snickra och träffa massa roligt byggfolk.... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
och jag tror hans argument att det inte funkar i längden är ju om man får alla dedär hundratalet eller tusentalet racks som får plats där han har tillgångar nu och på väg i framtiden. aka platsbrist vid många många skåp. Jag ser inte några gigantiska problem faktist. har du tittat hur mycket trafik patrik erbjuder på sin minicolo? det är inga farliga summor. Sedan jobbar vissa som livsnjutare. mat på bordet, tak över huvudet. Det är iallafall mina enkla krav här i livet. om man inte hinner med att göra allt som ska göras.. då har man växt.. och då har man inkomst att anställa. o då är det problemet fixat.. ser inte riktigt problematiken mer än att flera vill munhuggas fram o tebax.. kramas? och kom tillbaka till TOPIC för stackarn som försökte få lite klarhet i djungeln. ett tips till topicstartaren.. läs de inlägg gjorda i denna tråd angående fakta om olika colo erbjudanden. håll dig borta ifrån det dyraste om du har fickor som inte är så fulla och en chef som bryr sig. dyrast måste inte vara bäst.. billigast måste inte vara sämst.. men dyrast behöver inte vara dåligt för pengarna heller.. men kolla upp saker och ting noga och kolla vad det kostar att få tillgång till sin server/ servrar. och även om något händer klockan 22:00 vad gör du då? vad kostar reboot? är du okej med att betala dessa kostnader som detta kan innefatta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hum ja... Om kalkylen inte håller när hallen blir full, ja, då har du ju taqgit för lågt pris och av 295 kr X 2, minus, tillsammans, cirka 250 kr i el, så menar du, åter igen, att kalkylen håller...?
Ett helrack finansierar du för cirka 340 kronor i månaden, inklusive avskrivningar, hallhyra, service (din del då), nät etc? Det är bara att gratulera. Mervinst - ja, det är lite off topic, men det är ju viktigt att peka på hur de som erbjuder lågbudget-colo resonerar. Det kan ju kanske tända ett och annat Liljeholmens....
![]() |
![]() |
#89 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker det känns som att ni missförstår patrikweb med flit? jag tycker inte det är ett svårt resonemang att följa.
Han har satt lite lägre vinstkrav på sitt företag för att han vill leverera bra kvalitet till ett lågt pris (jag har ingen aning om han lyckas eller ej). Vad är det för konstigt med det? Alla vill inte ha vinstmaximering utan nöjer sig med "tillräcklig" vinst. Utan att vara allt för insatt i hotellbranschen så tycker jag inte heller det är svårt att följa och köpa resonemanget om skalfördelar och hur olika tjänster ger olika typer av merförsäljning som gör att man kan sälja ursprungstjänsten med liten vinst eller tom förlust. Hur tror ni Loopia och andra räknat hem sina domänpriser - uppmärksamhet och mersförsäljning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
|
||||
|
Jämför du på riktigt patrikweb med loopia ?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|