FAQ |
Kalender |
![]() |
#91 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag förstår inte riktigt. Är inte 15 kr för webbhotell överpris hos Patrikweb då? Jag läste ju precis att en colokund täcker kostnaden för hela Patrikwebs webbhotell... Borde inte webbhotell vara gratis på patrikweb.se då?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Tycker vi fått fram massor av värdefull information och synpunkter kring vad som är bra colocation om man väger in pris/kvalite/innehåll. Diskussionen har visserligen gått åt att handla om företagsekonomi, vilket kanske är något ur fokus. Jag fick idag en fråga från en ung tjej som pluggar företagsekonomi i gymnasiet: Fråga gäller visserligen marknadsföring, men sätter ändå hela vår diskussion på sin spets. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men det är väl lite inställningen hos Patrik. Han pratar ju inte direkt gott om sina konkurenter. " Nu tänker du fel, att ha anställda är att minska vinsten." "försöker få kunder att tro att det kostar mycket" "Jag köper all utrusstning helt lagligt." !!!??? osv.... Efter att Patrik har suttit häktet för att ha gjort inbrott och stulit nätverkshårdvara så funderar säkert många på hur han kan ha låga priser och kanske funderar på om han köper mat för pengar han får in på "annat sätt". Jag vet dock inte om han blev dömd för det, men det kanske någon vet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
PRQ:s förtjänster som webbhotell har ju flera gånger här diskuterats utifrån tillslag, beslag och nu senast åtal i piratsaken. Samma typ av diskussion borde man kunna ha med andra leverantörer som har svårt att hålla sig på rätt sida lagen. Betyder inte att alla som skriver här på WN ska granskas offentligt. Men erbjuder man tjänster som företag får man finna sig i en viss granskning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
|
|||
|
Är ju knappast att sälja under inköpspris om man kan ha 30-50% marginaler?
Att ha anställda minskar vinsten, finns ju en anledning till att företag sparkar anställda när dom vill öka resultatet. Ja, så klart att många företag försöker få kunderna att tro att sakerna verkligen kostar mycket medans i verkligheten så har dom kanske riktigt stora marginaler. Har alltid haft laglig inköppt utrusstning till företaget, och du snackar om saker som är rätt old nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |||
|
||||
|
Citat:
Det är aktiekurskåta koncernchefer som sparkar för att öka resultatet kortsiktigt, kolla på Ericsson som nu har problem att rekrytera kompetent personal. En klok företagsledare ser till att inte samla på sig dödvikt utan ser till att personal som inte har full beläggning antingen utbildar sig eller får ändrade arbetsuppgifter. Att göra sig av med personal är ju endast ett alternativ om man ser att personalen saknar utvecklingspotential, att det inte finns långsiktig beläggning eller om företaget är konkursmässigt (redan försent iofs). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Patriks synsätt fungerar ju uppenbart för honom och det beror väl till stor del på hur man väljer att utforma sin verksamhet och vilket sätt man behandlar inslag som t.ex anställda eller utrustning.
Dock är jag lite nyfiken på vad som menas med det som är "old"? Finns det någon tråd om det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Man får väl anta att polisen kollade upp att sakerna i firman var lagliga. Om du kunde sälja stöldgodset privat så kan du ta ut mindre priser till dina kunder genom att du inte behöver betala ut lika mycket vit lön till dig själv. Om du själ saker som är gamla eller är väl lika allvarligt som de är nya? Jag har ingen aning hur gamla saker du stal, eller ens vad du stal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
jadu.. vette fanken vad man ska säga mer än att max slog huvudet på spiken!
Tycker vi låter tråden dö för det är faktist ganska mycket munhug och ovilja att förstå/acceptera. Sedan att patrik inte är den bästa på formulering borde ni alla vara vana vid vid det här laget. och att konkurrenter är de som inte gillar tanken att någon kommer med ett lågpris bolag är inget att bli förvånad över. Och bara för att nu tex patriks colo kan betala för hans webbhotells kontons kostnader.. betyder väl inte att han inte ska ta betalt där heller? De pengarna är ju enligt hans egna filosofi namnade till återinvestering. Mitt nick mervinst vill du inte jag ska förklara för det är helt annan filosofi som fick fram det namnet på en ganska stor tjänst som fanns för ganska många år sedan. alla de kunder som finns på WN till någon av de tjänster och produkter jag har vet nog oftast att jag inte suger dom tomma och sedan drar till bahamas.. dom ger mig luddet i fickorna och jag äter gott på polarns restaurang ![]() Just för att jag gjort allt det viktiga för honom i hans uppstart. och resten av vinsten går till att ge kunder allt som går med de pengarna.. och ni har verkligen snöat in på patriks minsta colo erbjudande.. till och med efter min förra post.. Gränsen av antalet colo är X.. X är storleken på ledigt utrymme i de datacenter han har tillgång till och kan få tillgång till TILL det priset han tycker är okej.. en realistisk syn på det hela VET att det inte skulle bli endast denna minsta colo som alla köper. alla växer.. olika fort och på olika sätt.. men alla växer. låt oss säga han är nära bristningsgränsen för antalet servrar han får plats.. då säger han ju såklart stopp eller hur? inga fler kunder.. det låter skitkonstigt för en hel del.. jag vet. Men om han har en liten förtjänst på den minsta colo erbjudandet och får så många som han klarar.. då har han tillräckligt med pengar för att anställa osv osv.. Jag ser verkligen inte problemet och MAX satte bullseye tror jag. Sedan att många funderar över patriks förflutna det kan jag klart förstå. av min erfarenhet av polisens tillvägagångssätt från förr så brukar de kolla alla papper/kvitton så utrustningen är laglig.. och detta har patrik kvitton på. Om han skulle göra något sådant igen så är han dummare än vad NI tror.. och det tvivlar jag på. han har för mycket att förlora nu. Vad som hänt förr.. det finns säkert på papper om det ens har hänt. att peta på en hackkyckling gör ingen häftig för fem öre. Jag har ett klanderfritt brottsregister och misstankeregister. Jag har gjort utdrag när jag skulle jobba på dagis som specialpedagog förra året. Och det var som det ska vara då jag inget gjort förutom kanske snattat en klubba som barn kanske. Men jag har en stor uppsjö av vänner som en gång varit kriminella. De hade dock inte fortsatt vara mina vänner om de inte ändrat sig.. Och de har de.. var enda en.. de växte upp helt enkelt! Någon driver droginformation för ungdomar och någon är högre inom junis (iogt's ungdoms blabla något). Kom med något vettigt nu istället. Patrik har förklarat sitt företags sätt flera gånger. Flera andra har förklarat vad patrik har förklarat... Ska vi dra det en gång till? Börjar kännas som o argumentera med mitt ex.. en kvinna för övrigt.. (sorry ni andra kvinnor.. stereotypen gäller er inte alla.. kram?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad de flesta här försöker få klarhet i är nog snarare hur en fullvärdig hostingtjänst kan levereras till ett pris som det inte ens går att finansiera driften av den för hos någon annan.
Det är kanske inte helt förvånande att vi undrar, men givetvis kan man driva företag på olika sätt. En del ser att vinsten inte behöver vara större än att man överlever, men det brukar bara fungera när man är ensamföretagare eftersom vinsten är det som normalt driver ett företag framåt. Vi diskuterade från början kvalitet på hosting och då är det, tycker jag, relevant att diskutera hur en tjänst kan säljas till osannolikt låga priser (sedan om verkligheten är den att den verkligen säljs så billigt, det vet jag inte, men det är så den marknadsförs här).
![]() |
Svara |
|
|