FAQ |
Kalender |
![]() |
#61 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan är frågan hur mycket kunderna vill betala extra för ha det helt extremt centralt med. Men kan förstå att andra som är många gånger dyrare kan gnälla en hel del. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Extremt centralt?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
|
|||
|
Tänkte på exempelvis Bahnhof i Sth, deras hyra lär vara rätt hög.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Patrik: Kan vi inte få ta del av dina kalkyler som är så bra? Jag är också väldigt nyfiken hur det kan gå ihop sig om man inte "lånar" utrustning från andra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
|
|||
|
Citat:
Men jag går ju inte förlust på mina priser så det borde bevisa att det går. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Säg att du som ensamföretagre vill ha ut 15.000:- i lön (jag antar det är lågt räknat). Hur måna colocation-burkar måste du sälja för 295:-? Elen/kylan kostar 100:- på server eller? Vad kostar rackplatsen för dig? Vad kostar bandbredden för dig? Hur mycket utrsutning måste du köpa? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
har man colo har man ofta andra tjänster också.
bandbredd i olika storlekar är också en sak som varierar helt på kunden. en kund för minimum colo kostnad o sen dendär som betalar för 10mbits helt egen trafik. konsult arvoden, vps, webbhotellskonton serveruthyrning osv osv osv.. om kunderna endast köpte mini colo varianter så skulle det vara jobbigt. men nu gör man ju inte bara sånt. Sen vad man behöver för att leva går att diskutera och är olika.. vissa har väldigt billigt eller gratis boende. Det är bara några saker.. man kan göra ganska mycket och man har låga utgifter och inte en massa onödigt. och jag tror alla som jobbar med hosting branchen kan hålla med om att marknadsföring är en gigantisk budgetdödare.. om man inte lever på sitt rykte och kunders referenser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
|
||||
|
Citat:
Men jag har ju mer än colocation, från eget nät (Internet / Bredand / WAN / VPN) tjänster till sista tjänsten i kedjan webbhotell. Så hela kostnaderna fördelas ju på alla tjänster man har, exempelvis så kan vissa av dom tjänsterna bli 0:- i faktiska kostnader då redan en annan del betalar det. Men om man räknar marginaler på 30-50% på colocation del så får du räkna lite själv. Hur mycket utrusstning att köpa var ju lite konstig fråga, beror ju på hur mycket man växer och antal kunder eller om man menar utrusstning för ansluta en stad till bredband eller endast till datacenter biten. Varje del är ju en del av hela kedjan som behövs. Men grunden i Core är Cisco 7200 / 6500 modulära saker som kan sättas ihop för N+1 redundans. Men det handlar om att det går att erbjuda till bra pris med kvalitet, sedan att många gnäller över det är ju en annan sak. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
|
||||
|
Jag tror inte på något sätt någon gnäller, vi sitter (nåja) alla förbluffade över att du trotsat naturlagarna vad gäller företagsekonomi.
Du borde söka in som ekonom, jag vet många bolag som skulle betala miljoner för den kunskap du besitter i att beräkna och forma ekonomin, och de va varken ironiskt eller ett skämt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
|
|||
|
Jag har aldrig sagt att pengar är fel att tjäna, dock tycker jag det är fel ta mycket betalt för en tjänst och inte göra allt för att den ska bli bättre och fungera bättre.
Normalt så sattsar många företag på så stor vinst istället för att lägga mer pengar för mer redundans eller så. Då kan man fråga sig varför man ska betala kanske 30 tusen för den extra tjänsten hos ena när man kan få lika bra tjänst för kanske 3.000? Men för egen del så driver jag företag av eget intresse, så mår bättre att lägga pengarna på bättre tjänst och utbyggnad än att låta dom damma på ett bank konto. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|