FAQ |
Kalender |
![]() |
#171 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Fast om man klarar en vecka eller ett par dagar spelar mindre roll om man har vettigt avtal med leverantör av diesel. Det är kanske andra faktorer som är viktigare, såsom det faktum att alla delar verkligen fungerar, att det finns underhållsplaner, regelbundna tester etc.
Se bara på Bahnhof vid det senaste stora strömavbrottet i Stockholm där en slang inte satt korrekt och därmed fungerade inte dieseln... Detta trots nyligen utförd service (men uppenbarligen inte testat efter service). Med viss reservation för att det var en slang, men det var något synnerligen banalt.
![]() |
![]() |
#172 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
jaah servrar på bahnhof har dött för de inte hade kontroll på kylan fullt..
Vet att flera fått hämta sina servrar som bränt för det var för varmt... Och som xamba säger så är det bra rutiner osv som är en väldigt viktig faktor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#174 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om Bahnhof behöver uppgradera sin kyla så har de antingen en väldigt dyr historia framför sig eller får köra vattenkyla. Deras utomhusenhet(er) står ju på taket på ett 8(?)-våningshus medan serverhallen ligger på bottenplan! Jag förstår ärligt talat inte hur de tänkte när de valde att bygga hall i det huset. Just god tillgång till kyla är ju KRITISKT - ett stort kylhaveri är ju långt värre än ström- eller nätavbrott. Har de några nödlösningar för att undvika att hallen blir en stor serverugn (forcerad luftcirkulation, ta in utomhusluft, etc)?
I t.ex. RixPort80s Hammarbyhall (eller för den skull vår) är det en synnerligen enkel historia att montera upp en ny utomhusenhet. (Fast vi har ju en del vattenkyla också av diversifieringsskäl. Men det känns faktiskt inte helt rätt att den står och drar ofantliga mängder vatten som bara värms upp några grader för att sedan hällas rakt ut i avloppet...) Dessutom - hellre flera små än 1-2 stora, för redundansens skull. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
ja du det där huset är högt för att värme ska ner..
temperaturen känns väldigt udda och ojämn inne i hallen dessutom på bahnhof. det är ett ganska litet rum som är helt isolerat.. om värmen dör så blir det en garanterad stekugn. om de har luftintag ifrån utomhus luft vet jag inte men om dom inte har det så kan det ju förklara varför endel haft brända servrar.. men dom har ju fler hallar än den. som tur är. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har de den korrekta organiseringen av racken, dvs 'hot/cold rows' - insug mot insug, utblås mot utblås?
Annars kan det bli ineffektivt och rätt mysko temperaturskillnader när en rad rack suger i sig en annan rads varma utblås. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
hmm nu minns jag faktist inte hur de andra raderna såg ut. den jag var vid var just servrarnas framsida på båda raderna emot varandra..
dock kändes det väldigt fluktuerande med värme/kyla fram o tebax. slutade med att jag satte röva över ett uppblås av "kyla" så jag fick lite svalka ibland :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Man verkar kunna säga:
Stora hall = kan bli stora svårlösta problem Liten hall = små lättlösta problem |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Stor hall = mer volym = lättare att kyla
Fast det är ju inte så enkelt. Det måste planeras ordentligt så att man antingen har varma och kalla rader som PRQ skriver eller tillräckligt med utrymme mellan raderna så att den kalla luften kan sugas in i racken via kalluftsintag i golvet t.ex. och att utsugen i taket är rätt dimensionerade. Bra takhöjd underlättar. Normalhöjd är inte så kul. Finns det spec:ar hur sånt är löst t.ex. i BGCs nya? De kanske inte är allmängods iofs men det vore intressant att få veta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad brukar tempen ligga kring i lite större hallar?
I hallen som IP-Only har i gbg så är det typ 25-26 grader varmt, och det är väl en ganska stor hall ändå? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|