Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Reklam i tidningar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-27, 23:15 #1
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Bara ett inlägg till!

En god vän och kund till mig vill göra annonsering i tidningar.
Jag tänkte kolla vilka ni har bra erfarenheter av?
Det är webdesign och webhotell som är deras primära produkt.

Hans budget är inte direkt stor heller så det får vara något med måtta.
Han hade tänkt sig några tusenlappar för den första annonsen.
De pengar som kommer ifrån det kommer användas för att köpa mer reklam.

Datortidningar känns som det mest logiska valet självfallet.
Vilka tidningar skulle ni rekommendera?
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-27, 23:46 #2
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Idg.se (online reklam) altn. deras tidning Internet World.
Vill bara säga att han dock inte ska räkna med att "tjäna igen" så mycket pengar på reklamen, har han tur så går det bra men han kan alltid nöja sig med att synas i media, vilket förhoppningsvis gynnar han långsiktigt!
Samben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-28, 00:09 #3
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Nu var väl frågan om tidningar och jag skulle utan tveka rekommendera Internet World och Datormagazin. Båda är bra tidningar att annonsera i, men för några få tusenlappar får man inte mycket till annons om man inte bearbetar dem hårt...

Tag kontakt med dem och kom sedan ihåg att det alltid finns prutmån... Långsiktighet är viktigt, för du lär inte se pengarna åter efter bara en annons, såvida du inte har hyfsat stor tur.
Oläst 2008-02-28, 00:53 #4
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

man kanske får mer för pengarna om man kör affliate istället?
är detta krångligt att komma igång och vad brukar dom kräva för att man ska komma igång?
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-28, 08:07 #5
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Stod lite om det i Internetworld.

http://internetworld.idg.se/2.1006/1.146867
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-28, 08:11 #6
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Min erfarenhet är att tidningar ger ganska lite om man är ute efter att ragga kunder. Är man ute efter att bygga varumärke så funkar det dock rätt bra.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-28, 09:40 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Printannonsering (=tidnignar och annat gjort av döda träd) är främst för att skapa och bygga varumärke. Svårt att se direkt koppling till försäljning, och därför ser man ibland ner på det, men med rätt budskap i rätt kanal så kan man hamra in en spik till den sitter. Man läser ofta teknikinriktade tidningar för att få information om produkter och då är annonser rätt väg att nå folk. Men då handlar det tyvärr om mer pengar än några tusenlappar. Min rekommendation är att köra återkommande annonsering med tydligt budskap om produkten. Stort eller smått är inte så noga. Placering är viktigare. Tänk målgrupp. Datanördar hittar du bland IDG:s läsare men om du vill nå marknadsfolk så kanske Resume eller Dagens media är bättre.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-28, 09:51 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Räkna med minst 5 - 10 000 kr per annons för en liten annons och vid annonsering i ett helt år.

Internet World och datormagazin kan nog vara bra, men du bör nog ha avsatt åtmistone 250 000 kr av årsbudgeten för att det ska vara lönt. Det tar tid att få igen pengarna om man får det alls.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 04:36 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag ser tidningsreklam i tryckt form som ett alternativ för etablerade verksamheter, eller nya företag med mycket startkapital, att bygga upp sitt varumärke. Det är inte ett bra val om man har några tiotusen kronor i marknadsföringsbudget och vill konvertera de investerade pengarna i avslut.

När det kommer till marknadsföring så skulle jag gissa på att de flesta internetbaserade företagen följer detta mönster:

Internetreklam
Press & Radio
TV-reklam
Sponsring av stora evenemang

Sen finns det naturligtvis flera kanaler såsom gerillamarknadsföring, direktreklam, telefonförsäljning, spam, mm, mm.

Reklam i tidningar kan fungera bra, men i så fall måste man vara konsekvent. Det räcker inte med en enda annons. Om man däremot annonserar regelbundet i flera stora branschtidskrifter så kan man nå mycket bra resultat. Ett exempel är E-butiker.se som bombar så mycket tidningsreklam att jag i ett svagt ögonblick nästan övervägde att prova deras system. Det är ett av Sveriges mest använda e-handelssystem, trots att det mer liknar en relik från 90-talet. Allt går att sälja med mördande reklam.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-29, 08:09 #10
Supermoderator

Supermoderator

Gustav, och alla andra som pratar papperstidningsreklam, ni har så rätt... Vi har under många år prövat olika former av marknadsföring, men var under en period helt fokuserade på datortidningarna.

Det gav utan tvekan resultat, men ställt i relation till insatsen är det tveksamt om det lönade sig. Vid den tiden lade vi cirka 25% av vår omsättning på denna typ av reklam i Datormagazin och Internet World (främst, men även några andra mindre datortidningar). Vår omsättning ökade visserligen med 50%, ungefär, under hela den perioden (som var drygt 30 månader), men det fanns olika anledningar till omsättningsökningen.

Vad jag vill säga är att det är viktigt i alla marknadsföring att tänka långtsiktigt. Gör man inte det skall man definitivt inte tänka papper. Det finns dock undantag, till exempel om man skall deltaga i någon mässa eller liknande och det finns en mässtidning, ja, då kan en engångsannonsering ge fint resultat.

Med en begränsad budget, "några tusenlappar", skulle jag prova annan marknadsföring, som kanske kan ge den form av snabb återbetalning som verkar vara målet för din vän. Google adwords kan fungera så, om man har en tillräckligt unik produkt och framtoning i sin marknadsföring, men det tror jag är svårt att nå inom det svårt konkurrensutsatta segmentet "webdesign och webhosting".

Det är knepigt och jag sitter inte riktigt inne med några patentlösningar (då hade jag använt betydligt mer av vår budget till marknadsföring idag)...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017