FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Halloj, bygger på en tjänst där man som arbetsgivare kan posta jobb osv. Jag tänkte ta betalt ~10 kronor per jobb som betalas via SMS. Måste jag starta företag eller liknande för att få göra det? Så att inte någon kommer och kräver skatt i efterhand.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej, du kan redovisa vinsten i din deklaration.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan väl ha det som hobby eller förening ?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Dessutom drar väl MOSMS arbetsgivaravgifter och skatt automatiskt innan dom betalar ut till privatpersoner?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad som är en hobby kan ju alltid diskuteras, men detta torde ju inte vara en hobby... Du bygger en tjänst som riktar sig till företag och det kanske dessutom gynnar din tjänst om det vore ett företag som företagarna hade som motpart.
Vore jag du skulle jag överväga ett företag. Bäst är kanske att ringa Skatteupplysningen. Jag har själv fått mycket bra och professionell hjälp där(inte alltid, men oftast).
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fabian har helt rätt, mosms är nog det bästa alternativet för dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag får nog hålla med Xamda här.
Företag anses vara en starkare part än en privatperson varför kund/leverantör-relationen blir omvänd och det blir svårt att komma fram till vad som skulle gälla juridiskt om det uppstår problem. Med ett företag bakom tjänsten blir rättsläget klarare och det känns mer förtroendeingviande dessutom.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns inget definitivt svar på din fråga. Generellt håller jag med Xamda men däremot så finns det ingen större poäng med att starta eget för din del om detta bara kommer ge dig en liten sidoinkomst. Det kan då räknas som en inkomstbringande hobby. Skattemyndigheten kommer inte att bry sig så länge det bara är småpengar.
![]() |
Svara |
|
|