Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad skall jag tänka på när jag lejer bort ett jobb

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-26, 13:21 #1
Edman Edman är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Nykomling

Hej!

Vill först och främst presentera mig som en relativ amatör inom området. Jag är ingen fena på hemsidor, det bör ni veta. Visst kan jag knåpa ihop en och annan lättare html-sida men inget mer avancerat. Kodning har jag knappt sysslat med alls. Detta för att veta vilken nivå ni bör lägga er på i förklaringarna jag söker.

Hur som helst. Jag och en god vän har startat upp ett bolag där vi skall driva en tjänst via en hemsida. Vår produkt är själva hemsidan och därför är det denna vi kommer ha 110% fokus på innan lansering. Den sida vi kommer låta någon göra skall vara snygg men framförallt otroligt användarvänlig. Vår målgrupp är i åldern 25-55 år gamla, både datorvana men även sådana som bara har datorn som stöd i sin verksamhet. Därför är smarta funktioner väldigt viktigt. Knapptryck på sidan som "utåt" är väldigt lätta, men där det kanske krävs mer avancerad kod "bakom" sidan för att få det att fungera. Tänk lite prisjakt.se och vi hamnar lite inom ramarna för hur vi vill utforma vår sida. Kanske inte just själva sökfunktionen, men det lätta på sidan som helhet.

Eftersom varken jag eller min vän är särskilt insatta i just biten att skapa hemsidor tänkte jag vända mig till er. Vi förstår att vi kommer behöva spendera en hel del pengar på det här och vill därför inte köpa grisen i säcken. Vi vill heller inte gå i några fällor som gör att vi "låser oss" till en viss standard allt för mycket. Vi planerar att bygga ut sidan med fler funktioner inom en 1-års period och ser därför mer än gärna ett samarbete med den personen som vi tänker låta göra hemsidan.

Så nu vill jag ha era åsikter om det hela. Vad skall vi tänka på för att, ja, helt enkelt inte bli lurade?

Jag vill givetvis inte avslöja vår affärsidé eller koncept, men jag kan säga så mycket som att en rad företag kommer finnas registrerade på hemsidan. Dessa vill vi skall kunna ha egna inloggningar. Vi vill kunna få ut statistik över hur mycket besök en viss företagsprofil har på vår hemsida etc. Det skall vara lätt för oss att kunna byta ut banners/loggor. En admin-login med grafiskt gränssnitt som är lätt för oss mer okunniga att sköta och kunna administrera stora delar av siten är A & O. Vi ser gärna att vi kan sköta så mycket som möjligt själva eftersom uppdatering av sidan kommer ske väldigt löpande och sedan endast behöva kalla in designer/kodare då vi vill addera fler features till sidan eller ändra mer grundlig kod.

Så vad har ni att kommentera till detta?
Vilken prisnivå tror ni är rimlig att ligga på? Är detta något man skall fastställa innan sidan börjar skapas eller ta efter hand? Tänker främst på att vi säkerligen kommer komma på idéer eller fler förslag "under skapandets gång", så att säga, och således kan ju arvodet till skaparen tänkas höjas. Eftersom många av er här sysslar med just denna typen av verksamhet önskar jag gärna svar från er och hur ni går tillväga.

Vi kommer givetvis att ta in offerter, men vi betalar hellre mer för en pålitlig person med fler bra referenser än en billigare person som är nyare i branschen. Sen har vi även en fråga när det kommer till copyright. Om vi låter en person göra en sida åt oss och vi betalar honom, äger vi då all kod eller skaparen det? Skall man skriva kontrakt för sådant?

Sen måste vi ju även gå igenom sidan väldigt utförligt ihop med skaparen, vad har man för garantier att denne inte tar affärsidén och kör sitt eget race?

Mycket frågor, jag vet. Men vore Väldigt tacksam då detta känns som enda vettiga stället att faktiskt få hjälp med svar på dessa. Önskar objektiva svar och gärna från flera olika parter om rekommenderade språk att koda på etc, då vi är noviser inom området.

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Björn Edman
Edman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 21:07 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
Hej Edman och välkommen till forumet.
Initiellt tycker jag att ni är väldigt kloka i era tankar och er orolighet är befogad; det finns folk i branschen som inte har rent mjöl i påsen men jag tror och hoppas att minst 99% har moral och etik nog att inte sno en kunds (eller eventuell kunds) affärsidé och gör en spin-off eller rip-off heller för den delen.

Hur man skall introducera en affärsidé när man söker utvecklare har jag ingen bra lösning på dessvärre men avtal måste uppdagas där det står uttryckligen att all kod tillhör er och får endast spridas av er. Det får utvecklaren ta, om denna vill ha jobbet, helt enkelt. Känns spontant inte som en stor grej om man värnar om sin produkt/tjänst.

Se bara till att utvecklaren är på det klara vad som gäller med copyright och dokumentation m m.

Lycka till med ert projekt.

Jonas
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 22:43 #3
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Be era tilltänkta leverantörer att skriva på ett NDA (non-disclosure agreement) som förhindrar dem att ta er idé och gå vidare på egen hand. Detta är mer eller mindre standard.

Det är väldigt väldigt viktigt att ni gör en specifikation på allt ni vill ha med i den färdiga lösningen. Detta ska vara detaljerat och tydligt. Utgå inte från att något är underförstått eller "givet", allting som ni förväntar er ska finnas med, ner till detaljerna. Detta gör ni dels för att ni själva ska fundera igenom allting ordentligt från början men också för att ni ska kunna hämta in offerter på arbetet på ett bra sätt där leverantörerna har möjlighet att ge er en ganska precis prisupg. Att skriva en bra spec är en process i sig och väldigt nyttigt att göra för ett större projekt där man bör fundera igenom alla "svåra frågor" redan på ett tidigt stadie. Med en bra spec blir det också enklare att jämföra olika leverantörer då man vet att alla offerter bygger på samma krav från er sida.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 22:49 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Daniel.st@Feb 26 2008, 23:43
Be era tilltänkta leverantörer att skriva på ett NDA (non-disclosure agreement) som förhindrar dem att ta er idé och gå vidare på egen hand. Detta är mer eller mindre standard.

Det är väldigt väldigt viktigt att ni gör en specifikation på allt ni vill ha med i den färdiga lösningen. Detta ska vara detaljerat och tydligt. Utgå inte från att något är underförstått eller "givet", allting som ni förväntar er ska finnas med, ner till detaljerna. Detta gör ni dels för att ni själva ska fundera igenom allting ordentligt från början men också för att ni ska kunna hämta in offerter på arbetet på ett bra sätt där leverantörerna har möjlighet att ge er en ganska precis prisupg. Att skriva en bra spec är en process i sig och väldigt nyttigt att göra för ett större projekt där man bör fundera igenom alla "svåra frågor" redan på ett tidigt stadie. Med en bra spec blir det också enklare att jämföra olika leverantörer då man vet att alla offerter bygger på samma krav från er sida.
Tack för det tipset! Ett sådant avtal skall vi definitivt skaffa, även om vår affärsidé inte är unik i sitt slag så vill man ändå skydda sig mot den person/företag som skapar själva hemsidan. Det svåraste är väl egentligen, som du säger, specifikationen. Visst skulle vi kunna komma med 100%iga krav redan från början, så får skaparen säga ifall detta är möjligt eller inte att skapa. Problematiken är då att eftersom vi saknar erfarenhet inom branschen så kan det lätt hända att vi missar några viktiga aspekter. Därför önskar vi ju gärna att skaparen även ger oss tips på hur vi bör tänka (lite det som var syftet med denna tråd).

Men så länge ni inte vet vad verksamheten kommer gå ut blir det svårt för er att svara Så därför sökte jag mest allmännamässigt tips för vad vi bör tänka på. Men tack än en gång, vi skall definitivt ha försökt brainstorma och vaska ur de idéer som vi vill ha riktigt noggrannt!

Eftersom vi är så pass oerfarna ställer jag en fråga som är; Ungefär vilken nivå på hemsida får man för 25000:- inkl moms? Länka gärna så att vi kan se om det är alls vad vi tänkt oss eller om vi bör tänka i större banor.

Mvh Björn E
Oläst 2008-02-26, 23:47 #5
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Flitig postare
gooses avatar

Hej Edman,

Daniel.st har väldigt vettig info, tänk på att kravspecen är "kontraktet" när det gäller beställningen. Dvs det som inte står i kravspecen kan ni inte förvänta er att få, men det som står i kravspecen skall vara med i leverans. Sedan är tillägg och förändringar samt utredande av missförstånd sådant man får ta en diskussion om. Som beställare skulle jag vara noga med att få någon seriös som utvecklar sidan hellre än en billig. Det finns många som hänger här på wn har jag märkt som är väldigt ovilliga att upprätta kontrakt/specar m.m. De har också en tendens att "försvinna" när det blir dags för leverans. Likaså finns det givetvis oseriösa beställare men men..

För 25k så får du kanske 40-60h jobb av en billig konsult. Det jag skulle göra i er sits är att titta på ett gratis-CMS som ni kan basera er sajt på (finns många o välja på, beroende på teknik, användningsområde etc).
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-27, 08:39 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by goose@Feb 27 2008, 00:47
Hej Edman,

Daniel.st har väldigt vettig info, tänk på att kravspecen är "kontraktet" när det gäller beställningen. Dvs det som inte står i kravspecen kan ni inte förvänta er att få, men det som står i kravspecen skall vara med i leverans. Sedan är tillägg och förändringar samt utredande av missförstånd sådant man får ta en diskussion om. Som beställare skulle jag vara noga med att få någon seriös som utvecklar sidan hellre än en billig. Det finns många som hänger här på wn har jag märkt som är väldigt ovilliga att upprätta kontrakt/specar m.m. De har också en tendens att "försvinna" när det blir dags för leverans. Likaså finns det givetvis oseriösa beställare men men..

För 25k så får du kanske 40-60h jobb av en billig konsult. Det jag skulle göra i er sits är att titta på ett gratis-CMS som ni kan basera er sajt på (finns många o välja på, beroende på teknik, användningsområde etc).
Hej!

Alright. Vi skulle helst vilja hitta en person som vi kan träffa "live" så att säga och bygga upp en personlig relation med, då personen ifråga garanterat kommer få fortsätta utveckla sidan åt oss då vi vill lägga till fler funktioner eller förändra. CMS-system är som du säger smidigt, men kan det inte lätt bli opersonligt?

Vi vill inte att sidan skall se ut som någon färdigköpt historia där man bytt ut lite loggor, ikoner och text. Men skulle man hitta en bra "mall" att utgå ifrån så kanske detta skulle spara både tid och pengar, eller vad säger ni som faktiskt sitter och utvecklar sidor? Finns säkerligen mycket att nyttja "gratis" genom att gå den vägen, såvida skaparen har kunskap nog att redigera sidan tillräckligt mycket.

40-60h jobb säger du. För den okunnige säger inte detta så mycket. Hur mycket tid ligger bakom en "normalstor" site? Förstår att det är svårt att precisera, men försök kläm till med något om ni kan

Är det bättre att vända sig till någon byrå/större företag för ett sånt här uppdrag? Eller tar de bara överbetalt just pga att de är etablerade. Något säger mig att det finns en hel uppsjö av både väldigt duktiga och samtidigt ambitiösa designers som kanske inte får lika mycket utrymme på marknaden pga att de är små.

Mvh Björn
Oläst 2008-02-27, 08:41 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by goose@Feb 27 2008, 00:47
Hej Edman,

Hej!

Alright. Vi skulle helst vilja hitta en person som vi kan träffa "live" så att säga och bygga upp en personlig relation med, då personen ifråga garanterat kommer få fortsätta utveckla sidan åt oss då vi vill lägga till fler funktioner eller förändra. CMS-system är som du säger smidigt, men kan det inte lätt bli opersonligt?

Vi vill inte att sidan skall se ut som någon färdigköpt historia där man bytt ut lite loggor, ikoner och text. Men skulle man hitta en bra "mall" att utgå ifrån så kanske detta skulle spara både tid och pengar, eller vad säger ni som faktiskt sitter och utvecklar sidor? Finns säkerligen mycket att nyttja "gratis" genom att gå den vägen, såvida skaparen har kunskap nog att redigera sidan tillräckligt mycket.

40-60h jobb säger du. För den okunnige säger inte detta så mycket. Hur mycket tid ligger bakom en "normalstor" site? Förstår att det är svårt att precisera, men försök kläm till med något om ni kan

Är det bättre att vända sig till någon byrå/större företag för ett sånt här uppdrag? Eller tar de bara överbetalt just pga att de är etablerade. Något säger mig att det finns en hel uppsjö av både väldigt duktiga och samtidigt ambitiösa designers som kanske inte får lika mycket utrymme på marknaden pga att de är små.

Mvh Björn
Oläst 2008-02-27, 10:48 #8
gooses avatar
Flitig postare

Flitig postare
gooses avatar

Citat:
Jag vill givetvis inte avslöja vår affärsidé eller koncept, men jag kan säga så mycket som att en rad företag kommer finnas registrerade på hemsidan. Dessa vill vi skall kunna ha egna inloggningar. Vi vill kunna få ut statistik över hur mycket besök en viss företagsprofil har på vår hemsida etc. Det skall vara lätt för oss att kunna byta ut banners/loggor. En admin-login med grafiskt gränssnitt som är lätt för oss mer okunniga att sköta och kunna administrera stora delar av siten är A & O. Vi ser gärna att vi kan sköta så mycket som möjligt själva eftersom uppdatering av sidan kommer ske väldigt löpande och sedan endast behöva kalla in designer/kodare då vi vill addera fler features till sidan eller ändra mer grundlig kod.
Jag jobbar en hel del med CMS:et http://www.dotnetnuke.com och det mesta du beskriver här finns redan inbyggt i det systemet. Kanske det behövs lite modifieringar och ett fräscht skin som någon kan bygga åt er, då räcker nog 25k väldigt långt.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-27, 15:52 #9
Daniel.sts avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Om ni hade haft en lite större budget skulle jag rekommendera er att plocka in en projektledare som vet hur han eller hon utreder era krav ordentligt och frågar er alla frågor som behövs och utifrån det skriver specen år er. Vi gör relativt ofta den typen av jobb där kunden har ett behov men inte riktigt vet hur de ska gå vidare och vad de ska köpa in för att täcka det behovet.

Försök att kika på någon mindre, lokal, leverantör som både är duktig och inte alltför dyr. Be gärna om referenser som ni kan ringa för att höra hur äldre kunder upplever leverantören. Avtal är viktigt även här!

Det är jättesvårt att säga något om er budget. Den är relativt liten men räcker förmodligen ändå för att komma igång och testa konceptet och underlaget. Man måste ju börja någonstans och ni kanske ska fundera på vad som verkligen är viktigt att få med från början och vilket som kan komma till senare när ni testat marknaden lite och förhoppningsvis tjänat in era första slantar på tjänsten.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017