Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Proinet nere?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-15, 01:35 #151
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Medlem

Citat:
Originally posted by Novocain@Feb 15 2008, 01:54
varför är det absolut ingen som tar egna backups? hur dum får man vara? NU vet jag att vissa inte har just problem med detta, utan att som senaste talare t.ex har problem med ompekning, samt vissa har problem med mail vilket jag förstår. men tex du JimmyOH som verkar ha gjort allt om proinet till ditt personliga korståg, jag menar är verkligen din blogg så otroligt viktig att du behöver spy galla i 30talet inlägg, utan att tillföra ens 1% av vettig information, om du nu är så otroligt rädd om dina databaser och filer, varför har du då ingen backup på det? samt varför bytte du inte sist dom blev hackade? du gjorde precis samma sak då, den saken om något borde ju också ha lärt dig vikten av egen backup.
Vadå "absolut ingen" ??
Köper jag en tjänst där backup sägs ingå så skall den väl göra det?

Backupen handlar inte om statiskt innehåll, utan databasen.. Den har en viss tendens att förändra sig för varje minut som går..

Vad tycker du är normalt?

Måste jag ha ytterligre en server/dator som loggar in på Proinet varje dag och laddar ner 2-300 MB med databaser (eller vice versa för den delen)?
Eller jag kanske skall maila dom till mig själv..??
Skall jag behöva sätta upp nåt halvavancerat system för att endast replikera förändringarna?

Varför finns det webbsystem med installationsscript som fixar allt åt dig, men ändå saknar en backuplösning inbyggd?

Nej, mina backuper är det inget fel på men dom är inte minutfärska!
När det kommer till mina kunder så har jag förmedlat vidare Proinets attityd: Sköt dina backuper själv.

Vart går gränsen för kritiska applikationer?
Är man en idiot för att man inte hann byta innan man blev "för stor", men ändå har i princip samma kundantal som när man startade och allt fungerade perfekt?
Bättre prestanda krävs inte alls, utan snarare är det webbhotellet som nu blivit ännu större och drar åt sig mer uppmärksamhet, kunder, cms-system som innehåller sårbarheter, skitungar som vill förstöra, etc, etc, etc..
Vilken normal människa som inte är en internetråtta har koll på detta? När skall man byta? Vad är tecknet? Berätta istället för att säga att folk är dumma!
Är man en idiot för att man betalar för ett års abonnemang och ändå vill köra klart det året innan man flyttar?
Är man en idiot för att man tror på det som webhotellet säger att dom kan leverera?

Citat:

1. Verksamhetens start: 2004
2. Verksamhetens bolagsnamn(samt tjänsten(webbhotellets namn)): Proinet / O. & K. Webhotel in Sweden AB
3. Verksamhetens organisationsnummer: 556604-3658
4. Antal heltidsanställda: 4
5. Antal deltidsanställda: 1
6. Serverplacering (land): Sverige
7. Internetleverantör: Telia, DCS & Port80
8. Responstid vid hårdvarufelfel, dagtid: 0-10 minuter
9. Responstid vid hårdvarufelfel, kvällstid: 0-60 minuter
10. Supportform: Telefon och E-post dygnet runt.
11. Typ av hostingtjänst: Webbhotell / Dedicerad Server / Co-location / Återförsäljare / Driftavtal
12. Ingår backup, isåfall hur frekvent: Ja, dagligen som standard
13. Ingår UPS: Ja. Samt dieselaggregat för längre strömavbrott.
14. Finns redundans: Ja
15. Finns jourpersonal får åtgärd nattetid: Ja
16. Används specifika märkesdatorer, isåfall vilka: Dell, Supermicro och HP
17. Finns det extra komponenter/servrar om fel uppstår?: Ja

Proinets målsättning är att bygga en långvarig relation med våra kunder genom att erbjuda produkter av högsta kvalitet och stå för en förstklassig support.

För driftinformation kolla gärna: http://www.driftinfo.net
För Proinets hemsida kolla gärna: http://www.proinet.se

Jag har fortfarande varit supernöjd med Proinet tidigare.
Jake.Nu är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 01:51 #152
Urkburk Urkburk är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
Urkburk Urkburk är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Jake.Nu
Citat:
Ursprungligen postat av Novocain
varför är det absolut ingen som tar egna backups? hur dum får man vara? NU vet jag att vissa inte har just problem med detta, utan att som senaste talare t.ex har problem med ompekning, samt vissa har problem med mail vilket jag förstår. men tex du JimmyOH som verkar ha gjort allt om proinet till ditt personliga korståg, jag menar är verkligen din blogg så otroligt viktig att du behöver spy galla i 30talet inlägg, utan att tillföra ens 1% av vettig information, om du nu är så otroligt rädd om dina databaser och filer, varför har du då ingen backup på det? samt varför bytte du inte sist dom blev hackade? du gjorde precis samma sak då, den saken om något borde ju också ha lärt dig vikten av egen backup.
Vadå "absolut ingen" ??

Backupen handlar inte om statiskt innehåll, utan databasen.. Den har en viss tendens att förändra sig för varje minut som går..

Vad tycker du är normalt?

Måste jag ha ytterligre en server/dator som loggar in på Proinet varje dag och laddar ner 2-300 MB med databaser (eller vice versa för den delen)?
Skall jag behöva sätta upp nåt halvavancerat system för att endast replikera förändringarna?

Varför finns det webbsystem med installationsscript som fixar allt åt dig, men ändå saknar en backuplösning inbyggd?

Nej, mina backuper är det inget fel på men dom är inte minutfärska!

Vart går gränsen för kritiska applikationer?
Är man en idiot för att man inte hann byta innan man blev "för stor", men ändå har i princip samma kundantal som när man startade och allt fungerade perfekt?
Bättre prestanda krävs inte alls.
Snarare är det webbhotellet som blivit ännu större och drar åt sig mer uppmärksamhet, kunder, cms-system som innehåller sårbarheter, skitungar som vill förstöra, etc, etc, etc..
Är man en idiot för att man betalar för ett års abonnemang och ändå vill köra klart det året innan man flyttar?
Är man en idiot för att man tror på det som webhotellet säger att dom kan leverera?

Citat:

1. Verksamhetens start: 2004
2. Verksamhetens bolagsnamn(samt tjänsten(webbhotellets namn)): Proinet / O. & K. Webhotel in Sweden AB
3. Verksamhetens organisationsnummer: 556604-3658
4. Antal heltidsanställda: 4
5. Antal deltidsanställda: 1
6. Serverplacering (land): Sverige
7. Internetleverantör: Telia, DCS & Port80
8. Responstid vid hårdvarufelfel, dagtid: 0-10 minuter
9. Responstid vid hårdvarufelfel, kvällstid: 0-60 minuter
10. Supportform: Telefon och E-post dygnet runt.
11. Typ av hostingtjänst: Webbhotell / Dedicerad Server / Co-location / Återförsäljare / Driftavtal
12. Ingår backup, isåfall hur frekvent: Ja, dagligen som standard
13. Ingår UPS: Ja. Samt dieselaggregat för längre strömavbrott.
14. Finns redundans: Ja
15. Finns jourpersonal får åtgärd nattetid: Ja
16. Används specifika märkesdatorer, isåfall vilka: Dell, Supermicro och HP
17. Finns det extra komponenter/servrar om fel uppstår?: Ja

Proinets målsättning är att bygga en långvarig relation med våra kunder genom att erbjuda produkter av högsta kvalitet och stå för en förstklassig support.

För driftinformation kolla gärna: http://www.driftinfo.net
För Proinets hemsida kolla gärna: http://www.proinet.se

Jag har fortfarande varit supernöjd med Proinet tidigare.
Citat:
Varför inte?

Citat:
Ja.

Citat:
En jäkligt bra lösning ja, att lägga in ett script på servern som dagligen mailar t.ex. ändringar i en databas till t.ex. ett gmail-konto med mycket utrymme.

Citat:
Förbannat bra fråga.

Citat:
Det korta svaret: man kan aldrig lita på något webbhotells backuper. Drar man vidare med denna tankegång kan man inte ens lita på sina egna.

--------------------
För övrigt skulle jag vilja åberopa §1 i wn.se:s regler:
Citat:
- Personangrepp, förtal eller smutskastning av företag får ej förekomma.
(Med reservation för mitt eget inlägg ovan som smutskastar gnällspikarna, men då åberopar jag den allmänt godtagna regeln §det-va-dom-som-började)
Urkburk är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 03:01 #153
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Skulle kunna skriva under på varje ord som Jake.nu skrev.

Jag har alltid varit en förespråkare för Proinet men väl medveten om riskerna med dem. Skrev följande kommentar på en blogg för bara några dagar sen:

Citat:
Jag har Proinet och de är riktigt bra. De kraschar dock nån dag en gång per 9 mån nånting men är väldigt hyggliga att ha att göra med, framförallt till det priset. [...]
Det sammanfattar väl fortfarande mitt synsätt på Proinet. Deras funktionalitet+support+utrymme / pris tycker jag fortfarande är riktigt bra OM man kan leva med krascherna. Det kan jag för 60 % av mina sidor.

Jag är idag förmodligen mer förbannad på mig själv för att jag inte skaffade ett parallellt webbhotell för de resterande 40 % tidigare, men man chansar och hoppas på det som Jake.nu skrev. Ibland går det hem och idag inte.

Nu har jag svalt det och kommer förmodligen fortfarande använda Proinet för de 60 %.

Urkburk: ...och allt som håller oss stående är pyttesmå elektriska signaler från hjärnan till hjärtat varje sekund
clirre är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 05:34 #154
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Tråkigt nog så är det precis samma problem som förra gången. Då fanns det en total avsaknad på information till kunderna plus att deras backups inte fungerade.
htiawe är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 06:16 #155
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by clirre@Feb 15 2008, 04:01

Jag har alltid varit en förespråkare för Proinet men väl medveten om riskerna med dem. Skrev följande kommentar på en blogg för bara några dagar sen:

Citat:
Jag har Proinet och de är riktigt bra. De kraschar dock nån dag en gång per 9 mån nånting men är väldigt hyggliga att ha att göra med, framförallt till det priset. [...]
Det sammanfattar väl fortfarande mitt synsätt på Proinet. Deras funktionalitet+support+utrymme / pris tycker jag fortfarande är riktigt bra OM man kan leva med krascherna. Det kan jag för 60 % av mina sidor.

Jag är idag förmodligen mer förbannad på mig själv för att jag inte skaffade ett parallellt webbhotell för de resterande 40 % tidigare, men man chansar och hoppas på det som Jake.nu skrev. Ibland går det hem och idag inte.

Nu har jag svalt det och kommer förmodligen fortfarande använda Proinet för de 60 %.

Urkburk: ...och allt som håller oss stående är pyttesmå elektriska signaler från hjärnan till hjärtat varje sekund
Jag tro du kommer få information när tiden lider. Det finns även ny information på http://driftinfo.net/ med ett direktnummer till Kjettil

Den här gången finns det backuper, tyvärr är det så att det några / någon som vill sabotera för proinet. Det är inte vanliga hacker som vill ha irc server utan det här folk , som vill förstöra för Proinet verksamhet. Hur skyddar man sej emot det?

Jag är ansvarig för ett antal mindre sajter, jag gör egen backup. Varje natt kopiera jag ner en kopia på sajten, och lagra!

Varför? Dels för att jag själv kan klanta till det, dels för att de kostar så lite och det är så enkelt och ha egen kontroll på sin information.

Man behöver skriva ett script bash och så fungera det.
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 06:18 #156

Citat:
Originally posted by clirre@Feb 15 2008, 04:01

Citat:

Jag tro du kommer få information när tiden lider. Det finns även ny information på http://driftinfo.net/ med ett direktnummer till Kjettil

Den här gången finns det backuper, tyvärr är det så att det några / någon som vill sabotera för proinet. Det är inte vanliga hacker som vill ha irc server utan det här folk , som vill förstöra för Proinet verksamhet. Hur skyddar man sej emot det?

Jag är ansvarig för ett antal mindre sajter, jag gör egen backup. Varje natt kopiera jag ner en kopia på sajten, och lagra!

Varför? Dels för att jag själv kan klanta till det, dels för att de kostar så lite och det är så enkelt och ha egen kontroll på sin information.

Man behöver skriva ett script bash och så fungera det.
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 06:58 #157
Staffanoss avatar
Staffanos Staffanos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Medlem
Staffanoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Osiris
Citat:
Ursprungligen postat av Urkburk
Kan någon moderator vara snäll och döpa om tråden till Staffanos och JimmyOhs privata gnällorgie..?....
....
Folk fortsätter ändå att gnälla
Bra rutet Har man råd med reklam i radio så har man nog prioriterat väldigt konstigt om man tror att ett bra webbhotell ska vara så gott som gratis.
Haha...Helt makalöst ! För det första gnäller jag hur mycket jag vill, allra helst när gnället är befogat . Vid förra stoppet 12/2 skickade jag ett mail till Proinet, jag har inte fått svar än. Sedan fattar jag inte riktigt vad du menar med ett "billigt hotell" det finns både billigare och dyrare hotel. Men det spelar ingen roll vad det kostar, grejerna ska fungera i alla fall. Gör de inte det, förväntar jag mig att få reda på det direkt. Ett litet mail hade varit okey.

Alla är inte datanördar som startar sidor, därför vet inte alla om att de ska ha backup utan litar på vad Webbhotellet säger, att de har backup på grejerna, Hade de när sidan köptes talat om att det förekommer stopp, att saker försvinner, att de inte svarar på mail, och att deras backup inte alltid fungerar, hade jag naturligtvis letat efter ett annat hotell.

Kunden är den viktigaste personen i alla företag, utan kunder finns ingen verksamhet. Därför är det oerhört viktigt att ha en kommunikation med sina kunder, för att på ett så tidigt stadie få reda på om det finns problem, saker kunderna är nöjda respektive inte nöjda med. Tar Proinet kritiken på rätt sätt, kan ni andra som stannar kvar förhoppningsvis uppleva en förbättring av deras verksamhet.

Ingen driver en privat vendetta mot Prionet här på forumet. Utan är bara oroade för sina verksamheter.
Staffanos är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 07:30 #158
Medlem

Medlem

Citat:

Alla är inte datanördar som startar sidor, därför vet inte alla om att de ska ha backup..
Precis vad jag ville förmedla med senaste inlägg..
För min egen del är det skitsamma eftersom jag har backup på mina grejjer, men det kan man inte begära att varenda människa skall fatta att dom måste göra själv... Speciellt när det inte är dom själva som skrivit koden eller när dom bara bankat igenom nåt installationsscript för ett CMS.
Jake.Nu är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 07:32 #159
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Klein: Jag har inga problem med backuper och så då mitt arbetssätt är sådant att den mest uppdaterade informationen alltid finns på min hårddisk. Mysql är en annan femma, där brukar jag dock vara sämre på att göra backuper.

Det hårdaste slaget för mig är just bortfallet av inkomst och uppmärksamhet under en för mig mycket viktig dag.

Det finns ett starkt dilemma i att lämna Proinet (vilket jag iofs inte gör helt) när de uppenbarligen utsatts för sabotage. Jag skulle inte fördöma dem om deras serverhall brann ner men jag tycker att (efter ha läst kommentarer här och på IDG) att de verkar ha slarvat med säkerhetsuppdateringar. Detta tycker jag är lite amatörmässigt då de faktiskt blev utsatta för en attack så nyligen.

Amatörmässigheten tycker jag är ett signum för ett lågbudgethotell. Skulle de hyra in konsulter för varje del de inte kan eller behöver fixa blir det dyrt för dem och således för kunderna. Att eliminera risker kostar. Därför kan jag till viss del också ta att det kraschar.

Amatörmässigheten ang informerandet tycker jag dock inte är acceptabel. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte kan ha ordentlig information på driftinfo utan man måste ringa.

Jag, tex, befinner mig i Thailand och har ingen telefon. Det utesluter mig därmed från all information om problemet och jag blir därmed beroende av det jag kan läsa i den här tråden. WN är som vanligt ganska pålitligt. Vi fick tex väldigt tidigt här (från Huvet) reda på att de blivit hackade.

Jag håller inte med om att det finns en risk med att sprida teknisk information, man behöver inte gå in på tekniska detaljer. Sån här information skulle vara nog.

13.00 Mysql-servern ser ut att vara oskadad
09.55 Problemet verkar knivigare än vi tidigare trott. Webbservern beräknas vara igång tidigast om 12 h
07.20 Vi försöker starta om server 1 och installera om .
04.20 Konsult är här för att titta på problemet. Han säger att det ser knepigt ut.

Det skulle ta 2 min varannan timme och göra så mycket för oss kunder! Dessutom skulle det nog spara in flera timmar i supporttid. Med detta informationsunderlag så kan man själv ta beslutet om man vill peka om till annat webbhotell eller bara sätta sig i ett hörn och gråta.

Det här är nog tredje gången jag tänker att "det här är sista" meddelandet i den här tråden men nu är det det. Tack för alla svar.
clirre är inte uppkopplad  
Oläst 2008-02-15, 08:23 #160
Staffanoss avatar
Medlem

Medlem
Staffanoss avatar

Citat:
Nu har vi kopierat all data till web02, och håller på med nya konfigurationsarbetet från Linux till vårat nya operativsystem. web01 är klar med kopieringen under natten eftersom det är ungefär 120GB som skall överföras mellan vår backupserver till den riktiga web01 servern, endast web03 servern har fått datat förlorat så vi är tvungen att återställa ifrån en äldre backup. Vi kommer att sätta igång web02 så den är uppe och rullar under natten och det kommer att ske kraftiga ändringar som kan påverka kunders hemsidor, men till en början har vi ändrat samtliga lösenord till cPanel (inkl FTP) och e-post, med andra ord har du ingen möjlighet att hämta ut nya mail utan dom tas emot som vanligt, nya lösenord kommer att skickas via post till den folkbokföringsadress ni är registrerad på. Vid frågor uppmanar ja er att ringa till följande nummer och hänvisa till Kjetil: +46.761055550.

Jag förlorade min 100-lapp Ny information kom tydligen upp...bra Prionet !

Tydligen ska web01 vara klar med kopieringen under natten, om det betyder att den snart är uppe, vet jag inte. Någon som kan förklara ?
Staffanos är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017