Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Definitiv Nedgång I Annonsintäkter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-08-15, 04:09 #21
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Flitig postare
Davids avatar

Citat:
Originally posted by Pekay@Aug 14 2003, 02:38 PM
Och tycker du verkligen din teori stämmer så bra, så skulle du med andra ord tjäna en förmögenhet på din kunskap om att
exponera ditt eget varumärke på nätverket, varför vänta?
Vad menar du egentligen? Det är uppenbarligen så att annonser (i vilket medium som helst) är del av branding för en produkt eller ett företag. Skillnaden är att i tryckt media finns ersättning för branding inbyggt i systemet - tidningar tar betalt per tidning som säljs med annonsen och hur stor annonsen är, dvs hur troligt det är att folk lägger märke till den.

Däremot utgår man nu för tiden som annonsör på internet från att man bara behöver betala för ekonomiskt utfall, dvs hur många produkter man säljer. Man bortser sålunda från brandingen.

Min huvudsajt har en mycket snäv målgrupp. Utan de produkter vi säljer skulle vi inte överleva när annonsintäkterna har sjunkit. Jag, precis som andra som postat i den här tråden, tror att vi är på väg emot att webplatser inte kommer kunna gå runt på annonsintäkter (om du är någorlunda nischad) utan måste sälja något - antingen produkter relaterade till webplatsens innehåll som vi gör eller tillgång till specialfunktioner el. dyl.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-15, 13:44 #22
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Vad jag tror han menar är att du själv kan utnyttja dom knepen att "gratis" brandea dig själv.
Kan andra så kan du?
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-15, 18:07 #23
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Originally posted by Doje+Aug 15 2003, 02:09 AM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Doje @ Aug 15 2003, 02:09 AM) <!--QuoteBegin--Pekay@Aug 14 2003, 02:38 PM
Och tycker du verkligen din teori stämmer så bra, så skulle du med andra ord tjäna en förmögenhet på din kunskap om att
exponera ditt eget varumärke på nätverket, varför vänta?
Vad menar du egentligen? Det är uppenbarligen så att annonser (i vilket medium som helst) är del av branding för en produkt eller ett företag. Skillnaden är att i tryckt media finns ersättning för branding inbyggt i systemet - tidningar tar betalt per tidning som säljs med annonsen och hur stor annonsen är, dvs hur troligt det är att folk lägger märke till den.

Däremot utgår man nu för tiden som annonsör på internet från att man bara behöver betala för ekonomiskt utfall, dvs hur många produkter man säljer. Man bortser sålunda från brandingen.

Min huvudsajt har en mycket snäv målgrupp. Utan de produkter vi säljer skulle vi inte överleva när annonsintäkterna har sjunkit. Jag, precis som andra som postat i den här tråden, tror att vi är på väg emot att webplatser inte kommer kunna gå runt på annonsintäkter (om du är någorlunda nischad) utan måste sälja något - antingen produkter relaterade till webplatsens innehåll som vi gör eller tillgång till specialfunktioner el. dyl. [/b][/quote]
Citat:
Min huvudsajt har en mycket snäv målgrupp. Utan de produkter vi säljer skulle vi inte överleva när annonsintäkterna har sjunkit. Jag, precis som andra som postat i den här tråden, tror att vi är på väg emot att webplatser inte kommer kunna gå runt på annonsintäkter (om du är någorlunda nischad) utan måste sälja något - antingen produkter relaterade till webplatsens innehåll som vi gör eller tillgång till specialfunktioner el. dyl.

Där har du lösningen.
Sälja egna produkter. Eller leta tänkbara annonsörer.

Gör ett test och pröva din egen teori, gör en butik där du säljer produkter.
Lägg upp annonserar på din egen sajt och kolla hur pass bra det ger betalt, så kan jag utan tveka garantera dig
att du kommer förstå.

Dessutom går det inte jämföra en tidning och en hemsida.
Det är så pass stora skillnader.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-15, 20:59 #24
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Citat:
Originally posted by Pekay@Aug 15 2003, 04:07 PM
Dessutom går det inte jämföra en tidning och en hemsida. Det är så pass stora skillnader.
Ja, en skillnad är att annonsörer (och andra) värderar det utrymme vi ger dem mycket billigare. Man använder sålunda annonsnätverken som en del i sin branding eftersom man inte behöver betala för det - läs mer om det här på till exempel doubleclick's webplats. Hur mycket intäkter från försäljning man får är ovidkommande.

Jag skulle vilja föreslå att om man nu så desperat bara vill betala för de intäkter man gör i kronor (dvs inte goodwill eller annan del av branding) så skall annonserna vara utformade så att det står "Bra fotbollssko, klicka här för att köpa" och inte "Nike räddar världen. Köp en fotbollssko för då är du lika bra som oss - klicka här." I det första exemplet förekommer ingen branding eftersom inget varumärke nämns, i det andra är det uppenbart (nu hoppas jag man förstår att det här är ganska överdrivet) att annonsören är ute efter att sprida sitt budskap varesig det blir en försäljning eller inte. I det första exemplet så är det uppenbart att man ska betala per såld sko, i det andra inte.

Om du annonserar om din nätbutik via annonsnätverk (ditt eget eller någon annans) och betalar per såld produkt men ändå exponerar
1. din URL
2. ditt butiksnamn
3. ditt budskap ("bästa XYZ-butiken på internet")
4. din logotyp
hur försvarar du det? Du använder ju då den som tillhandahåller utrymmet till att gratis sprida ditt namn, din logotyp, ditt budskap och dessutom din adress! Om någon som exponerats för annonserna i framtiden letar efter en produkt som du säljer kan de ju komma ihåg ditt namn och ditt budskap - och dessutom din adress - och helt enkelt gå till din sajt. Det är något som du har nytta av definitivt - men ändå ger du ingen ersättning till den som hjälper dig att bygga ditt varumärke.
Oläst 2003-08-16, 00:17 #25
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Se artikel i dagens computer sweden om online-annonsering.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-16, 04:22 #26
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Finns artikeln på CS webplats? Kan någon PM:a den till mig? Har inte förmånen att bo i Sverige eller prenumerera på tidningen.
Oläst 2003-08-16, 05:02 #27
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Originally posted by Doje+Aug 15 2003, 06:59 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Doje @ Aug 15 2003, 06:59 PM) <!--QuoteBegin--Pekay@Aug 15 2003, 04:07 PM
Dessutom går det inte jämföra en tidning och en hemsida. Det är så pass stora skillnader.
Ja, en skillnad är att annonsörer (och andra) värderar det utrymme vi ger dem mycket billigare. Man använder sålunda annonsnätverken som en del i sin branding eftersom man inte behöver betala för det - läs mer om det här på till exempel doubleclick's webplats. Hur mycket intäkter från försäljning man får är ovidkommande.

Jag skulle vilja föreslå att om man nu så desperat bara vill betala för de intäkter man gör i kronor (dvs inte goodwill eller annan del av branding) så skall annonserna vara utformade så att det står "Bra fotbollssko, klicka här för att köpa" och inte "Nike räddar världen. Köp en fotbollssko för då är du lika bra som oss - klicka här." I det första exemplet förekommer ingen branding eftersom inget varumärke nämns, i det andra är det uppenbart (nu hoppas jag man förstår att det här är ganska överdrivet) att annonsören är ute efter att sprida sitt budskap varesig det blir en försäljning eller inte. I det första exemplet så är det uppenbart att man ska betala per såld sko, i det andra inte.

Om du annonserar om din nätbutik via annonsnätverk (ditt eget eller någon annans) och betalar per såld produkt men ändå exponerar
1. din URL
2. ditt butiksnamn
3. ditt budskap ("bästa XYZ-butiken på internet")
4. din logotyp
hur försvarar du det? Du använder ju då den som tillhandahåller utrymmet till att gratis sprida ditt namn, din logotyp, ditt budskap och dessutom din adress! Om någon som exponerats för annonserna i framtiden letar efter en produkt som du säljer kan de ju komma ihåg ditt namn och ditt budskap - och dessutom din adress - och helt enkelt gå till din sajt. Det är något som du har nytta av definitivt - men ändå ger du ingen ersättning till den som hjälper dig att bygga ditt varumärke. [/b][/quote]
Dojo, seriöst. Du klagar på en verksamhet där fri konkurrens råder. Hade du gnällt på Nic.se hade jag inte mer än förstått då det är monopol på driften utav .SE. Men i detta fall gäller det annonseringsnätverk, det som är så underbart är att fri konkurrens råder inom detta område. INGEN I DENNA VÄRLD, absolut INGEN, tvingar dig till att annonsera på dessa nätverk. Du är otroligt missnöjd med advertising.com, skit i dem. Lämna dem. Du slipper dem, bara om du vill.

Om du har förslag och ideer på hur man kan effektivisera, så framför dem till det annonsnätverk du kör på.
Gillar dem inte det, så tycker jag du ska starta ett eget annonsnätverk. Du är rätt övertygad om att din åsikt är korrekt, skulle innebära att du skulle tjäna hundratusentals kronor på alla sajter som skulle byta över till dig.

Du måste se problemet som är det absolut största problemet med nätverksannonsering, räknar du ihop alla svenska sajter som är just för svenskar, räkna ihop deras unika besökare totalt. Du kommer säkert upp i minst 100 miljoner unika hits per dag. Hur kommer det sig? Sverige har ju bara 9 miljoner invånare och utav dessa miljoner invånare är det inte många miljoner som aktivt surfare varje dag.

Om alla körde samma annonsnätverk och att jag skulle kompensera alla webmasters där min annons exponeras skulle jag betala ett grovt överpris då samma användare besöker flera sajter. Det håller inte.

Nästa problem är dessutom att min annons kan exponeras på skitsajter där jag absolut inte har några kunder.
Kan ju dra ett GROVT exempel, om sverigedemokraterna la ut en annons hos ett nätverk och den exponeras på expo.se, hur många tänkbara kunder har SD att hämta ut därifrån? Men enligt din mening ska de ersätta expo för exponeringen.

Sen ser jag absolut inte hur exponering på flera sajter ökar värdet på varumärket.
Först och främst, de som annonserar på t.ex. advertising.com får betala en rätt fin summa till det bolaget om jag inte har helt fel sen ska de visserligen betala en viss summa till varje sajt som ger dem en ny kund.

Om du hade rätt på denna punkt, då skulle jag kunna sitta och luta tillbaka mig mot stolen nu för då skulle mitt Boxman.se vara värt otroligt mycket pengar. Vad jag vet så låg deras nyemission bara på 400 miljoner kronor.
Men vet du vad, det spelar ingen roll om namnet har varit på varenda sida ett flertal gånger. Vad som spelar roll då man säljer ett företag är hur årsredovisningen ser ut. När jurister/revisorer gör en bedömning på vad ditt företag är värt så lägger dem största tyngden på din omsättning. Och förklara för mig då, hur ett varumärke som legat på ett annonsnätverk utan att ge kunder kan öka företagsomsättningen?

Det är bra att du tar upp Nike som ett exempel, för jag är rätt säker på att de klarar sig utan att exponera sitt märke
på ett annonsnätverk. Och jag fick chansa så vet de rätt bra vad som fungerar och inte fungerar då det gäller annonsering.
Få företag lägger ut så stora pengar som dessa företag (Nike) på annonsering. Men samtidigt så är det i detta fall advertising.com som måste säga ifrån. Hur du än ser på saken så gör Nike absolut inget fel.
Som jag sa tidigare, byt om du inte är nöjd.

Hur jag motiverar det? Rätt enkelt.
1. alla webmasters har ett val, använd dig utav annonsnätverk eller gör t.ex. som sweclockers.com och leta tänkbara
annonsörer istället, det tjänar man mer på.
2. om hela din teori skulle verkligen stämma att de tjänar si å så på det hela, då skulle du redan vara miljonär för det är ju tämligen en rätt enkel process att lägga upp en annons på ett annonsnätverk där man exponerar sin verksamhet, frågan är då varför du inte gjort detta. man tjänar ju så mycket på det, eller hur var det nu?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-16, 12:39 #28
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Du måste se problemet som är det absolut största problemet med nätverksannonsering, räknar du ihop alla svenska sajter som är just för svenskar, räkna ihop deras unika besökare totalt. Du kommer säkert upp i minst 100 miljoner unika hits per dag. Hur kommer det sig? Sverige har ju bara 9 miljoner invånare och utav dessa miljoner invånare är det inte många miljoner som aktivt surfare varje dag.
Hänger inte riktigt med på vad du menar eller vill komma fram till. Att det blir så här beror väl bara på att antalet unika besökare räknas per sajt, så om jag besöker aftonbladet.se, idg.se, expressen.se och lunarstorm.se så räknas jag som 4 unika besökare även om jag bara är en enda person.

Håller fullständigt med dig i resten av ditt inlägg.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-16, 13:30 #29
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

I ComputerSweden den 15:e Augusti så finns en artikel med rubriken "Kunden får makten", dom tar upp saker som
viewthroughs, det är asså en besökare som inte klickar på bannern, men ser den och vid ett SENARE tillfälle surfar
till den siten som han sett i annonsen. Viewthroughs har dubbelt så hög kvalitet, dvs genererar fler köp kan man säga
jämfört med dom som klickat på annonsen direkt. Men detta får man inget för om man har sånna annonser för andra
företag, för vad jag vet så får man av tradedoubler inte ett öre för viewthrougs som genererar köp. Det borde alltså
skapas en cookie hos varje person som bara SER annonsen, beroende på annonsens karaktär och innehåll förståss.

Så där har ju Doje faktiskt rätt. Men det är å andra sidan frivilligt att lägga upp de annonserna.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-16, 15:39 #30
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Pekay: vad jag vill diskutera är en allmän inställning bland alla (läs de stora) annonsnätverk. Jag skulle också vilja diskutera det med någon som levererar annonskapacitet till annonsnätverk - inte med någon som uppenbarligen är nöjd med ett system där han kan annonsera riskfritt.

Om det är kvaliteten på de sajter som ingår i nätverket där du annonserar du oroar dig över så är jag starkt för en rejäl tröskel för att bli medlem i nätverket. Ett skämt som Tradedoubler där Greger kan lägga upp en "hemsida" som bara innehåller banners är ju inte vad vi pratar om. Låt nätverken profilera sig med den kvalitet deras sajter innehåller och sedan kan annonsörerna välja vilka de vill köra annonserna i.

Låt oss ta ytterligare ett exempel. På svensk television förekommer med jämna mellanrum reklamfilmer om en nyutkommen CD eller video. Denna reklamfilm är distributörens verk. Sedan, direkt efter denna kommer en kort snutt om Åhléns där de säger att CDn/filmen finns på Åhlén för att Åhléns är rätt ställe att köpa den typen av media på.

Åhléns har dessa reklamfilmer efter så gott som varje reklamfilm för en ny CD eller video (med distributörens goda minne naturligtvis, de betalar för privilegiet) för att
a) den som vill köpa denna nyutkomna CD vet att de ska gå direkt till Åhléns istället för att leta någon annanstans men kanske viktigast
B) för att den som vill köpa en CD eller en video vet att de finns på Åhléns så det är lika bra att gå dit direkt istället för att leta någon annanstans.

Det är inte fråga om vad din boxman.se är värd i pengar. Boxman är ett varumärke nu för tiden och det är uppenbarligen värt pengar eftersom folk känner till det. Men det är bara värt pengar tillsammans med den verksamhet som folk förknippar det med.

När vi ändå håller på kan vi ta de annonser som Boxman(.com) kör genom Tradedoubler som ytterligare ett exempel. De har två olika banners
1. Lång informationstext om vad Boxman är för något, varför de är bra och varför du vill använda dig av deras tjänster tillsammans med deras logotyp
2. "Hyr så många DVD-filmer du vill"

Den första annonsen gör uppenbarligen den som ser annonsen mer medveten om boxman och vad de gör men behöver inte nödvändigtvis vara intresserad av att öppna ett medlemskap hos dem just nu. Någon gång i framtiden kan de komma ihåg annonsen och gå till boxman och öppna ett medlemskap men naturligtvis utan att den som visat annonsen får betalt. (Det här kan vara en kombination av att ha sett annonsen på många sajter, tv och i tidningen - BRANDING) Den andra annonsen är bättre utformad eftersom den inte på samma sätt lyfter fram boxman som varumärke utan försöker snappa upp den som är intresserad av att hyra film just nu.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017