Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hyra ett kontor på ett "fint" ställe?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-25, 18:14 #1
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2006
Flitig postare
Simonees avatar

Jag undrar om det spelar någon roll vart man har sitt kontor (så klart ska man ha kundbesök), t.ex om man sitt i ett kontor på ett "finare" område med en hel del banker, advokater mm. Eller om man har det på ett "normalt" ställe (vad det nu innebär, men inte på ett "fint" kvarter) ?

Vad tror ni?
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 18:18 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davves avatar

Det beror helt på vilka är dina kunder. Är det folk med riktigt mycket pengar så ser det bätre ut med ett kontor på finare ställen, är det vanliga privatpersoner eller företag så spelar det ingen roll, de vet att ju finare kontor ju dyrare är dina tjänster.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 18:34 #3
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Ok, lite mer info. Jag tänker starta en webutvecklingsbyrå i mitt hemland, här har de inte kommit igång med webbdesign så mycket än. Utan det är endast de större företagen som är intresserade, så jag funderar om man då kanske tjänade lite mer och kan begära lite mer om man hyr ett kontor på ett finare ställe.

Jag kan inte priserna så bra här men som ett exempel att istället för att betala sju tusen så betalar man tio tusen,som sagt detta är ej priset men man får lägga till runt 30%.

Är det smart att göra så eller det spelar ingen roll för stora företag heller?

EDIT: arrrrr massa stavfel
Oläst 2008-01-25, 18:36 #4
Davves avatar

Davves avatar

Om du planerar ha de stora företagen som målgrupp så kan det vara smart att ta lite bättre betalt och ligga i finare områden, ja.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 20:20 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Det går fortfarande inte att ge något generellt svar. Det beror helt och hållet på hur du vill profilera ditt företag och vad du kan klara av för kostnader i början.

Utifrån det du skriver så låter den ”finare” adressen som ett bättre alternativ. Dock brukar prisskillnaden mellan en ”fin” och en ”billig” adress vara betydligt större än i ditt exempel. Det brukar snarare röra sig om 70.000 istället 7.000 kr/dollars/punkt/pengar. Utomlands så kan skillnaden vara ännu större. Särskilt i utvecklingsländer så kan de fina gatorna ha priser som motsvarar i-ländernas nivåer, samtidigt som andra stadsdelar bara kostar fickpengar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 20:27 #6
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 25 2008, 21:20
Det går fortfarande inte att ge något generellt svar. Det beror helt och hållet på hur du vill profilera ditt företag och vad du kan klara av för kostnader i början.

Utifrån det du skriver så låter den ”finare” adressen som ett bättre alternativ. Dock brukar prisskillnaden mellan en ”fin” och en ”billig” adress vara betydligt större än i ditt exempel. Det brukar snarare röra sig om 70.000 istället 7.000 kr/dollars/punkt/pengar. Utomlands så kan skillnaden vara ännu större. Särskilt i utvecklingsländer så kan de fina gatorna ha priser som motsvarar i-ländernas nivåer, samtidigt som andra stadsdelar bara kostar fickpengar.
Så om skillnaden endast är 30% så borde jag inte tveka på att ta det "finare" alternativet?
Oläst 2008-01-25, 20:28 #7
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Se till så att du har lokaler där det finns andra företag, du bör alltså inte ha nån lokal i ett bostadsområde/hyreshus.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 20:35 #8
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Originally posted by Fredrik S@Jan 25 2008, 21:28
Se till så att du har lokaler där det finnas andra företag, du bör alltså inte ha nån lokal i ett bostadsområde/hyreshus.
Ett kontor som jag ska få titta på imorgon ligger i en ny byggnad, där det endast finns banker/internationella företag och ett par läkare.

Fick just reda på att kontoret är ca 34 kvm och kostar ca 4 tusen kronor.
Oläst 2008-01-25, 21:29 #9
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Simonee@Jan 25 2008, 21:27

Så om skillnaden endast är 30% så borde jag inte tveka på att ta det "finare" alternativet?
Om prisskillnaden bara är 30 % så hade jag absolut valt den finare adressen. Delar du gata med Marrill Lynch och Capgemini så framstår ditt eget företag som seriöst och du får lättare att attrahera nya kunder. Se bara till att du hamnar i ett område som passar ditt företag. Att ha ett IT-företag i t ex Kista är bättre än att ha det i Djursholm. Även om den senare adressen är betydligt finare än den första.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-25, 21:37 #10
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Gustav förenklade det lite väl mycket där. Samlokalisering med andra företag i samma branch har främst fördelar när det gäller kunskapsutbyte, sammarbete och rekrytering.

Tror du inte att du kommer sammarbeta med andra företag eller känner ett stort rekryteringsbehov så skulle jag helt åtsidosätta det och satsa på att lokalisera mig där jag tror kunderna finns eller vill hitta mig (Läs: Upscale om du vill att kunderna ska uppfatta dig så)

Jag röstar för fina gatan.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017