Citat:
Originally posted by rhuse@Jan 25 2008, 22:37
Gustav förenklade det lite väl mycket där. Samlokalisering med andra företag i samma branch har främst fördelar när det gäller kunskapsutbyte, sammarbete och rekrytering.
Tror du inte att du kommer sammarbeta med andra företag eller känner ett stort rekryteringsbehov så skulle jag helt åtsidosätta det och satsa på att lokalisera mig där jag tror kunderna finns eller vill hitta mig (Läs: Upscale om du vill att kunderna ska uppfatta dig så)
Jag röstar för fina gatan.
|
Absolut. Men jag syftade faktiskt inte på allokeringsfördelarna i mitt exempel. Kunden förväntar sig inte att hitta ett IT-företag i bostadsområdet Djursholm och därför är Kista det bättre alternativet. Även om man inte har något utbyte med företagen i närområdet. Sätter du ditt eget namn till en längre lista av meriterade och välkända namn så speglar lite utav deras glans av på dig. Det var mest det jag syftade på när jag skrev att man blir en i "gänget". Vi människor förknippar automatiskt vissa ord och områden med egenskaper och attribut. Hör vi om ett IT-företag i Silicon Valley så tänker vi att det förmodligen är ett växande och kompetent företag. Hollywood ger inte samma associationer (då tänker vi film), även om det är ett minst lika fint område.
Men allt sånt här spelar nog mindre roll när man väljer lokal till en mindre webbyrå. Huvudsaken är väl att man har ett fräscht kontor där kunderna trivs om de kommer på besök

.